• Anonym (Mops)

Kiwi-allergi? Vilka reaktioner?

Jag åt alldeles nyss två stycken kiwi.
    Har ätit det förr utan problem, dock aldrig mer än en åt gången, och nu är mina läppar helt uppsvullna och min tunga är knottrig, gör ont och är som bortdomnade längst bak. Alltihop kliar.

Har allergi mot nötter, men reaktionen är inte riktigt lik, så därför frågar jag er vad ni tror?
    Har jag bara svullat i mig för mycket av det goda eller ska jag undvika det?

• Svar på tråden Kiwi-allergi? Vilka reaktioner?
  • Anonym (Mops)

Men det känns lite fjantigt att åka in akut, jag känner mig absolut inte som ett akutfall. Bor precis intill sjukhuset, så händer något är det bara att gå/åka bort.
    Vill inte sitta där och ta upp deras tid med risk att allt är över när det blir min tur.

En fråga, lite dum kanske, men kan man utveckla allergier i samband med graviditet?
    Misstänker att jag är gravid nämligen... bara kom att tänka på det.

• lilltrillan

har precis kommit hem från akuten med min son på 1år, som ätit en tesked från en barnmatsburk med päron kiwi, hela han svall upp, fast satte sig inte på andningen som tur var! han blev behandlad med betapred (kortison) och med antihistaminer (arius)!

nog tror jag att det är viktigt att du far till läkaren, så att du får antihistaminer, och ett recept på tex tavegyl el liknande!

lycka till!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • LHUF

ring och prata med dom om du inte vill åka dit. Så får du råd iaf.

• Anonym (Mops)
    lilltrillan skrev 2008-02-05 19:20:29 följande:
    har precis kommit hem från akuten med min son på 1år, som ätit en tesked från en barnmatsburk med päron kiwi, hela han svall upp, fast satte sig inte på andningen som tur var! han blev behandlad med betapred (kortison) och med antihistaminer (arius)!nog tror jag att det är viktigt att du far till läkaren, så att du får antihistaminer, och ett recept på tex tavegyl el liknande!lycka till!
    Åh, jag ska ha Tavegyl hemma någonstans. Hade gulsot en gång i tiden och då gick Tavegylen åt vill jag lova.

Men nej, jag åker inte in ännu. Känner mig dum när ni säger åt mig, men jag kommer bara känna mig ivägen. Det syns ju inte på mig att jag har en allergisk reaktion, och som sagt, det känns inte mycket längre förutom att det kliar på mig.
    Mina reaktioner på nötter brukar hålla i sig en stund för att sedan släppa och det känns som detta också gör det.
  • Anonym (Mops)
    LHUF skrev 2008-02-05 19:23:30 följande:
    ring och prata med dom om du inte vill åka dit. Så får du råd iaf.
    Ska ta ett snacka med storasyrran först, hon är sjuksköterska, får hoppas har något vettigt att säga.
  • Ch Belair

Jag tycker faktiskt du bör åka in, åtmindstonde ringa och höra. En allergireaktion av detta slaget ska man inte ta med en klackspark då det kan bli akut väldigt fort, tro mig. Det är inte onödigt att åka in i ditt fall och kolla och få betapred eller liknande.

• lilltrillan
    Anonym (Mops) skrev 2008-02-05 19:25:27 följande:
    Åh, jag ska ha Tavegyl hemma någonstans. Hade gulsot en gång i tiden och då gick Tavegylen åt vill jag lova. Men nej, jag åker inte in ännu. Känner mig dum när ni säger åt mig, men jag kommer bara känna mig ivägen. Det syns ju inte på mig att jag har en allergisk reaktion, och som sagt, det känns inte mycket längre förutom att det kliar på mig. Mina reaktioner på nötter brukar hålla i sig en stund för att sedan släppa och det känns som detta också gör det.
    ta en tavegyl, blir det värre efter det, så måste du fara in!

lycka till!
    glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • Anonym (Mops)

Jag hittade inte mina Tavegyl, de är visst inte här hemma utan på ett annat ställe, man jag ska hämta hem dom inför en andra gång, som jag hoppas slippa.

Jag blev i stort sett som vanligt efter en stund, tungan gör lite ont fortfarande men det är inte så konstigt med tanke på hur de reagerade.
    Ska köpa Clarityn så jag har det.

Jag sökte på Sjukvårdsrådgivningen och hittade en tidigare fråga från någon med samma reaktion, och svaret var att ta en Clarityn och avvakta, så jag åkte aldrig in. Känns bra nu i efterhand.

Tack för alla svaren, de har varit till stor hjälp och jag ska boka en tid på vårdcentralen för allergitest och jag hoppas på att kanske kunna få en riktig allergimedicin utskriven.

• Cinnamon girl

Så här kan man också reagera på tomat! Min dotter reagerar med samma symptom på kiwi och jag på tomat.
    Jag är kryddallergiker!

• middiz

jag är oxå allergisk mot kiwi, det gör ont på tungan och blir lite svårare att andas. På nåt konstigt sätt är kiwi släkt med sesamfrön som jag är superallergisk mot.

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Anonym (Mops)
    lilltrillan skrev 2008-02-06 15:38:46 följande:
    va bra att det känns bättre
    Ja, det känns skönt. =)
  • kramgrisen

hoppas det lagt sej.
    jag svullnar med upp om läpparna och har ingen känsel i tungan och får*blåmärken på brösten*. för det även av apelsin och såära. men en halv klarar jag.. skumt det dära .

Svar på tråden Kiwi-allergi? Vilka reaktioner?