• Lala Lillis

Bulgaren eller turkiet???

Hej!! Vi är ett par som ska ut och resa... Och är så osäkra på vart vi ska åka, Bulgaren eller turkiet? Skulle vilja veta lite hur det är och så och vad ni rekomenderar. Vi tänkte åka i slutet av Aug början på sep. Berätta om era erfarenheter Ris och Ros./ Annso

• Svar på tråden Bulgaren eller turkiet???
  • josida

Jag har inte varit i något av länderna, men funderar på att åka till Turkiet.
    Bulgarien har jag hört lite för mycket negativ om, opålitlig personal på hotellen, icke serviceminded, lurendrejeri i affärer o på restauranger osv.

• Lala Lillis

Jag har också hört en del och några säger att det är bra och vill åka tillbaka, och sen har jag hört att dom varit där en gång åh aldrig mer (Bulgarien) och det är samma med turkiet... Men det kanske är så att man får åka själv och se vad man tycker. Men det är alltid roligt med tips och andras erfarenheter. Mer som vill dela med sig???

• DianaE

var i bulgarien i början på september. skit väder hela tiden. billig mat och sprit men allmännt tråkigt. inte så mycket inkasstare, varken till butikerna eller matställerna. har varit i sunny beach

turkiet. varmt och mycket aktiviteter. men inkasstare överallt, skitjobbigt. dyr mat och sprit. har varit i alanya och marmaris

så vad vill du ha ut av resan?

• Fam Edbom

Älskade bulgarien, fast jag var förstås bara 5 år:)

• Lala Lillis

DianaE: Vi vill väl ha ut lite av varje av våran resa, sol,bad,god mat, aktiviteter, shopping, Lite uteliv. Vi vill bara njuta och ha det bra, och sen åka till ett ställe där man får lite för pengarna... Jag har ju varit ute och rest lite, har varit i Grekland (Kreta) Kanarieöarna, mallorca,Tunisien. Jag skulle vilja åka tillbaka men det är ju som att leva i sverige typ och det är inget kul. Åh vad svårt det är.... Jag vill höra fler någon mer som varit i dom här länderna?

• cjn

Har varit både i Turkiet och Bulgarien. Till Bulgaien åkte vi på bröllopsresa med vår son på 2,5 år och det var jättebra! Precis lagom varmt (var där i slutet på augusti) och bra väder hela veckan. Åker aldrig tillbaka till Turkiet kan jag ju säga, dåliga erfarenheter av jobbiga turkar...

• Tittij

Jag har varit i Sunny Beach, Bulgarien samt Side, Marmaris, Kemer och Alanya i Turkiet.

I Sunny Beach finns absolut INGENTING att titta på. Det är ett barnparadis med jättefin långgrund, fin strand. Shoppingen är ganska dålig, mest piratkopierade cd:s samt lite strandgrejer, t-shirtar och liknande. Dock skönt om man bara vill ligga på stranden hela dagarna.

Turkiet är ett vackert land. Marmaris är det allra vackraste stället utav de jag varit på. Ligger i en jättefin liten vik med höga berg runtomkring. Shoppingen är GRYM!! Stranden är tyvärr inte av sand utan sten/grus, så den är inte så barnvänlig om man har små barn. Dock fanns många barnfamiljer här ändå. Fördelen är att alla solstolar på stranden är gratis, vilket man spar massa pengar på.

Alanya är den största staden utav turistorterna. Här finns allting. Fin strand, bra shopping (riktiga klädaffärer, och itne bara markander), McD och liknande ställen, biljardhallar, mängder av restauranger och discon.

Jag rekommenderar absolut Marmaris och Alanya. Marmaris blir mitt första val om man har lite större barn (hade mormor och morfar med hit och de stortrivdes), annars Alanya. Åker ni till Alanya finns massor av utflykter att göra, tex flodbåt på Manavgat-floden som är fantastistk. Helt smaragdgrönt vatten och sköldpaddor som simmar runt båten.

