• Ina79

Aktivitet för 3-4 åring?

Jag har en son på 3,5 år nu. Han är rastlös, men går på dagis 15 tim i veckan. Hemma har han en lillebror på 14 mån.
    Men i övrigt är vi mest hemma , de busar, stökar, eller glor på film. Men jag saknar nåt mer, nån mer grej för den store killen, Elias.

Vad kan vi göra för honom????
    Han är lite blyg, så teater, sång och sånt är inget för honom.
    Sjukdomar har gjort att vi inte kan åka och bada så ofta heller. Men annars är det ju ingen simskola förrän de är 5....

Annat??

Vad gör just NI för ERA barn???

Min sambo är så lat, tycker inte han vill eller orkar nåt med ungarna. Jag tar med dom ut ibland utanför eller till stan och handlar, nån lekpark, bibblan nångång.

• Svar på tråden Aktivitet för 3-4 åring?
  • ebben

personligen tycker ju jag att det räcker.
    dagis o att fara till stan,parker,bibblan,osv som ni gör.
    Tror inte det är nödvändigt att ha en speciell syssla en eller ett par gå¨nger i veckan.......
    Men visst,finns kanske sagostunder,eller gympa av nåt slag...

• Såpbubblan

Barngympa, Öppna Förskolan eller picknick ihop med andra mammor o barn...

• siggie

Barngympa...ovh vissa simskolor har simskola från 4 år.......toppen tycker jag!

• Balehead

5-årsgräns på simskola?!?! Det låter märkligt. Min fyraåring gick i höstas. Nu går hon på gymnastik, och det går jättebra. (Det enda trista är att föräldrarna inte får vara med och titta...)

Ta och kolla vilka alternativa barnverksamheter som finns där du bor, och fråga din son vad han tycker verkar intressant.

Uteaktiviteter är ju aldrig fel. Kanske finns det någon Mullegrupp eller liknande hos Friluftsfrämjandet?

• Sunshine79

Fiskis och svettis är jätte bra och billig, där är även föräldrarna med villket är bra om din son är blygg...min dotter går på ju-jitsu....tror att jag har stavar rätt....är jätte bra....här kan man börja när man är 4 år...något till din pojke kanske när han blir 4???bra diciplin...plua att dem har roligt barnen, min dotter är blyg så att detta har hjälp henne ....jag tycker inte heller att det är bra med så många aktiviteter efter dagis, men det har hjälp min dotter, med hennes blyghet, att vara på andra ställen med andra barn.....

• molie

Min 3-åring uppskattar att pyssla, sitta o måla och klippa i papper. Ni kan ju gå ut o plocka lite kottar och löv som han sen får måla o klistra med.

Ut o gå i skogen om ni har någon i närheten, plocka pinnar o sånt går ju alltid hem. Man behöver inte ge sig ut så långt för att aktivera. Tror också att barn behöver ha lite tråkigt ibland för att få igång sin egen "lekfantasi"

• Dina2

Sunshine79: Jujutsu lät ju som en jättebra idé! Vill låta min kille på 4 gå på något sånt snart. Var hittar man sånt för så små? De klubbar jag hittat på nätet har träning först från ca 7 år. Får föräldrarna vara med och titta på? Annars tror jag aldrig jag får med min pojke som är väldigt försiktig av sig.

Är det nån som vet var man hittar barngymnastik för 4-åringar där föräldrarna kan vara med? Eller nån annan lekträning av något slag där han inte behöver gå själv när han är så liten? Tycker faktiskt det är lite konstigt att man kräver av de små att klara det utan mamma/pappa. Blev så förvånad när jag insåg att det är så. Alla barn är inte så tuffa! Är det nån som håller med mig?

• Balehead
    Dina2 skrev 2008-02-07 14:10:20 följande:
    Är det nån som vet var man hittar barngymnastik för 4-åringar där föräldrarna kan vara med? Eller nån annan lekträning av något slag där han inte behöver gå själv när han är så liten? Tycker faktiskt det är lite konstigt att man kräver av de små att klara det utan mamma/pappa. Blev så förvånad när jag insåg att det är så. Alla barn är inte så tuffa! Är det nån som håller med mig?
    Det är ju inget tvång på att låta osäkra 4-åringar hålla på med sporter där inte föräldrarna får vara med om man inte vill det, men jag tycker att det är bra att alla möjligheter finns. En del växer ju när de får stå på egna ben.

