• Tokfia 7

Bröstinflammation

Är det nån som har erfarenhet av bröstinflammation? Jag har fått det och har en knöl i höger bröst som inte ger med sig, huden är röd över knölen och det gör ont. Hade natten mot lördag 39 graders feber och värk i alla leder och kraftig huvudvärk. Försöker amma varannan timme på bröstet med bäbbens haka mot där knölen sitter. Har fått Heracillin 750 mg 1 x 3/dag + nässpray med oxytocin att ta 5 min före amning.

Vet ni om det är bättre att pumpa/handmjölka jfr med att amma?

Ska man försöka tvinga ut nåt ur knölen eller ska det komma av sig själv när medicinen börjar verka? (När jag försökte igår kom det ut 3 droppar som var ca 2,5 mm i diameter från stället där det är stopp, det var som gegga i konsistensen och det tog 20 min att få ut, nästa gång kom inget alls förutom pyttelite vätska, sen har jag inte fått ut nåt överhuvudtaget.)

Är det dåligt att använda sport-BH sen när (om) man blir bra med tanke på att den klämmer åt bröstet?

Tar gärna emot tips om det är nån som har det!!

• Svar på tråden Bröstinflammation
  • Bonostra

Hej!

Jag råkade också ut för en bröstinflammation förra veckan, och fick precis samma sumptom som dig..

Fick också utrskrivet herracillin 3 gånger dagligen i en veckas tid..

Penicillinet verkade ganska fort, och två dagar efter kunde jag amma som vanligt på bröstet igen utan att det gjorde ont..då hade också den röda onda böden försvunnit helt..

Men när det var som värst var det omöjligt att amma på det inflammerade bröstet för att det gjorde så himla ont, så jag försökte pumpa ungefär varannan timma för att hela tiden hålla det tömt..Det fungerade bra, och gjorde inte alls lika ont eftersom jag inte lät mjölken rinna till ordentligt, vilket inte gjorde att det blev lika spänt..

Provade även att massera lite försiktigt på knölen, vilket kändes som det gjorde nytta för att linda och "kjuka upp" den lite..

Var också noga med att hålla det så varmt som möjligt hela tiden!

Nu har jag bara två dagar kvar på kuren, och nu känns det bra igen..

Men jag känner att det bröstet är ännu känsligare för kyla nu än tidigare, det ilar och smärtar i det mellan varven, vilket jag inte kännt av på samma sätt tidigare..

Har även fått ett nytt problem, och det är att jag får "vattenblåsor" på den bröstvårtan, har även fått lite på andra bröstet men inte alls lika farligt, vet inte vad det kan bero på?

Angående en tajt sport BH tror jag man ska vara lite försiktig med, då jag personligen kände att bröstet gjorde ondare och blev hårdare när jag hade en lite tajt BH på mig...

Hoppas att ditt brsöt blivit bättre och att vi förhoppningsvis haft nog problem med våra "boobies! =)

• Tokfia 7

Bonostra: Vad bra att du börjar bli bättre!! Jag har (som tur är får jag väl säga) inte haft så ont i bröstet så jag inte kan amma, min teori är att lillkillen lyckas suga ur bättre än jag kan pumpa, för jag har svårt att få ut så mycket då. Det är mer om man klämmer på knölen som det gör ont. Ang. vattenblåsorna har jag ingen aning om vad det kan vara, jag vet att jag hade nån blåsa just efter förlossningen. Men, var du tvungen att "tvinga" ut det ur knölen, eller kom det till slut av sig själv?

• Tjohalia

Det är bättre att amma än att handmjölka/pumpa, bebisen tömmer bröstet bättre. Jag hade i höstas en ordentlig stockning med hög feber, frossa och var väldigt röd och öm och fick pencillin utskrivet, det tog 3-4 dagar innan det började bli bra men sen släppte det rätt fort.
    Att försöka tvinga ut från det stockade stället är nog inte så bra, du riskerar nog bara att svullna ännu mer och då blir det ju ännu tätare i mjölkgångarna...

