• altino

Problem med fru och son!

Hej!

Jag har en son som fyller 18 i juni.Vi bor tillsamans med min fru.

Vi har haft liknande problem innan det här började men kan dra det "senaste".Men jag berättar lite kortfattat allt som hänt..

Min fru har inte pratat med min son på ungefär ett år tills för ett halvår sedan!..Varför,kanske kommer upp senare..

Men nu i somras så började hon prata med honom smått och allt blev bra hemma. Hans flickvän var inte välkommen hit innan men nu var hon det!De träffas några gånger i veckan och hon sover här ibland och jag har tyckt att det varit okej..Ibland har det kanske blivit för mycket men samtidigt så var det perioder de inte träffades så ofta så man kan väl säga att det jämnade ut sig..

Nu på nyår hade vi bjudit hit sonens flickvän på middag och vi skulle käka och sen ut och smälla raketer vid tolvslaget.
    Vi åt middag och frun fick i sig mer och mer dricka. Jag drack jag med men blev inte direkt full (inte så mycket för sprit)..Efter tolvslaget gick vi in igen och sonen med flickvännen gick in på hans rum och satte sig där. Helt okej, hur kul är det att vara med en skitfull styvmorsa och hennes kompis som också var där.

Men min fru var på dem när de satt där och sa att de var tråkiga som inte var ute med dem och dansade och de var så tråkiga,tråkiga,tråkiga..Varför lägger ni inte er och knullar eller nått som normala tonåringar;sa hon.

Min son sa ifrån att han tyckte hon var respektlös och sa att han inte ville vara med dem fulla som de är..Hon började säga fuck you,fuck you och efter ett tag så "lacka" sonen ur och föste ut oss i rummet.Jag var där och försökte få henne att lämna de ifred..

Och så blev det ett jävla liv.Hon ville inte se sonen i våran lägenhet och hon skulle lämna mig. Nästan , "välj mig eller han"..Vi tjafsade i nästan två timmar och till slut gick jag och lade mig för jag orkade inte med allt.
    Grabben och hans tjej var inne på hans rum hela natten och typ höll för handtaget så att hon inte skulle komma in.
    Min fru började kasta glas i golvet och bankade på hans dörr med jämna mellanrum och våran hund som var på grabbens rum var skitskraj.

Senare på morgonen vid fem smet "ungarna" ut lite snabbt efter att ha varit vaken hela natten och åkte till hans tjej.

Efter ett tag så sa min fru att hon ångra sig och allt berodde på alkoholen och hon var så ledsen och ville säga förlåt till min son.

Han kom hem samma dag och de hade vi inte räknat med så vi pratade inte då, varför vet jag inte..

(Sett ur grabbens synvinkel):
    Jag kom hem tidigare för att visa att jag vill prata och få det bra för jag orkar inte ha det som det var förut.
    Men tydligen så passade det inte att prata då av anledningen: Vi trodde inte du skulle komma hem idag..
    Så dagen efter så åkte jag hem och fick då frågan: Är du beredd på att prata, på att få en förlåtelse, precis som om det skulle få stora konsekvenser, och det fick det också..
    Jag fick höra att nu fick inte min tjej komma hit på vardagarna av anledningen att de störs av att vi är här. På vilket sätt kunde de inte säga..
    Ni skulle bara veta hur lugna vi är. Det ända vi gör är att kollar på tv som jag har på mitt rum och kanske sitter vid datan ibland..De kan ju inte störas av det eftersom de gör likadant.
    Dels att vi har en inneboende som sover på soffan nästan varje natt och kollar på tv.
    Det borde vara mer störande om man kollar ur "prioriteringssynvinkel" tycker jag..

Jag sa klart och tydligt att jag inte gillar idén.

Och nu är allt precis som förut.Vi pratar inte med varandra, jag är aldrig hemma och när jag väl är det så önskar jag att jag hellre var någon annanstans!..Min tjej får inte komma hit och allt är piss..

