Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

pojke med klänning?????

Det är väl inget konstigt? Pojken kanske ville ha en klänning och då är det väl konstigare att säga "nej det får du inte för du har snopp".

• Miss Lau
    lövet2 skrev 2008-02-06 11:05:57 följande:
    Jo, det är de som är extremt genustänkande som gör så. Har aldrig stött på det IRL (annat än i ett par familjer där mamman hade psykiska problem), men de finns på FL. De har sin egen variant av uppfostran och försöker få barnen könsneutrala på olika sätt.
    Jag tycker nog att jag är rätt "normal" och inte försöker jag uppfostra barnen könsneutralt heller. Mina barn har olika kön och det är en självklarhet, men de har också fått lära sig att när det gäller kläder/yrken/aktiviteter/intressen etc så spelar det ingen roll vad de har mellan benen utan vad man själv vill. Snacka om att begränsa barnen genom att ta bort "hälften" för att de har fel kön.
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 11:25:25 följande:
    klänningar har väll alltid varit för flickor? varför ska det ändras nu?jag skulle också låta min son (om jag hade en) klä ut sig om han ville, men jag skulle ALDRIG köpa en klänning till en pojke.
    Det var inte så länge sen som byxor bara var för män. Saker kan ändras och gör det oavsett om man vill eller inte.
  • Miss Lau

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:55:43 följande:

Men lycka till i ert prat om att killar skall se ut som tjejr å tvärtom,ska ni inte börja me string på era pojkar snart?eller bikini?
    Min dotter får vaken ha string eller bikini och därför skulle jag säga nej även till sönerna. Men klänning får dottern ha så varför skulle jag då säga nej till sönerna? Med vilken hållbar motivering? (ska väl tillägga att den sista frågan mest var retorisk eftersom jag inte sagt nej.)
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 12:06:59 följande:
    det var det jag funderade över också. jag trodde att mamman till pojken jag såg, hade önskat sig en dotter istället för son =)försöker ta reda på lite mer om det här eftersom det kom som en stor chock att 2000-talets pojkar blir flickor
    Tror du verkligen att barnet slutar vara en pojke om man sätter på honom en klänning?
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 12:15:37 följande:
    Men om det här nu handlar om jämdställdheten, som det verkar att dom flesta tycker, så borde ni väll även tycka att vuxna män ska kunna ha klänning när dom känner för det? jag har till och med svårt för män som sminkar sig =/eller handlar det om att barn ska vara barn och då har könet ingen betydelse? men när är det då dags att lära pojken att bli en man?
    Varför ska man lär pojkar att bli män, jag menar är vuxna män annorlunda mot vuxna kvinnor på något sätt?

Jag tycker att barn är barn och de växer upp till vuxna. Inte göra jag något speciellt för att mina söner ska bli just "män".
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 12:17:16 följande:
    att alla barn blir ett kön, att pojkarna blir lika mycket flicka som flickorna är nu, dvs ha tjejiga kläder, rosa tapeter, dockor istället för bilar osv. förstår du hur jag menar?
    Ärligt talat så förstår jag inte alls vad du menar. Blir sonen mindre pojke om han har rosa tapet och leker med dockor? (förövrigt är jag väl naiv men jag trodde att alla barn hade dockor, både pojkar och flickor)
  • Miss Lau
    ludenben skrev 2008-02-06 12:43:43 följande:
    varför är det så fel med att vara olika? Kan det inte finnas fördelar?? jag ser det possitivt. Att vi som man och kvinna har olika egenskaper och vi kompleterar varandra. Ser livet alltid som två motpoler. Man och kvinna, gott och ont, dag och natt osv. Det borde vara possitivt att vara kvinna. Jag är stolt över att vara det. Jag är stolt över min son som är pojk. Jag tror inte på att skapa jämställdhet genom att gå klädda i motsatta könets kläder. Jag tror vi når jämställdhet genom att pusha fram kvinnan och hennes possitva sidor i ljuset. Lika lön för lika arbete osv kommer av att stärka kvinnans roll i samhället. Att klä sin lille pojk i klänning stärker inte kvinnans roll alls utan bara förlöljigar det stackars barnet som förmodligen kommer att skämmas ögonen ur sig när han blir tonnåring och minns tillbaka. Vad skulle vara värre för en tonnåring än att få en bild i klänning uthängd på sin studenskylt??
    Det är inget fel i att vara olika men felet blir när man säger att män är på ett visst sätt och kvinnor på ett annat. Vi är individer och jag har förmodligen mer gemensamt med en hel massa killar än vad jag har med flera av er tjejer i tråden (förutom att vi råkar ha snippor).
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 13:04:12 följande:
    Det måste ju kännas hemskt som mamma att barnet blir "retat" för att han gör något annorlunda.men om föräldern lärt barnet från början att inte ha "tjejgrejer" så hade han ju aldrig behövt bli utsatt för det.kan man inte då hellre låta pojken klä ut sig hemma, måla naglarna hemma osv och lära han att man inte går ut så. OBS: jag vill inte vara nedvärderande eller få tillbaka ett svar som att det är sånna som jag som gör det omöjligt för dom där pojkarna att få vara den dom är.
    Ärligt talat tycker jag att den attityden är fruktansvärd!