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tokfia 7

Tjohalia: Ja, jag undrade ju för jag hade hört att "oavsett hur ont det gör" måste man se till att få ut mjölken. Men det kommer ju inte ut nåt ändå.

• Cocco

Jag tog en citadon och ammade på bröstet med stockning. Man kan ducha varmt före amningen för att underlätta utdrivningen och sen stryka lätt över det stockade området mot brsötvårtan.
    Om du kan gör tvärtom och pumpa det friska bröstet och amma det stockade tills stockingen har släppt.

• Tokfia 7

Kompletterar: Ja, alltså det kommer ju ut mjölk ur bröstet, men inte där det är stopp. Man ska alltså inte försöka tvinga ut det som sitter fast där inne?

• Tjohalia
    Tokfia 7 skrev 2008-02-05 18:20:35 följande:
    Kompletterar: Ja, alltså det kommer ju ut mjölk ur bröstet, men inte där det är stopp. Man ska alltså inte försöka tvinga ut det som sitter fast där inne?
    Nej, men du kan massera lätt eller stryka på området, utåt mot bröstvårtan, samt försöka värma det antingen med en varm duschstråle eller genom att värma en risvärmare på området. Sen är det amma, amma, amma som gäller för att det ska lossna.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tokfia 7

Nån mer som har erfarenhet av bröstinflammation och att använda sport-BH efeter man blivit bra? När kan man börja med det?

• jazzy
    Tokfia 7 skrev 2008-02-06 15:41:25 följande:
    Nån mer som har erfarenhet av bröstinflammation och att använda sport-BH efeter man blivit bra? När kan man börja med det?
    Tycker inte du ska använda nåt som sitter åt för hårt, risk finns att man får det igen,sa dom till mig på ammingsmott...
    Jag hade inget som satt åt alls,köpte en BH som nästan var för stor. Pröva en sport BH som är en storlek större än du brukar ha..
    Tyvärr blev jag inte bra efter min inflammation,så jag fick sluta amma...hade såå ont mellan amningarna.

Lycka till!!!
    Nu är Måns här!!!!
  • Tokfia 7

Hmmm, nu har jag ju inte så ont som man skulle kunna ha (som tur är). Jag kanske får höra med amningsmottagningen vad de tror. Om jag inte kan ha sport-BH kan jag ju inte träna och jag som tänkte amma 10 månader till...

• jazzy
    Tokfia 7 skrev 2008-02-06 15:58:46 följande:
    Hmmm, nu har jag ju inte så ont som man skulle kunna ha (som tur är). Jag kanske får höra med amningsmottagningen vad de tror. Om jag inte kan ha sport-BH kan jag ju inte träna och jag som tänkte amma 10 månader till...
    Klart du kan ha sport BH,det är väl inga byglar eller konstigheter i dom va?!
    Nu är Måns här!!!!
  • Tokfia 7
    jazzy skrev 2008-02-06 16:09:34 följande:
    Klart du kan ha sport BH,det är väl inga byglar eller konstigheter i dom va?!
    Nä, fast de klämmer ju ihop tuttarna rätt rejält (jag måste ha dubbla för att kunna skutta runt). När kan man börja ha det då, tro..?
  • Melly

Nej du ska inte tvinga ut mjölken bara stryka lätt med handen. Ring och prata med dom på Amningshjälpen dom är bra på detta. Numret dit är 013-424 94.

Eller oxå kan du ringa till amningsmottagningen på sjukhuset.

Amma är mycket efektivare än det är att pumpa

• Tokfia 7

Ni som haft bröstinflammation, har er knöl i bröstet varit helt borta när ni ätit klart penicillinet?? Sista dosen ska jag ta på torsdagmorgon, jag tycker det känns som knölen blivit lite mindre, men den är inte alls borta.

Svar på tråden Bröstinflammation