• chrish77

Hur gör ni för att hantera kraftiga värkar/förvärkar?

Har genomlidit en natt av mycket kraftiga värkar i livmodern( känner inget i ryggen) var 10-15 minut...nu har de avtagit. Blev överrumplad av intensiteten i värkarna, försökte flämtandas och koncentera mig igenom dem. Försökte stå upp men kom fram till att liggande på sidan var det enda som verkade fungera. Har ni några tips? Har inte sovit något på två nätter- blir tokig på den här väntan! Några tips för att få igång värkarna igen?

• Svar på tråden Hur gör ni för att hantera kraftiga värkar/förvärkar?
  • jmmm

massage i ryggslutet o andning/fokusering o så emallanåt en värmekudde på magen, så spenderade jag 1½dygn innan förlossningen satte fart på allvar o vi åkte till förlossningen, mne även där inne körde jag den varianten fram till bara ett par timmar innan förl då tog jag lite lustgas o akupunktur.
    Men de var med barn nr 1 o då hade mna ju inte en massa annat i tankarna o runt en , med barn nr 2 gick jag undan o andades o FÖRSÖKTE fokusera när förvärkarna kom, duscha eller bada e oxå skönt. Ta en alvedon om de blir jobbigt, man behöver vila inför en förlossning (fast jag var piggare efter första förlossningen än andra trots normal sömn m nr 2 pga igångsättning)

• Minxy

För mig känns det bättre om jag sätter mig på knä i sängen och böjjer mig framåt så jag har huvudet på kudden. Blir riktigt ihopfälld som en groda!
    Men detta passar mig eftersom jag känner av mina förvärkar som mest i ryggen - i den här ställningen sträcker jag ut svanekn ordentligen och det är nog det som ger mig lindring.

Du kan ju prova iaf

Lycka till!!

Gravid i vecka 37!
  • Dream26

Puffar för TS..Vill gärna ha mer råd och tips

• snillis

Jag hade så i 1,5 vecka - förvärkar i stort sett dygnet runt med 7-8 minuters mellanrum.
    Det som funkade var varma bad, att använda TENS-apparaten för ryggen och att vila.
    Annars måste jag säga att det var ett helvete - blev igångsatt till slut eftersom jag inte hade några krafter kvar.
    Hoppas att det går fortare för dig.

• Guido

TENS - hyr eller köp. fungerade bra för mig under tidigt öppningsskede och kunde också få sova lite med den på.

• Dodisens mamma

Jag försökte slappna av så mycket jag kunde, varm duschstråle mot det onda och så gick jag massor hemma.

• Lilja81

Tips från min yogalärare som jag skall använda när det sätter igång för mig(BF 16/2):
    * Öppna upp kroppen från huvudet till fotsulorna, stäng inte igen för det förlänger processen
    * Slappna av i ansiktet särskilt käkarna-hjälper till så att livmodermunnen öppnas och livmoderhalsen utvidgas
    * Ha en öppen bröstkorg genom att breda ut armarna
    * Vid sittande ställningar-sitt med särade ben för att öppna upp
    * stå bredbent och dansa/rör på bäckenet, höfterna och magen
    * stå på alla fyra och gör cirklar, gunga eller vagga med baken och bäckenet

Svar på tråden Hur gör ni för att hantera kraftiga värkar/förvärkar?