Jag har fått olika förklaringar till varför:
    Man måste ha regler:Måste man verkligen ha regler?Jag super inte,röker inte och sköter skolan bra!Jag är inte stökig och väldig lugn av mig får jag höra från olika håll..
    Och jag är snart 18.Enligt kuratorn som vi träffade för över ett år sedan skulle pappa dra ner på reglerna mer och mer och plötsligt denna "regel".

Sen nån dag senare fick jag höra att anledningen är att hon inte tål min tjej.Men kan hon verkligen leka diktator hur hon vill och bara komma och bestämma en sån sak bara för att HON tycker så?Lite egoistiskt att tre personer ska behöva må dåligt av att hon inte tål min tjej som hon knappt känner..

Pappa tycker att det är helt okej att min tjej är här i veckan.Men bara för att hans fru tycker en sak så är det så för annars lämnar hon honom.

Exempel: Hon har bestämt det här som jag precis har berättat. Skulle pappa säga ifrån och säga att min tjej visst får komma så skulle hon hota med skilsmässa bara för att hon vet att pappa inte vill det och viker ner sig så att säga..

(min synvinkel igen)

Det min son har berättat stämmer.
    Jag har inget emot hans tjej och hon får vara här för mig men bestämmer jag det så "lämnar" hon mig.

Vad kan man göra?..Man kan väl säga att jag precis tycker som min son!..
    Grabben mår jätte dåligt säger han och tycker att det är jobbigt att komma hem på kvällarna!Vi har försökt att prata men som ni kanske förstår så hjälper inte det utan det ska vara som min fru har bestämt.

• Svar på tråden Problem med fru och son!
  • sär skriven

Om hon ställer ultimatumet att du får välja, så låt henne göra det då? Sätt ner foten och säg att din sons tjej visst får lov att vara hos er, och sticker hon då är hon väl knappast värd besväret? Vad kan du se i henne som beter sig så?

• Oj hoppsan

Herre gud vilken soppa! Jag hoppas sannerligen att det reder ut sig. Ur min synvinkel har din fru gått lite långt och DU bör stoppa henne. DU måste vara den som säger ifrån och vågar ta parti - det är din son, ditt hem och DU måste säga ifrån! Ni måste kunna tala om varför din fru har "bestämt" att si eller så ska det vara. Det handlar ju om din son och hans liv, något som hon inte självklart har någon bestämmanderätt över. Tja, det var mina tankar iaf. Lycka till!

• susye

men va fan ställ upp för din son
    säg till din fru att din sons flickvän får sova hos er o blir din fru få galen så släng ut henne
    din son är ju faktiskt din son o mår ju dåligt mitt i det här
    han kanske tom kommer lfytta o inte vilja träffa dig sen för att du inte ställde upp för honom
    det din fru gjorde på nyår är ju för fan oförlåtligt oavsett omhon var full eller inte
    hon visade ju ingen respekt för ungdomarna o hur lär hon dem att det är okej att vara o vilken alkoholpolitik lär hon dem?
    vore det min fru åkte hon ut

• Destined star

jag förstår att detta känns oerhört jobbigt för dig men som jag har läst så är det din fru som har betett sig fruktansvärt illa och i detta tycker jag att du ska stå bakom din son...... han har juh faktiskt inte gjort nåt fel...... Skulle vänt ultimatumet mot henne i stället..... Hon respekterar juh varken dig eller din son....vill du verkligen ha det så... familjerådgivning kanske skulle va nåt????

• padington

När ni gifte er du och din fru visste hon väll om att du hade en son. Personligen undrar jag lite över din frus relation till din son och vilken roll hon har spelat tidigare, har hon varit med i "uppfostran"?
    Sedan kan man ju fråga sig om hon nu tänker lämna dig för att du skulle gå emot hennes vilja över en sådan här sak, älskar hon då verkligen dig?

Du kanske också behöver fråga dig själv vilken slags relation du vill ha till din son. I din text verkar han vara en helt ok kille i övre tonåren.Går du emot din son för mycket nu kommer det att sluta i tråkigheter, tror jag. Jag skulle aldrig tolererat att min förälder gjorde så. Finns det någon som är viktigare än ens barn?

