• ullehj

dagsbehov av kalorier

hej.

hur vet man hur många kalorier man skall äta för att behålla vikten respektive minska i vikt.

har kommit igång ganska bra med motion men funderar lite över maten också, har ganska god kosthållning men känner att jag skulle vilja veta lite mer, hur mitt dagsbehov egentligen ser ut

• Svar på tråden dagsbehov av kalorier
  • tulpan

jag ska äta ca 1450 kcal per dag, och jag strävar efter att gå ner i vikt.

• ullehj
    Svar på #1
    hur vet du hur mycket du skall äta? hur har du "räknat" ut det. för jag antar att det har med nuvarande vikt och längd att göra eller?
  • mysrester

För en som har låg daglig fysisk aktivitet är kaloribehovet vikten x 30. Så väger du 60 kg behöver du 1800 kalorier om dagen för att behålla vikten, mer ifall du tränar.

Vill du gå ner i vikt kan du minska till 1300kalorier om dagen, då borde du gå ner ca ½kg i veckan.

• CosmicCat

Då har jag en fråga, om jag vill väga 60 kg kan jag alltså äta 1800 kcal per dag för att nå denna vikt? (jag har mååånga överskottskilon), jag förstår att det går snabbare om jag äter färre kalorier, men jag har inte bråttom.

mysrester skrev 2008-02-05 11:43:48 följande:
    För en som har låg daglig fysisk aktivitet är kaloribehovet vikten x 30. Så väger du 60 kg behöver du 1800 kalorier om dagen för att behålla vikten, mer ifall du tränar.Vill du gå ner i vikt kan du minska till 1300kalorier om dagen, då borde du gå ner ca ½kg i veckan.
  • mysrester
    CosmicCat skrev 2008-02-05 11:52:18 följande:
    Då har jag en fråga, om jag vill väga 60 kg kan jag alltså äta 1800 kcal per dag för att nå denna vikt? (jag har mååånga överskottskilon), jag förstår att det går snabbare om jag äter färre kalorier, men jag har inte bråttom.
    Ja det kan du göra. Jag vet inte vad du väger, men om vi säger att du väger exempelvis 90 kilo så ska ju dit dagliga kaloriintag vara ca 2700 för att hållas på den vikten (om du inte rör på dig mycket).

Minskar du då till 1800 kalorier per dag så har du gått ner med 900, (går man ner med 1000 så ska det i princip innebära en kaloriminskning på 1kg i veckan) vilket är rätt mycket.

Så ja, gå ner till 1800kalorier per dag, och kombinera helst med daglig motion (promenader t.ex) så ska du nog gå ner till 60!
  • tulpan
    ullehj skrev 2008-02-05 11:40:25 följande:
    Svar på #1hur vet du hur mycket du skall äta? hur har du "räknat" ut det. för jag antar att det har med nuvarande vikt och längd att göra eller?
    Jag är prenumerant på MåBra och då har man tillgång till något som heter lättviktarna på deras hemsida. så där har jag räknat ut hur mycket jag ska äta.
Svar på tråden dagsbehov av kalorier