Endag skrev 2008-02-08 10:08:47 följande:
Min lille plutt har oxå platt bakhuvud,man skulle kanske köpa en liten kudde till honom?
[/citat]
Socialstyrelsen rekommenderar ju kudde vad jag förstår när bäbisarna ska sova.
Läste en artikel i senaste Vi Föräldrar om asymmetrisk skallform och platt skalle. Förutom att använda tillräckligt mjuk kudde, bära bäbisen mycket och ha honom/henne på mage när han/hon är vaken så kan man köpa en Bumbo (nån slags stol som ser ut som en potta som bäbben kan ha då han/hon kan hålla huvudet själv) eller nån slags ring som man kan ha som kudde som kunde importeras från USA resp. Storbritannien. Problemet är att vår lillkille inte vill ligga på mage, idag har jag VERKLIGEN försökt när han varit vaken, det lyckades hela 7+1 minuter, sen bar jag honom i bärsele resten av vakna tiden... Funderar på att köpa en sån där Bumbo och testa om han gillar det när han kan hålla huvudet själv.
lillvilda skrev 2008-02-08 10:57:17 följande:
[citat]
det rättar nog till sig. min son hade toppigt huvud vid födseln men det försvann rätt fort. Nått platt bakhuvud har han alrig fått men han sov med kudde å jag bar honom mycket när han var liten och vid 3månader så rullade han och låg nästan aldrig på rygg mer så det beror kanske delvis på det. Jag hade aldrig platthuvud när jag var liten å inte hans pappa heller så kanske spelar gener in oxå. Men man ser ju inga tonåringar med platthuvud så det växer ju bort. Det finns sånna hjälmar man tydligen kan använda om huvudet är mycket snett lr konstigt.
Vad bra för er att ni sluppit platta huvuden. Det är inte säkert att det växer bort om man inte gör något åt det. Vissa bäbisar får torticollis eller vad det heter (nåt att de inte kan vrida huvudet åt båda hållen) och får då väldigt lätt sned skalle och jag tror inte att det automatiskt försvinner...