Stå på dig och lycka till ;)

• mammamu71

STÄLL UPP på din son till 100% !!!!
    Din sk.fru beter sig ju otroligt repektlöst mot både din son/m.flickvän och även dig!!! Sätt ner foten och säg bestämt ifrån - älskar hon dig så får hon ju acceptera din son också!!!
    + att hans val av flickvän är väl hans val!
    Hade det varit min respektive så hade jag KRÄVT att hon söker hjälp för både det ena o andra!
    Tycker din son verkar vara en ordentlig kille,visst regler är väl bra men det får ju inte gå till överdrift!!!

Vi har själva en tonårstjej på 16 som har "stadigt" pojkvän sedan över 6 mån. Dom är både här och hos pokjvännen om helgerna,det possitiva när dom hittat en partner är ju att man vet vart man har dom! I stället för att dom ränner på stan i stora kompisgäng o så...
    STÅ på dig nu o lycka till! PS:Din son har ju bara en pappa!

• MiLuna

Du ska stå upp för din son och inget annat!!!!!!!!!!!! herregud jag tycker nästan att du är värre än din fru när du inte ens vet själv vad du "borde" ska göra i denns sits.

Du kommer att ångra dig senare för att du inte stod upp för din son. han har all rätt i värden att få stöd från sin pappa om du inte finns där för honom vem ska då vara där som stöd och trygghet???????

Jag vill så gärna bara ge dig stöd så att du vet att du tar rätt beslut och sätter ner foten för din fru.

Jag beklagar för din son att han behövde stå ut med nyårs på det sättet som hon gjorde.
    Fy vad omoget av henne... känns nästan som om hon är lite sotis på honom är hon intresserad av honom man kan ju böjra undra efter det beetendet. tycker jag!

• Bevabus

Jag skulle lätt ställa mig på sonens "sida"...den där kvinnan beter sig ju vansinnigt!!

• Busis

Ställ dig på din sons sida, han är ju snart 18år och verkar sköta sig bra ,det är synd att förlora kontakten med honom på grund av din fru.....min nuvarande man(vi är unga)har en styvmamma som är likadan, hon har aldrig accepterat mig jag har aldrig känt mig speciellt välkommen hemma hos hans pappa och nya fru och nu när vi har två barn så känns det ännu jobbigare eftersom hon prioriterar min man och barnen och jag blir utanför. Detta har resulterat i att min man inte pratar så mycket med sin pappa och våra barn träffar inte sin farfar och styvfarmor så ofta vilket är synd. Men hans pappa valde sin fru framför sin son och det blev som det blev hans pappa missade alla underbara ögonblick i sin sons liv.

Familjen är ändå viktig och alla ska känna sig välkomna och accepterade och jag tycker att din fru beter sig väldigt dåligt som bestämmer över din son så där, det är din son och ditt ansvar att uppfostra och sätta regler för honom inte din nya fru(om hon är din sons styvmamma). Om hon älskar dig så ställer hon upp och förstår, du ska inte vara rädd för att förlora henne om hon väljer att gå så är hon ju inte den rätta. Det är lite värre att förlora sin son, den tiden kanske du aldrig kommer att få tillbaka och tänk om han väljer att starta familj och ni är i konflikt med varandra tänk de starkars barnbarnen som inte får träffa sin underbare farfar .

• roflmao

Ärligt talat så tycker inte jag du har problem med din son..
    När jag var 19 sa jag till min mamma att nu måste hon slänga

ut min pappa annars kommer jag inte hem mer. Hon gjorde det, för att få behålla kontakten med mej, så gjorde hon det. Tragiskt

nog har ingen i min familj kontakt med min pappa längre, men vi barn har jättebra kontakt med våran mamma.

Du måste ställa upp på din son, du bara måste.
    Lite hårt sagt kanske, men du kanske kan hitta dej en ny fru,

men en ny son blir lite svårare.

Svar på tråden Problem med fru och son!