• Neos mami

Vad krävs för dator - tv koppling?

Är det någon som har koll på vad som krävs för att kunna koppla datorn till tv:n för att kunna titta på film direkt från datorn? Och vart kan man hitta dessa saker billigast?

• Svar på tråden Vad krävs för dator - tv koppling?
  • AdoXa

Jag har itne superkoll men ingen annan har ju svarat så jag kanske kan hjälpa lite iallafall. Det krävs ett grafikkort i datorn som stödjer detta. Detta ser du på datorns baksida, en utgång som det står "tv ut" ovanför tror jag... Utgången heter så iallafall. Sedan behövs en sladd som du kan köpa på typ ONOFF eller Claes Ohlsson eller dylikt. Vet ej vad de sladdarna heter, men det är bara att fråga där. Jag TROR att det är en enkel scart-uttag på andra änden, dvs den som skall in i tv'n. Så jag tror att det inte krävs något speciellt av tv'n för att det skall funka.
    Alltså,
    *tv-ut på datorns grafikkort
    *sladd att koppla mellan de två maskinerna

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • AdoXa

Ang grafikkortet skulle jag säga att jag tror att de flesta nya datorer har det redan, och att du kan kolla på baksidan om du har det, genom att kolla efter texten "tv ut" ovanför någon slags utgång.. Vet ej exakt hur den ser ut.

Om du inte har ett sådant grafikkort i datorn redan kan man köpa ett sådant och sätta in.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • c0ol

du gör på lite olika sätt beroende på vad du ahr för tv och grafikkort

• allvetande

Hej! Denna köpte jag till min laptop för några veckor sedan. Fungerar utmärkt och kan kopplas in på olika sätt.

www.misco.se/

• Neos mami

hur funkar den då? hur kopplas den in i datorn?

• R Franklin

Neos mami skrev 2008-02-07 00:03:05 följande:

hur funkar den då? hur kopplas den in i datorn?
    Som C0ol säger så beror det på vad du har för prylar, är det då inte bättre att du försöker förklara det och kanske kan du sedan få ett vettigt svar istället?
  • allvetande

Den kopplas mellan VGA-utgången på datorn och TV:ns Scartkontakt eller S-Video ingång om sådan finns på TV:n eller RGB-ingång om TV:n har sådan ingång. Så det finns flera olika sätt och man hittar säkert någon variant som passar.
    www.misco.se/Archive/documents/ExtraInfo/tv-8d.pdf

Kan inte ge bättre info än detta.
    Om du söker på Google "VGA till TV" så hittar du säkert vad du söker.

• Neos mami

Kanske jag ska göra...

Har ingen tv-ut utgång iaf. Vill slippa köpa ett sånt kort dock.

• Johan o Elli

Man kan göra det på många olika sätt. Nu är det många som använder sig av sk mediastreamers. Inga kablar eller dylikt behövs mellan TVn och datorn. Det som däremot behövs är ett nätverk som mediastreamern kopplas till, antingen via nätverkssladd eller trådlöst.

Många nya grafikkort och LCD/plasma har en (eller flera) DVI-kontakter. (Nu finns även HDMI, men väldigt sällsynt än så länge).

Så har du en DVI utgång på grafikkortet och DVI-ingång på tvn, är detta att föredra framför VGA, S-video och allt vad det heter.

Som nån skrev tidigre. Ge oss lite mer information om vad du hr för utrustning så vi får mer kött på benet och kan ge ett tydligare svar :)

• pauliiina
    Svar på #9
    haha "familjelivs snillen spekulerar"

du behöver givetvis ett grafikkort med stöd för tvout
    dvs du måste ha någonstans att stoppa in sladden i daton som sedan kopplas in i tvn .... och vill du inte köpa dej något nytt grafikkort med tvout så finns det ju ingen möjlighet att koppla ihop dator med tv
  • Neos mami

Det jag bara undrar är om det finns något sätt att gå runt tvut-kort. Jag har en lite äldre tv med bara scartuttag och inga andra uttag.

Min dator är specialbyggd till mig så jag är inte säker på vad jag har för utrustning i den, men det är 64 bitars allting. Ett vanligt bildskärmskort är allt som sitter i.

• mindless
    pauliiina skrev 2008-02-07 16:27:29 följande:
    Svar på #9haha "familjelivs snillen spekulerar"du behöver givetvis ett grafikkort med stöd för tvout dvs du måste ha någonstans att stoppa in sladden i daton som sedan kopplas in i tvn .... och vill du inte köpa dej något nytt grafikkort med tvout så finns det ju ingen möjlighet att koppla ihop dator med tv
    På tal om snillen spekulerar: Vår TV har både RGB- och DVI-ingång, så det går alldeles utmärkt att koppla in datorn utan TV-out.
  • c0ol

Har du en tjock tv så vill du nog faktiskt inte koppla datorn till tv, bilden kommer bli väldigt dålig, men om du verkligen vill det så är det tv ut kontakten som gäller en liten rund en, och från den till scart, finns kablar för sånt. Oc till snillet pauliina, idag så använder man väldigt sällan ett klassiskt tv-ut (s-video) uttag i datorn, utan det är vga eller dvi som gäller, och finns hdmi så använder man det.
    Neos mami skrev 2008-02-07 16:41:41 följande:

Det jag bara undrar är om det finns något sätt att gå runt tvut-kort. Jag har en lite äldre tv med bara scartuttag och inga andra uttag.Min dator är specialbyggd till mig så jag är inte säker på vad jag har för utrustning i den, men det är 64 bitars allting. Ett vanligt bildskärmskort är allt som sitter i.
Svar på tråden Vad krävs för dator - tv koppling?