Var det värt att ta studielån och hur mycket har ni kvar?
Min fråga står i rubriken, alltså: hur mycket studieskulder har ni kvar och hur gamla är ni, plus vad ni tjänar idag om ni vågar delge detta.
Var det värt att ta studielån?
Min fråga står i rubriken, alltså: hur mycket studieskulder har ni kvar och hur gamla är ni, plus vad ni tjänar idag om ni vågar delge detta.
Var det värt att ta studielån?
Ja det var värt stt ta sturielån på ett sätt. Jag fick min utbildning o hade inte klarat mig utan de pengarna. Däremot så jobbar jag inte med det i dag o att betala på lånet med den pissiga lönen jag hade var inte roligt.
I dag har jag löst in studielånet med ett banklån till mycket bra ränta o blir av med lånet på bara några år. Hade ju den gamla typen av lån med högre ränta o livstidsavbetalning.
I dag är jag 28 år ( läs 37) Tjänar mycket bra inom helt annat yrke än det jag är utbildad till.
Jag är lite tveksam. Jag har inget jobb nu och dom jag har chans att få är inte tillräckligt bra betalda i förhållande till lånet. Men det var ju enda chansen för att få en utbildning och den ångrar jag inte. Man mognar mycket som person under en högskoleutbildning.
Studieskulden ligger någonstans runt 250000 och jag är 34 år.
Det var absolut värt det för jag fick jobb nästan direkt efter examen och har inga problem att återbetala skulderna. Tjänar ca 12 000 efter skatt (75% jobb) och betalar 1900 till CSN var tredje månad.
Inte så kul men det är värt det.
Studietiden blev uthärdlig tack vare CSN, för vem orkar jobba extra och hålla på?
Jag vet inte vad skulden ligger på, 150 000 cirkus. Jag är 25 år.
nej inte värt det, men det är helt och hållet mitt fel eftersom jag valde fel utbildning.
Absolut värt det!
dock arbetar inte jag heller helt och hållet med det jag utbildade dmig till (men hur många gör det ?)
65 000 kvar, 38 år. (hade 200 000 + när jag avslutat min utb.)
betalar knappt 4000/kvartalet i år och drygt 5500/kvartal nästa år.
skuldfri om drygt 3 år !!!
Jag har 40 000:- kvar, är 23 år och nej det var inte värt det. Jag tjänar idag bra men absolut inte tack vare utbildningen som jag hade klarat mig utan. Skuldfri om 4 år.
Abolut värt det. Utan det hada jag inte fått all de roliga, givande och spännade jobb jag haft.
Har läst en civilingenjörsutbildning och tog fyra år CSN. har betalat tillbakak det mesta.
Jobbar idag som chef på IT-företag med personalansvar mm för drygt 20 personer. Jobbar med verksamhetsutveckling, personlutveckling, uppföljning, rekrytering, försäljning mm. Reser mycket och får jobba med en massa roliga och smarta människor. har en lön en bra bit över genomsnittslönen
Har aldrig ångrat att jag pluggat eller tagit lån.
/Kjell
Absolut värt det - 180000 kr kvar - men en månadslön på 45400 som
Civilingenjör.... Och jobbar med ngt som jag tycker är roligt.
Det var helt klart värt det, trots att jag idag inte alls jobbar med det jag är utbildad till... hehe Men studielånet har förmånlig ränta. Jag har över 290000 kr i lån å är väl skuldfri om typ 24 år eller nåt... funderar ibland om det verkligen var värt det, och kommer alltid fram till samma svar: självklart, jag har haft så otroligt bra och roliga studieår, skulle aldrig vilja vara utan dem!