Inlägg från: emejo128 |Visa alla inlägg
  • emejo128

Aprilmammor 2005 [tråd 12]

Hejsan. Har precis haft EVK (elevvårdskonferens) med en elev som har fuskat. Suckar. Eleven satt där med rådjursögon och nickade så förstående och lovade att hon aldrig skulle göra så igen. Men, men... imorgon är det nog likadant igen.

Helene: Vilken tur att du var ute i tid då.

Dink: Det är hemskt att må dåligt Hoppas det blir bättre snart. Mina downperioder brukar inte vara så långa, så när det väl kommer till att jag nog borde söka hjälp så brukar det kännas bättre. Och så vet jag ganska så precis vad det är som gör att jag mår dåligt och bearbetar det rätt så rejält. Det är när det kommer något utöver det som jag "rinner över" och inte kan hantera mig själv. Fast då brukar min make vara extremt duktig på att hjälpa mig förstå vad det är. Avskyr när han lyckas få mig att gråta och äntligen förstå varför jag inte fungerar den här gången. Men det är väldigt bra.

• emejo128

Godkväll. Har varit på kurs ikväll. Den tysta inlärningen för svaga elever handlade det om. Rätt så bra med handgripliga och konkrekta metodiska exempel.

Är supertrött och Axel är fortfarande vaken. Skulle bara säga hej. Ska gå och läsa saga för min son nu (han har hållt sig vaken bara för att vänta på mig Gullunge)

• emejo128

Godmorgon. Fredag idag och jag har bara en lektion. Det är mycket APU nu, så eleverna är inte på skolan

Mariiee: Tycker nog att det är dags för ordentligt snack med Tommy, om du känner att det är du som gör allt hemma. Det funkar inte så. Man har ett ansvar som ska delas.

Dink: Sura på du. Det skulle jag också göra med en sådan kommentar. Förklara för honom att det kanske är bättre med lite stöd när man inte mår helt bra, istället för en sänkande kommentar. Hoppas att det känns bättre snart i alla fall.

Helene: Härligt med svenska Jag tyckte jättemycket om att läsa svenska språket när jag läste till lärare. Hade VG på alla kurserna Men sedan är jag lite stilistisk och grammatisk nörd tror jag. Konstigt med tanke på hur mycket jag avskydde det när jag själv gick på gymnasiet.

Usch, jag mår fortfarande illa av den där äckliga hamburgaren jag åt på Mc Donalds igår. Tycker inte om Mc D. så vi brukar aldrig äta där. Barnen har aldrig varit inne på en Mc Donalds faktiskt. Men det var inte jag som bestämde var vi skulle äta igår och mina arbetskamrater tyckte det, så då blev det så. De var 5 som ville äta där och jag bara 1. Maken hade gjort en supergod fiskgratäng igår. Det har jag med som lunclåda idag istället. Han är så himla duktig på att få till fisk. Själv är jag skitdålig på just fisk.

Idag ska maken och barnen ut och plocka vitsippor har de bestämt. Axel sade att han skulle plocka så många så att hela vardagsrummet blev fullt. Önskar att jag kunde följa med, men jag jobbar ju De skulle ta med sig korv ut och ha picknick. Mysigt.

• emejo128

Tinna: japp, så är det Jag fick en tavla med de ordklasserna och de beskrivningarna från en klass i avslutningspresent en gång. Den sitter på min vägg här i arbetsrummet nu

Helene: Ordklasser är väldigt lätt. Det är satsdelar som kan vara lite klurigt, när man ska avgöra som det är satsadverbial eller var attributet ska vara. Det är som en kod att knäcka. Men sedan är det ju inte bara grammatik man läser heller. Jag vet att stilanalysen var väldigt roligt också. Det gillade jag.

Jojja: nej, tur att vi alla är olika Jag skulle hellre sitta och bara ta ut satsdelar en hel termin än att spola kabel....

Jag fick precis ett mms  av maken. Axel och Elsa i ett hav av vitsippor. Underbart

• emejo128

Jojja: Just det, ingen spolning längre Härligt att känna så positivt inför sitt jobb. Jag älskar också mitt jobb och känner att jag utvecklas hela tiden och får både positiva och negativa kontakter med ungdomar. Får jag fråga vad du tjänar (eftersom du verkar vara nöjd )? Du behöver absolut inte svara om du inte vill. Jag blev bara nyfiken eftersom du skrev som du skrev. Angående att få betalt när man jobbar utanför sin arbetstid så får jag det också. Sedan gör man ju ett aktivt val om man vill sitta hemma och rätta (något jag aldrig gör) och inte får betalt för det. Om jag däremot är iväg på kurs en kväll eller måste träffa föräldrar på kvällstid, så skriver jag självklart upp kvalificerad övertid för det. Sedan måste jag ju säga att vi, på vår skola, har 35 timmars arbetsvecka (mindre än 37 ).

