• Tokfia 7

Huvudform på bäbis??

När är det för sent för bäbisens huvud att formas om? Min lillkille är 11 v. Jag funderar på hur bäbishuvuden ska se ut. Hans huvud ser ut som vid födseln ungefär, d.v.s. det är lite toppigt där bak och han har lägre huvudform fram. Sen bakhuvudet är lite platt. När jag var på läkarundersökningen på BVC frågade jag läkaren om hon tyckte att han hade konstig huvudform, men hon sa att hon inte tyckte det. Jag är dock ändå oroad över det, försöker få honom vara en hel del på mage, men han avskyr det förutom ibland om han får ligga på ens bröstkorg (vilket han inte kan göra på min nu för jag har fått bröstinflammation, som gör ont) och bära honom i Babybjörnen. Och har en mjuk kudde till honom. Vilka erfarenheter har ni??

• Svar på tråden Huvudform på bäbis??
  • Jesster

Nu snittades jag så han fick inget toppigt huvud, men däremot så fick han väldigt platt huvud på ena sidan för han sov alltid på samma sätt. Men det började rätta tills sig när han började röra sig mer vid 4-5 månader och rättar fortfarande till sig och han är nu 14 månader, så du behöver nog inte oroa dig

♥ v.17 ♥
  • S a C
    Jesster skrev 2008-02-05 16:08:20 följande:
    Nu snittades jag så han fick inget toppigt huvud, men däremot så fick han väldigt platt huvud på ena sidan för han sov alltid på samma sätt. Men det började rätta tills sig när han började röra sig mer vid 4-5 månader och rättar fortfarande till sig och han är nu 14 månader, så du behöver nog inte oroa dig
    Håller med om att det ändrar sig när dom rör mer på sig. Och det går ganska fort. När vår dotter började sitta upp, i t.ex. matstolen började bakhuvudet runda till sig.
    Hon är rätt platt ändå pga. generna. Det spelar ju också in.

Oroa dig inte för det! Finns mycket värre saker som du kan vara orolig över.
    Tänk bara när dom små ska ta körkort. Flört
    ~ Nya bilder 4/2 ~
  • Endag

Min lille plutt har oxå platt bakhuvud,
    man skulle kanske köpa en liten kudde till honom?

• lillvilda

det rättar nog till sig. min son hade toppigt huvud vid födseln men det försvann rätt fort. Nått platt bakhuvud har han alrig fått men han sov med kudde å jag bar honom mycket när han var liten och vid 3månader så rullade han och låg nästan aldrig på rygg mer så det beror kanske delvis på det. Jag hade aldrig platthuvud när jag var liten å inte hans pappa heller så kanske spelar gener in oxå. Men man ser ju inga tonåringar med platthuvud så det växer ju bort. Det finns sånna hjälmar man tydligen kan använda om huvudet är mycket snett lr konstigt.

• Tokfia 7
    Endag skrev 2008-02-08 10:08:47 följande:
    Min lille plutt har oxå platt bakhuvud,man skulle kanske köpa en liten kudde till honom?
    [/citat]

Socialstyrelsen rekommenderar ju kudde vad jag förstår när bäbisarna ska sova.

Läste en artikel i senaste Vi Föräldrar om asymmetrisk skallform och platt skalle. Förutom att använda tillräckligt mjuk kudde, bära bäbisen mycket och ha honom/henne på mage när han/hon är vaken så kan man köpa en Bumbo (nån slags stol som ser ut som en potta som bäbben kan ha då han/hon kan hålla huvudet själv) eller nån slags ring som man kan ha som kudde som kunde importeras från USA resp. Storbritannien. Problemet är att vår lillkille inte vill ligga på mage, idag har jag VERKLIGEN försökt när han varit vaken, det lyckades hela 7+1 minuter, sen bar jag honom i bärsele resten av vakna tiden... Funderar på att köpa en sån där Bumbo och testa om han gillar det när han kan hålla huvudet själv.
    lillvilda skrev 2008-02-08 10:57:17 följande:
    [citat]
    det rättar nog till sig. min son hade toppigt huvud vid födseln men det försvann rätt fort. Nått platt bakhuvud har han alrig fått men han sov med kudde å jag bar honom mycket när han var liten och vid 3månader så rullade han och låg nästan aldrig på rygg mer så det beror kanske delvis på det. Jag hade aldrig platthuvud när jag var liten å inte hans pappa heller så kanske spelar gener in oxå. Men man ser ju inga tonåringar med platthuvud så det växer ju bort. Det finns sånna hjälmar man tydligen kan använda om huvudet är mycket snett lr konstigt.
    Vad bra för er att ni sluppit platta huvuden. Det är inte säkert att det växer bort om man inte gör något åt det. Vissa bäbisar får torticollis eller vad det heter (nåt att de inte kan vrida huvudet åt båda hållen) och får då väldigt lätt sned skalle och jag tror inte att det automatiskt försvinner...
  • Smulan1979

