Sy eget spjälskydd??
Tänkte sy ett nu vilken dag som helst, bara vi fått köpt skumgummi att fylla det med.
Mönstret skapar jag själv efter vår spjälis.
Kan skriva en knorr här när det är klart och det finns bilder
Tänkte sy ett nu vilken dag som helst, bara vi fått köpt skumgummi att fylla det med.
Mönstret skapar jag själv efter vår spjälis.
Kan skriva en knorr här när det är klart och det finns bilder
Mutti: om det var mig du menade så har jag tänkt så ett högt.
Någon som har ca höjd?
Nu har jag sytt det, har precis lagt in en bild på den.
Om det är någon som vill ha en beskrivning så säg bara till.
Det svåraste var att få skumgummit på plats
Det brukar vara så med rosa och sambos , tycker att det passar bättre till en pojk än vad det hade gjort om det var ljusare.
Jag har sytt det med helt tyg på insidan och så har jag sytt som kuddöverdrag från utansidan, så man kan ta ur skumgummi och tvätta överdraget om man vill.
KAn skriva mer detaljerat om du vill?
Min spjälsäng har innermåtten 54 och 112, så den är gjord efter det.
Skumgummi:
2 st 54*35
2 st 112*35 skumgummit är ca 1,5cm tjokt
Tyg 150cm brett:
Dela tyget (på längden) i fyra lika breda bitar, alltså 37,5cm breda. De ska vara lika långa som stycke b
+sömsmån
a) 2 st 54+112=166
b) 1 st 54+112+(2*25)=216
c) 1 st 54+25=79
d) 1 st 112+25
från styckena a får man två bitar på ca 50cm, spara dessa
Sy ihop a och a, räta mot räta. Lägg ut på golvet
På stycke b viker man in 25 cm från varje sida (aviga mot aviga)
På c och d viker man in 25 cm på ENA sidan (aviga mot aviga)
lägg ut sycke a (ihopsytt) på golvet, mät 54 cm från mittsömmen och plaser b här och bortåt (räta mot räta).
på ena sidan lägger man stycke c och på den andra stycke d (detta ser man tydligt, även dessa räta mot räta)
restbitarna man får kvar från a, lägger man räta mot räta, (på de bitarna på 25 cm som man vikt in.) när man använder dessa bitar kommer man inte se någon söm eller avigsida när skyddet är klart.
Sy runt alla kanter och vräng och sy fast snören att knyta med, så är det bara det svåra kvar att få skumgummi på plats, för det är hemskt klibbigt.
Glöm inte att sicksacka alla kanter först, eller använd overlock (om man nu har)
Detta tog mig ca 2 timmar pch den totala kostnaden blev 200 frö skumgummit och ca 75 för tyget.
Om det är någon som inte förstår min lätt röriga beskrivning så är det bara att skriva en krummelur, här eller i min GB.