Tinna: jag vill också vara ute med mina barn... Men nu är det helg i alla fall

• emejo128
    Tinna: Vi har 35 timmar förlagd arbetstid på en 40-timmarsarbetsvecka. De fem övriga timmarna kallas för förtroendetimmar och får disponeras hur som haver. Det kan vara att man tar en stödundervisning en gång i veckan (gör inget om det ligger på arbetstiden) eller att man hoppar in och vikarierar för någon som är sjuk. Det kan vara för att man går in och vaktar ett prov i ett ämne som man inte själv har etc. Det är för att rektor ska kunna be om att man ska göra saker som ligger utanför ens ansvarsområde. Sommarlönen ligger inte i timmarna vi jobbar, utan i lönen vi har. Hade vi inte haft sommaruppehåll skulle vi ha haft mer lön, men det är ju inget som man märker, för vi får ju ändå den lönen som står på pappret. Tror bara att lönekontoret har koll på det där.  

Helene: vad skoj och spännande.
  • emejo128
    Jojja: Ny variant vet jag inte. Vi har alltid haft det så i den här kommunen, sedan det blev stadgat att lärare måste vara minst 35 timmar på plats. Det låter lite sjukt att övertid som skolan beordrar inte ska betalas heller, som du säger. Men det är väl olika från ledning till ledning. Måste vi ha ett möte på kvällstid meddelar vi vår rektor det. Hon godkänner och så får vi betalt för det också. Väljer man att sitta hemma och rätta prov så är det ett val man har gjort och det betalas inget extra för. Vid nationella prov får vi två dagar "ledigt" att sitta hemma och rätta (eller på jobbet eller var vi vill). Vi får i alla fall tid avsatt till det. Vi har tidsavdrag en halvtimme för lunchen, men inget för fikaraster (nu brukar ju vi fika vid våra skrivbord i mitt arbetsrum i alla fall). Jag är väldigt nöjd med mina arbetstider och känner mig väldigt flexibel. Nu är inte vår rektor någon pekpinnesmänniska, utan hon litar på att vi sköter våra jobb och är professionella. Om jag någon dag har behov av att sluta när mina lektioner är slut (exempelvis vid två), fast jag har arbetstid till fyra, så litar hon på att jag tar igen den tiden och ser till att jag får mitt jobb gjort i alla fall. Och det gör man ju. Det är ingen annan som gör jobbet åt mig.
  • emejo128

Godmorgon!

Grattis på bröllopsdagen Jas  Hoppas maten blir god

Jojja: Jo, vi har nog rätt så bra med övertid och hjälp vid rättning. Jag har hört kompisar som jobbar både i Linköping och i Stockholm att det absolut inte går till så hos dem. Och vad gäller lönen. Stockholm brukar ju ligga något högre vad gäller löner för lärare än övriga landet. Men jag har mer än 3 av mina gamla kursare som jobbar i S-holm. Mitt gymnasium har bra löner helt enkelt. Jag ligger många tusenlappar över ett par kompisar som jobbar i grundskolan.

Så... JAG är supernöjd med mitt jobb. Och det är väl tur att vi alla har olika intressen vad gäller jobb. Det skulle ju vara aptråkigt om någon som inte vill var tvungen att jobba som lärare eller någon som absolut inte kan tänka sig det jobba som läkare. Jag brinner för mitt jobb och det är ju bra för både mig och mina elever. Det viktigaste är att man trivs och mår bra. Jag säger ofta att jag har hamnat på rätt plats i livet när det gäller mitt jobb och det är en underbar känsla.

Jojja igen: Skoj att fota så man glömmer tiden. Det var länge sedan jag gjorde det. Jag satt och bläddrade i ett nummer av digitalfoto som kom med posten igår. Förr fick jag alltid superinspiration av det och ville ut och fota direkt, men nu är det inte så. Önskar att jag fick tillbaka den där inspirationen. Jag tycker ju att det är skoj egentligen.

Här är det snöblandat regn och trist, trist, trist idag. Det var i alla fall fullt med vitsippor i huset när jag kom hem igår

• emejo128
    Tinna: jag tänkte att vi inte skulle prata om hockeyn igår Attans vad nära det var... Stackars Jakob. Jag minns en gång när jag blev sjuk på min födelsedag. Hela världen kollapsade när vi fick ställa in barnkalaset. Jag minns det jättetydligt än idag. Tror jag kan har varit 6-7 år någonting. Visst hade vi kalaset senare, men ändå... senare är ju en evighet när man är barn. Krama om honom och hoppas att han blir bättre fort.

Mo m: jadu, det är en evig fråga det där. Ibland totalvägrar Elsa att städa, men nu har ju vi den turen att vår fem-åring är ganska så duktig på att städa undan när man ber honom. Och han "lär" Elsa. Han drar med henne i städandet och delegerar ut. Häromdagen hörde jag Axel säga: "plockar du upp alla djuren så plockar jag upp alla bilarna. Sedan ska väl mamma vara nöjd". (jag hade sagt att de inte fick bygga någon koja i lekrummet förrän alla leksaker var borta från golvet.)
  • emejo128
    Tinna: ja, de växer ju så det knakar barnen. Tänkte på det, vi pratade ju om hur långa de var när ni var här. Igår mätte vi Elsa igen och nu låg hon på prick 100 cm.
Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]