Många ggr så växer det bort när barnen börjar sitta mer, men det är inte alls säkert. Så det bästa är att försöka hjälpa till genom att t ex använda kudde, att barnet leker på mage när det är vaken.
    Under första året så växer huvudet som mest så ju tidigare man börjar desto större chans att det fixar sig. Det står om sneda/platta huvuden i nya numret av Vi föräldrar.

• susanne a

i månadens vi föräldrar tar de upp just detta. det bästa är om man kan rätta till det innan barnet fyller 2 månader, men det är inte försent om man gör det när de är äldre. bara det att då tar det lite längre tid att rätta till sig. läs den artikeln, det var jätte intressant!

• lillvilda

Tokfia 7 skrev 2008-02-08 18:01:01 följande:

Vad bra för er att ni sluppit platta huvuden. Det är inte säkert att det växer bort om man inte gör något åt det. Vissa bäbisar får torticollis eller vad det heter (nåt att de inte kan vrida huvudet åt båda hållen) och får då väldigt lätt sned skalle och jag tror inte att det automatiskt försvinner...
    nej det försvinner ju inte alltid av sig själv men som jag skrev finns det ju hjälmar (glömt namnet på dom nu) som kan hjälpa till att forma huvudet så det finns ju hjälp att få. Sen tror jag det hjälper om barnet slipper ligga på rygg mycket, ex att man bär dom en stund i stället i ex sjal.
  • Maj79

Hallå!
    Min son fick diagnosen torticollis när han var två veckor å han är nu 8 månader. Vi har och får kämpa ganska så mycket för att hans huvud ska bli runt. Ett tag var det väldigt platt på ena sidan å även öronen å ansiktet var snett. Men nu är det en stor skillnad dels för att vi tränat mycket å dels för att han kan sitta å ligga mycket på magen. Vi har går hos en sjukgymnast å har även fått bra stöd på bvc så prata med dom om du är orolig, det finns många knep som man kan använda sig av för att förhindra att de blir platta.

• another me

de finns faktiskt hjälmar man kan köpa till sitt barn om man vill ändra formen på de..läste de i "viföräldrar" idag..har aldrig provat vet ej om de funkar..men de finns!!

• Tokfia 7

Har också läst om hjälmarna och såg en annons i en tidning för dem också. Känns ju som att det vore mycket värt att slippa använda en hjälm på en liten bäbis... Dessutom ska hjälmen vad jag förstår justeras efter huvudet och det måste man vara kunnig för att göra (tyckte jag det stod i Vi Föräldrar).

• lillvilda

ja hjälmarna ska användas i samråd med läkare men är problemet så stort med huvudet så har man väll redan läkare inkopplad. Har hört om en här på FL som fick hjälm på remiss har jag för mig. Jo såklart är det skönt att slippa hjälm men har man problem med barnets huvud så har man. har man provat allt annat som kudde, bära bbarnet mycket osv så är det väll en sista utväg.

• agf

Min lilla hade platt bakhuvud för ett tag sedan. Han är nu fyra månader och det har redan rättat till sig. Det gör det direkt när dom börjar röra mer på sig. Huvudet "stadgar" sig inte förän fontanellen är ihopväxt vilket är runt 1 år.

Svar på tråden Huvudform på bäbis??