Ska allt som ses som "avvikande" undvikas för att endel inte förstår och acceptera att människor är olika?

• Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 13:18:29 följande:
    usch vad svårt det är att förklara hur jag egentligen menar. som svar på din fråga:NEJ, men om man kan undvika att barnet blir retat så borde man väll göra det? jag förstår att ni vill att erat barn ska få vara den han är, men om min flicka blev retad för att hon har något speciellt på sig så skulle jag aldrig mer låta henne ha det specialla på sig. jag vill till 100% undvika att mina barn ska bli retade för nått dom inte styr över (som deras kläder). för det är ju trots allt vi mammor som köper det barnen ska ha på sig.jag tycker att det är HEMSKT att barn inte ska kunna ha vad som helst utan att bli retad, så det var absolut inte något illa jag menade med inlägget
    Jag tror inte att någon vill att ens barn ska bli mobbat men jag skulle aldrig ändra på mitt barn i en sån situation. Personligen tror jag att det är förödande för självkänslan att indirekt säga till barnet att "du måste ändra på dig så att du inte blir mobbad" när det faktiskt är de andra som har fel.

• Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 13:27:38 följande:
    självklart! men när det handlar om så pass små barn så tror jag inte att tex en pojke bryr sig om att han inte får ha klänning. mina flickor är 5 och 1 och än så länge är det jag som lägger fram kläderna dom ska ha.om min äldsta dotter ville gå till dagis i bikini (även om det var sommar) så skulle ju inte hon få det. jag bestämmer helt enkelt. hade jag haft en son så hade han fått klä ut sig men jag hade inte köpt han en klänning och absolut inte skickat han till dagis med den. barn är grymma mot varandra, men bara för att dom är ärliga.
    Men hela tråden handlar ju om barn som VILL ha klänning.
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 13:30:10 följande:
    jag tänker ungefär som dig. det är synd att det inte finns mer neutrala unisex kläder
    Vad är "neutrala unisex" kläder?

Idag har min son bruna velourbyxor och en röd/rosa randig tröja med ett stort hjärta på. Kläder som jag tycker passar precis lika bra på både flickor och pojkar, och såna kläder finns överallt.
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 13:40:07 följande:
    mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
    Självklart kan barn inte alltid få som de vill men jag tycker det är stor skillnad på att neka för att det ex. är för kallt eller att neka för att barnet har en snopp. Mina barn får inte heller alltid som de vill men vi har inte olika klädregler efter vilket kön barnen har.
  • Miss Lau
    tessum skrev 2008-02-06 13:46:01 följande:
    därför att klänning passar inte på vintern. alla andra här där vi bor låter ju inte deras ungar springa i vad som helst, så varför skulle jag?
    Du verkar väldigt mån om att dina barn ska vara som "alla andra", har du funderat över varför det är så viktigt för dig att dina barn inte "sticker ut"?

Det är inte farligt att vara sig själv eller våga vara "annorlunda", tvärtom tror jag de flesta mår bra av det.
  • Miss Lau
    Epoc skrev 2008-02-07 15:07:58 följande:
    Alla i forumet diskuterar om vad "jag:et" vill.(mest kvinnor)Men vad säger din man/pappan om detta med klänning på en pojkHar någon diskuterat detta med sin man/pappan eller accepterar han det bara utan argumentation ?
    Tack och lov har jag en maken liknande värderingar som jag själv, och för honom är det här ingen stor grej. Hade han "gått i taket" för att sonen ville ha klänning hade jag blivit grymt besviken.
Svar på tråden pojke med klänning?????