• Trinity78

NEJ småfåglar dör inte av att äta okokt ris!!

Nu har jag varit på ytterligare ett bröllop där flertalet trott på myten om att småfåglar skulle dö av att äta okokt ris eftersom det skulle svälla i deras magar och de skulle "explodera".

Fel fel fel! Skrikandes

1. Ja, ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål (De flesta fåglar håller en kroppstemperatur på 39-42°C)
    2. Om det var sant skulle man ständigt höra talas om fågelmassdöd bland risfälten (Och alla vet väl att ris inte bara odlas i Asien utan även i USA och södra Europa?)
    3. Det finns många fåglar för vilka ris utgör den viktigaste födan
    4. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är starka och bryter ner riset snabbt. Däremot är ris inte särskilt näringsrikt, så det finns bättre foder att ge fåglarna.

Däremot kan jag köpa att en del kyrkor förbjuder riskastande eftersom det är jobbigt att städa upp men det är en helt annan sak.

http://www.faktoider.nu/ris.html

Gravity always wins
  • Svar på tråden NEJ småfåglar dör inte av att äta okokt ris!!
  • Maggis Nervis

*asg* Skönt att nån äntligen tar tag i det här problemet

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • lillasnurre

vad dum jag känner mig nu!!! Jag har helt gått på myten om det farliga riset!! Men nu när jag läser din TS så inser jag hur dum jag varit!! Tänk vad man köper bara för att det vid första "lyssningen" låter rimligt.....

• Trinity78
    Maggis Nervis skrev 2008-02-04 13:46:44 följande:
    *asg* Skönt att nån äntligen tar tag i det här problemet
    lillasnurre skrev 2008-02-04 13:48:27 följande:
    vad dum jag känner mig nu!!! Jag har helt gått på myten om det farliga riset!! Men nu när jag läser din TS så inser jag hur dum jag varit!! Tänk vad man köper bara för att det vid första "lyssningen" låter rimligt.....
    Jag är glad att jag kunde hjälpa till
    Gravity always wins
  • LeWi

Hear Hear Trin!

Det värsta är ju att folk istället har börjat kasta konfetti i vissa fall - Vilket är ännu jobbigare att städa upp!
    (man får ju inte ens hjälp av småfåglarna då!)

Själv tycker jag det är lite mysigt när det ligger ris utanför kyrkor

I reject you reality and substitute my own.
  • bodica

Vilken underbar sida!!!

Jag avskyr sådan där myter, och älskar att avliva myter.

• siamusen

Pa vart kastades det couscous pa begäran av Skansen dâr bröllopet stod.

• Ammi82

Hihi Jag har aldrig riktigt funderat på det här, men din teori låter nog rätt den

Nya bilder i galleriet
  • Trinity78
    LeWi skrev 2008-02-04 14:18:55 följande:
    Hear Hear Trin!Det värsta är ju att folk istället har börjat kasta konfetti i vissa fall - Vilket är ännu jobbigare att städa upp!(man får ju inte ens hjälp av småfåglarna då!)Själv tycker jag det är lite mysigt när det ligger ris utanför kyrkor
    Rosblad funkar ju och är större = förmodligen lite lättare att sopa upp.
    Abrakadabra skrev 2008-02-04 14:20:21 följande:
    Man kanske skulle börja kasta fågelfrön
    Fast det gör nog mer ont för brudparet att få stora frön i huvudet än små riskorn
    Gravity always wins
Svar på tråden NEJ småfåglar dör inte av att äta okokt ris!!