• Losam

Ni med kolik barn!

Ni som har spädbarn med kolik, vad gör ni när barnet skriker?

Jag har en son på en månad som förmodligen har kolik. Man blir ju lätt galen när han har sina skrikperioder.

Jag tänkte att här kan vi kan ge varandra råd och tips vad man kan göra dels i förebyggande syfte men främst just under tiden då de skriker.

Jag ger sempersmagdroppar och masserar magen.

• Svar på tråden Ni med kolik barn!
  • eileme84

har du testat miniform droppar? hjälpte våran son

-ÄLskar min Son Theo-
  • Jontefjonte

Vi gick till kiropraktor med vår dotter. 4 gånger på en vecka och vi fick en ny liten flicka på köpet. En som var lugn, tyst och glad. Som kunde vara vaken för första gången och se sig omkring istället för att bara SKRIKA!!! Prova!! De hjälper 90 procent av alla spädbarn med kolik-symptom. Lycka till.

• Losam

Ni som gett miniform droppar?

Gav ni verkligen innan VARJE amning? Ibland är det ju svårt att veta när och om man ska amma.

• Virriga V

Losam...Nä, man ger minifomdroppar 5-7 gånger om dagen (ej natt). Med kolikbarn är det väldigt svårt att veta när de blir hungriga men jag ger i god tid.
    Jag ger också droppar, har mjölkfri kost men det blev inte riktigt bra förräns vi gick till kiropraktor. Då fick vi en helt ny liten kille som bla. kunde åka bilstol utan att skrika hysterisk, vi kunde vara ute varje dag, vara ute bland folk utan att bli uttittade pg av skrikandet.
    Bär honom så han har magen mot golvet, älskar min lillkille.

• AnnieS

Har en liten kolik-kille på två månader. När han skriker är det stereon som gäller. Jag försöker att koncentrera mig på att höra musiken istället för skriket. Det kan funka ibland. Det kan också funka att dansa under tiden. Kanske blir han rädd för min totala avsaknad av taktkänsla, vem vet.
    Vi har fått medicin utskrivet av barnläkare, det har underlättat en hel del. Mimifom/Semper gjorde inte så stor skillnad för vår del, det kunde lindra lite. Kör mjölkfrikost också.

• babyone

gav medicin som vi fått utskrivet av läkaren!

• Er An

vi provade med minifom :hjälpte inte
    vi provade med olika ersättningar (ammar inte):hjälpte inte
    vi provade med sempers droppar:hjälpte inte
    vi provade bifidus och lemolac:hjälpte ínte
    till slut for vi på akuten och läkaren skrev då ut lactulos
    så nu ger vi ersättning NAN 1 och lactulos 10ml morgon och kväll
    och nu är allt bara bra han kan sova 9 timmar på en natt :D
    pratade med bvc om detta med sömnen och hon sa bara GRATTIS :D

• 2nallepuh

just nu provar vi bifidus på vår son ska se om detfunkar eller inte sempers magdroppar funkar inte på vår son inte så mycket.

• Liiii

Vissa barn som har kolik blir hjälpta av att få mjölkfri kost. dvs om mammam ammar så ska hon utesluta allt som har med mjölk att göra (även laktosfria alternativ, då laktos är mjölksocker och fortfarande innehåller mjölkprotein) och om man ger ersättning finns det ersättningar på apoteket som är helt mjölkfria. Tex nutramigen, profylac, prosobee mm

Min son hade kolik när han var mindre och han blev hjälpt av att äta mjölkfritt (fick ersättning) äta var 3-4:e timme och så fick han medicinen Dicykloverinhydroklorid droppar.

Lukas 070530
  • Losam

Ok, tack alla

Men vad gör ni just under den tiden då de skriker?
    Jag vaggar på honom, bär i bärselen.

Jag ska prova mjölkfritt nu. Finns det något alternativ till ost?

Svar på tråden Ni med kolik barn!