• Lala Lillis

Tittij: Åh vad mysigt det låter när du beskriver det... Har varit nu på min lunch med min swägerska, vi gick in till resebyrån och hörde oss för m.m och det lutar nog åt turkiet Alanya, vi fick ett bra pris också. Funderar ochså på hur mycket fick pengar man ska ha med sig??? Vad brukar ni göra av med?

• decimeter

Ser att det lutar åt Turkiet och Alanya.
    Dit vill jag absolut inte igen,men min vännina älskar stället.
    Det jag vill ha sagt är att det är nästan omöjligt att få råd av andra,så gå på magkänsla!
    Har oxå varit i bulgarien och gillade inte sunny bech heller,men skulle kunna tänka mig att prova en resa till Golden Sands.
    (måste tilläga att jag ÄÄÄlskar Spanien och Egypten,så du inte tror att jag är negativt inställd till alla ställen!)
    Lycka till!

• Lala Lillis

decimeter:

Ja visst alla har ju sitt och jag vet ju att alla säger olika, men det är ändå kul att höra lite eftersom jag alldrig har varit i något av länderna. Jag vet ju att dom länder jag har gillat har ju många i min omkräts inte gillat, så det är ju så olika...

Det var ju ett tag sen jag var ute och reste nu, men kan du säga på ett ungefär vad man ska ha med dig i reskassa. Typ till mat, dricka, lite nöjen, shoping, unna sig kanske någon kroppsvård.???

• decimeter

Angående pengar.
    Tänker ni ha allinclusiv(rekomenderar det om ni tar Turkiet då jag tyckte maten var ganska dyr)
    Vad vill ni göra? utflykter mm?
    Ca 10000-12000kr(alltså 5000-6000per vuxen) om ni inte har allinc,då räcker det till lite av varje,utflykter shoping m.m
    Rekomenderar utflykt til Borgen och Dimbergen/floden om ni far till Alanya!

• Lala Lillis

decimeter:

Ok, tack för tipset!!

• Tittij

Fickpengar är ju jättesvårt att svara på, det är ju så olika hur man lever.

Jag och min sambo har inga barn och tjänar bra båda två, så vi tittar sällan på prislappen på restauranger och unnar oss det vi vill ha. (inom rimliga gränser då så klart

Åker man med barn med begränsad budget så GISSAR jag på att man behöver ca 1000 kr om dagen, så cirka 7000 kr för två vuxna och ett barn. Då har ni till mat och solstolar typ. VIll ni sen göra utflykter och shoppa får du lägga på nån tusenlapp till

Turkiet är fortfarande relativt billigt, man äter en god middag på kvällen med ett glas vin för hundralappen per person.

• Lala Lillis

Nu har vi bokat resa till turkiet den 30/8, Alanya blev det.

Åh det ska bli så roligt och spännande och framförallt få en egen uppfattning och se vad mann själv tycker. Tack så mycket för alla tips!! ~~Annso~~

• Lala Lillis

Hej alla igen!! Undrar om det är någon som varit i Side (turkiet) vill veta hur det är där? Vi hittade nämligen en resa med All inclusive där!! För ett bra pris....

• Ulrisa

Vi ska till Side nu i Maj! Jag har aldrig varit där, men har hört från mååånga att det ska vara väldigt fint och barnvänligt där.. jag hooppas att det blir bra! vi hittade oxå ett jätte bra hotell där med all inklusive vi åker med Apollo och hotellet heter Saray regency, det va en kille på apollo som tipsade oss!