Friskis och Svettis familjegympa rekommenderas verkligen, för då får man ju lite lätt träning själv också, samtidigt som man umgås med sitt barn och har roligt. Jag gick på sådant med mina tjejer tills de började tycka att det var töntigt...
  • Dina2

Balehead:
    Inser nu att jag skrev mitt inlägg lite otydligt. Självklart sätter man inte barn på aktiviteter om de inte själva vill det. Men min son vill gå på gymnastik bara jag eller pappa är med! Men det är ju arrangörerna som kräver att barnen klarar sig själva. Varför är det så? Det blir tvärstopp direkt, om han ska vara ensam i lokalen. Då får han ju aldrig tillfälle att utveckla sitt självförtroende och våga mer. Skulle säkert kunna vänta utanför - om jag fick vara med sisådär 5-6 gånger först!

Friskis och svettis är en bra idé, ska nog prova det. Men jag hade velat låta honom prova gymnastik med olika redskap osv. Tror han skulle gilla det. Men där krävdes alltså han skulle klara sig själv...

Fler tips från någon?

• Dina2

Eller så kan jag ju fråga såhär:

Hur får jag honom att våga vara där själv?

• mammatilltindra

Vi har gått ihop ett par mammor som är föräldralediga med barn i 3 års åldern och småsyskon. Vi hyr gymnastikhallen 30 minuter i veckan och en varmbassäng på äldreboendet 1,5 timme i veckan. Umgänge och kul på samma gång. Vi är ungefär 5 stycken vilket är ganska lagom. Kanske vore något att göra.

Men jag kan känna att det blir alldeles för mycket film här men det är svårt att hitta på något när här är så mycket snö och lillebror bara är 4 månader. Men nu kommer ljuset och då kan man ju vara i lekparken och pyssla i trädgården och så.

Sedan kan man ju alltid göra helt galna saker någon gång som att bygga en koja under köksbordet och sådant där. Det brukar uppskattas.

Playdoh lera är också väldigt poppis här samt att baka på riktigt.

• Zemcia

otroligt bra fråga, jag letar olika aktiviteter till min son, han fyller snart tre...

I malmö området då.

Det hör röris som någon nämnde vad går det ut på?

• Sunshine79
    Dina2 skrev 2008-02-07 14:10:20 följande:
    Sunshine79: Jujutsu lät ju som en jättebra idé! Vill låta min kille på 4 gå på något sånt snart. Var hittar man sånt för så små? De klubbar jag hittat på nätet har träning först från ca 7 år. Får föräldrarna vara med och titta på? Annars tror jag aldrig jag får med min pojke som är väldigt försiktig av sig.Är det nån som vet var man hittar barngymnastik för 4-åringar där föräldrarna kan vara med? Eller nån annan lekträning av något slag där han inte behöver gå själv när han är så liten? Tycker faktiskt det är lite konstigt att man kräver av de små att klara det utan mamma/pappa. Blev så förvånad när jag insåg att det är så. Alla barn är inte så tuffa! Är det nån som håller med mig?
    Jag bor i höör och här gick jag in på hemsidan för att hitta föreningar...på Budo hittade jag jujistsu....jätte roligt tycker hon...fast det är flest pojkar , jag sitter alltid och tittar på till och med lillbrorn är med ibland, jätte kul, friskis och svettis kan man vara med som förälder, det var jätte kul vi provade på förra året, och då var jag med och lekte och hoppade, fast min dotter inte ville ibland , gå in på din stads hemsida och letar efter föreningar...du kommer att hitta sådant du inte visste fanns , för jujistsu hade jag inte ens en aning att vi hade i lilla Höör
  • Jontefjonte

min 5åring går på fotboll en kväll i veckan (hans pappa är hjälptränare) och så går han på gympa en kväll i veckan. till saken hör att han är mycket matglad och vi vill att han rör på sig så mycket som möjligt.
    hans lillebror är 2,5 år och går på gympa 1 gång i veckan, fast där är föräldrarna med (1-3 år)
    lillasyster är bara 9 månader och gör inte mycket mer än att gosa och busa med mamma och pappa....annars så åker vi till lekland ibland, simhallen ibland. men i vardagen går vi till lekplatsen några gånger i veckan, ner till sjön för att mata änderna med gammalt bröd, hem och fikar hos mormor eller kompis, går till skogen och plockar pinnar,stenar,mossa osv., ner och handlar i stan, cyklar

• Uncia

konstigt med bad så sent. här hos oss så började våran dotter i simskola vid 3års ålder. men hennes grupp kallas "lek&plask" där dem leker mycket mellan träningarna med armtag osv.

• Fam

En barnvakt/lekvakt eller vad man ska kalla det kan också vara en tips. Helt enkelt en "vuxen" kompis som kommer hem och leker/busar/myser med 3,5 åringen. Du och bebisen är förslagsvis hemma samtidigt. Varför inte en glad tjej på 15-16 år som gillar att leka. Kostar inte mkt och kan bli ett kul inslag i ditt barns liv.

Svar på tråden Aktivitet för 3-4 åring?