• Fru Gustavsson

Ikeas matta "Ringum"= värdelös!

FY så besviken jag är på vårt köp av den runda mattan Ringum från Ikea. I beskrivningen står det: "Ull är smutsavvisande och slitstarkt", men det står helt i motsats till hur mattan i själva verket är: Den drar åt sig ludd och damm man inte visste fanns, och den släpper ifrån sig stora tussar så fort man nuddar den. Tömde en meterlång korv med matta ur dammsugaren häromdagen, är förvånad att det finns något kvar av den överhuvudtaget... Nån mer med denna matta? Samma problem? Eller har vi fått måndagsexemplaret över alla måndagsexemplar? GRRR!!!

• Svar på tråden Ikeas matta "Ringum"= värdelös!
  • bambigirl

Ullmattor släpper väldigt mkt hår i början, det blir bättre... Har ingen erfarenhet av just den mattan, men av andra ullmattor.

• jennie ellie

Har en ny ull rya för 9.500 och den ullar av sig värre än tio hundar. Det är jämt smutsigt efter den inne så det hänger nog inte på att den är från Ikea

• IsadorasMamma

Håller med föregående! De flesta ullmattor är förjävliga de första månaderna.

• Fru Gustavsson

Men slutar de att dra åt sig massa damm och ludd efter ett tag med? Eftersom de ska vara smutsavvisande menar jag? För som det är nu får vi dammsuga den ständigt, till råga på allt är den mörkröd så det syns så väldans tydligt med!

• bambigirl

Att skräpet syns tydligt på den och att den drar åt sig ludd kommer nog bestå. Just mörkrött och mörkblått syns ju allt på.

• ming

Vi har en sån matta från IKEA och vi tycker att den är bra!
    Det enda jobbiga är väl att katterna tycker att den är mysig att klösa på (fast nu har de lärt sig att de inte får).

• Zannis

Själv så är jag jättenöjd med min matta (beige)!! Må hända att den drar till sig lite damm och ludd, men det syns då inte på den.

• Fru Gustavsson

ajdå, lyckas ju alltid välja fel färger på våra mattor... Gubben blir väl skogstokig när han får veta att jag nu sitter och trånar efter en beige ryamatta istället...hmm.. nån som vill ha en röd luddig ullmatta till vrakpris? katthåren och luddtussarna på köpet

• Leone i Västerås
    Nona75 skrev 2008-02-05 22:56:09 följande:
    Men slutar de att dra åt sig massa damm och ludd efter ett tag med? Eftersom de ska vara smutsavvisande menar jag? För som det är nu får vi dammsuga den ständigt, till råga på allt är den mörkröd så det syns så väldans tydligt med!
    Vi har samma matta, och efter drygt ett helt år så luddar mattjäveln fortfarande av sig något fruktansvärt. Vi dammsuger hela tiden, men likt förbannat så ligger det rött mattludd överallt.

Jag hatar den, men likväl ligger den kvar.
    Projekt viktminskning start 7/1-08. Nu: minus 4,7 kilo
Svar på tråden Ikeas matta "Ringum"= värdelös!