Jag ser ju att ni bestämt er för Turkiet nu, men jag måste ändå berätta att jag har varit i Bulgarien (Sunny beach) och jag STORTRIVDES! jag tyckte det va jättemysigt! å good mat! Billig shopping! nu åkte vi med vår 3 åriga son så något större uteliv blev det inte för oss.. men vi hade en komis med oss som va singel och han hade då hur roligt som helst på kvällarna (han va ute varje kväll) det va mycket barer och diskotek inne i sunny beach.. tyckte jag iaf.. kläder shoppade vi massor fast mest till barna.. kläderna var av kopior (som i alla andra länder) Det gick båtturer in till Burgas med och där skulle shoppingen vara ännu bättre.. dit åkte aldrig vi.. tyvärr, men vi ska åka dit igen nångång så då får vi passa på!

Vi va där i slutet av Augusti (25 augusti) och hade kanon väder hela veckan! men säsongen tar slut i mitten av september så nästa gång åker vi lite tidigare.. ha en sköön semester!

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • Lala Lillis

Ok, ja det börjar bli lite jobbigt det här... man kollar hit och dit och tittar på massa olika hotell och ställen. Känner snart att det blir för mycket, får nog lägga ner det ett par dagar och smälta allt. Man vill bo bra, man vill få ut mycket för pengarna, sen vill man ju ha sol och bad och jag vet inte om vädret i bulgarien är lika säkert i slutet av aug början på sep som det är i turkiet.

• Jocsan

Bulgarien-Det VÄRSTA land jag någonsin varit i. Försökte luras Heeeeela tiden. Maffian styr allt även hotellen. Vi var i Nessebar. Skulle inte rekommendera det landet till min värsta fiende ens. Aldrig varit så glad när vi landade på Arlanda .

Turkiet-Trevligt, men jobbiga turkar som försöker prata svenska osv...blev riktigt magsjuk.

Annars kan jag varmt rekommendera Egypten som vi var i för 3 veckor sedan. UNDERBART på alla vis. Garanterad sol och värme. Har inte regnat på 30 år . Billigt och god mat. Trevliga människor.

Lycka till!

• Jocsan

Bulgarien-Det VÄRSTA land jag någonsin varit i. Försökte luras Heeeeela tiden. Maffian styr allt även hotellen. Vi var i Nessebar. Skulle inte rekommendera det landet till min värsta fiende ens. Aldrig varit så glad när vi landade på Arlanda .

Turkiet-Trevligt, men jobbiga turkar som försöker prata svenska osv...blev riktigt magsjuk.

Annars kan jag varmt rekommendera Egypten som vi var i för 3 veckor sedan. UNDERBART på alla vis. Garanterad sol och värme. Har inte regnat på 30 år . Billigt och god mat. Trevliga människor.

Lycka till!

• miliasmamma

Jag har varit i både Bulgarien och Turkiet och Bulgarien är inget ställe jag vill tillbaka till!! Turkiet däremot skulle jag snart kunna tänka mig att åka till igen, det är ca 10 år sedan jag var där nu så vore kul att se vad som har hänt där :)

I Bulgarien bodde vi i Albena, ren turiststad. Inte särskilt stor, vi hade jättebra koll redan efter första kvällen på vart allt låg. Stranden där var helt underbar däremot! Maten var inget vidare, utbudet av saker att göra var inget vidare, utelivet var ganska dött fast å andra sidan hade vi inte räknat med så mycket till uteliv där. Var mest barnfamiljer och pensionärer just i Albena. Fast det var skönt att försäljarna höll sig på avstånd iaf.

Det gjorde de ju absolut inte i Turkiet, fast å andra sidan finns det betydligt mer valalternativ där (vi var i Alanya). Maten var bra, stranden var ok (men mer grus än sand när vi var där), utelivet och shoppingen var bra även den. Men jobbiga försäljare, man vande sig visserligen efter några dagar där. Men det var skönt att komma hem igen :)

Såg att du har bokat resa till Alanya nu och jag hoppas att du blir nöjd. Finns mycket att se i omgivningarna och försök bara att ta försäljare (som finns ÖVERALLT, tom på stranden) med en nypa salt så ska nog även det gå bra :)

Trevlig resa

Svar på tråden Bulgaren eller turkiet???