• Anonym (undrar)

Min 1-åriga dotter "gnider" sig

Min 1-åriga dotter har börjat bete sig märkligt då hon sitter fastspänd. I matstolen, bilstolen och vagnen. Hon vrider sig, ser frånvarande och besvärad ut samt verkar trycka/gnida sig nedåt eller emot det som sitter mellan benen (bältet/stolen).

Det går att få kontakt med henne om man tar tag i henne eller knäpper mied fingrarna eller liknande. Men hon faller lätt tillbaka igen. Hon säger inte ett ljud. Varken gnäll eller skratt. I andra situationer är hon INTE tystlåten!

Har frågat på BVC. Det enda hon sa där sa var att hon kanske sitter obekvämt eller möjligtvis att hon "onanerar". Men vi tyckte/trodde båda tyckte att hon var lite för liten för det...

Själv har jag tänkt både på klåda, sitter obekvämt samt onani. Men jag vet inte. Saken är den att det besvärar mig och jag tycker att det känns jobbigt att vara ute bland folk om hon gör så. Hon är ju för liten att fråga och prata med.

Någon som känner igen sig?? Tar gärna emot tips och råd!

• Svar på tråden Min 1-åriga dotter "gnider" sig
  • Anonym (jag...)

Jag gjorde så när jag var liten, jag gned mig mot blöjan när jag låg på golvet har min mamma berättat, hon tyckte oxå det var oerhört besvärande och man undrar ju varför vissa barn gör så här, alla gör inte det. Tycker det känns konsitgt att jag gjorde så när jag var liten. När jag slutade med blöja gned jag mig tydligen mot en nalle...

• Anonym (undrar)

Tack för att du delade med dig!
    Tyvärr blev jag inte klokare.

• Lorelei

Det kan absolut vara en form av onani, vilket inte alls är något konstigt eller ovanligt. De flesta barn kommer på det själva just när de har blöja. De brukar växa ifrån det vad jag har förstått. Enligt vad jag har läst så ska man inte göra för stor grej av det. Men det är klart, gör hon det hela tiden och överallt så förstår jag att det blir besvärande...

• Lorelei

Är hon röd och irriterad i underlivet eller så? Tänker om det alternativt kan vara svamp eller så.

• Anonym

Jag arbetade på en förskola förr. Där var det en liten tjej som var drygt 1år som onanerade så fort hon hade möjlighet. Mot stolsben, liggandes på golvet på mjuksifjur och liknande, på vilan innan hon somnade. Överallt! Dessutom blev hon jättesvettig och röd i ansiktet. Hon gjorde så i ca 2 år innan det blev "bättre" Så visst kan det vara onani.....

• Anonym

Jag arbetade på en förskola förr. Där var det en liten tjej som var drygt 1år som onanerade så fort hon hade möjlighet. Mot stolsben, liggandes på golvet på mjuksidjur och liknande, på vilan innan hon somnade. Överallt! Dessutom blev hon jättesvettig och röd i ansiktet. Hon gjorde så i ca 2 år innan det blev "bättre" Så visst kan det vara onani.....

• Anonym (undrar)

Låter ju som om det är just onani då. Ville ändå höra mig för om beteendet kan höra ihop med någonting annat. Något allvarligare! Man hinner ju tänka så mkt så fort någonting blir lite avikande. Orolig hönsmamma som jag är! Visst känns det lite skumt och besvärande för mig som mamma inför andra men onani är ju ingenting farligt iaf!

Ang svamp så tänkte jag också på det och har försökt kolla... Vet ju inte riktigt hur det brukar se ut om småflickor får svamp (knappt stora heller för den delen) men jag tyckte inte att de såg irriterat ut. Rosa/rött är det ju normalt...

• Anonym (undrar)

Puffar lite för att se om någon annan har något att tillägga...?

• Anonym

min dotter gjorde så när hon var nått år men det växte bort,hon slutade med det själv sen.men man fick avbryta henne hon kunde gömma sig och"onanera".så hon visste samtidigt att man inte skulle göra så när andra tittade.det försvinner säkert själv men säg till henne om det blir ofta annars kan det nog bli saom nått som är skönt och man kan göra lite överallt.om du förstår vad jag menar

• Anonym

Jag betedde mig också så när jag var liten. Det var mer en typ av onani. Min mor var ganska förvånad och visste inte riktigt vad hon skulle göra. Jag gned mig mot mjukisdjur oftast. Det gick över med tiden men jag har ett svagt minne av att jag gjorde så vilket betyder att jag antagligen höll på ett tag också när ingen såg.

Det är ju inget farligt och jag förstår att du inte blir klokare. Bara bra att det finns fler med erfarenheter eller liknande.

• Lorelei

För det flesta barn så går det upp en dag att det är något man gör i ensamhet och inte bland folk. Är hon väldigt enträgen så kan man behöva säga till någon gång ibland för att väcka den funderingen. Nästan alla barn går igenom en period med onani när de är små, men långt ifrån alla föräldrar märker det. Det är inte ovanligt att det händer när de är själva i sängen och har sovit t.ex. Men som sagt, helt normalt.

Svar på tråden Min 1-åriga dotter "gnider" sig