-
Huvudet på spiken!Tjohalia skrev 2008-02-06 11:02:48 följande:Jo, det är lite av en innegrej just nu för att barn ska uppfostras könsneutralt... Jag för min del tycker att det börjar gå till överdrift och att folk verkar göra det för att det skulle vara märkvärdigt på nåt sätt... -
Klart som tusan man har rätt att begränsa sina barn, annars kunde vi lägga ner allt vad barnuppfostran heter.mmmao skrev 2008-02-06 11:16:18 följande:han ville väl ha en klänning.jag anser mig inte ha rätt att begränsa någon och skulle aldrig begränsa mina barn.jag tycker det är praktiskt med byxor så sålänga jag valde så köpte jag det till både flicka och pojk. men självklart bestämmer individen vad denne vill ha på sig och trivs i.
En viktig del i barnuppfostran är att man som förälder sätter just gränser, alltså begränsar sina barn ibland.
Nu är inte kjol eller klänning något som man MÅSTE begränsa om man har en son, han växer knappast upp och blir en knäppgök om han har fått bära klänning.
MEN, _varför_ är det så fel att säga till sin son:
"Nej, vi köper ingen klänning, det är för flickor" ? -
mmmao skrev 2008-02-06 11:23:19 följande:Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:"Bara vissa som tycker det"?
det är skillnad på att sätta gränser och att begränsa någons person. Och nej det har jag inte rätt till.eftersom klänningar inte*är* för flickor. Det är bara vissa som *tycker* det.
I vår del av världen är klänningen till för flickor och kvinnor.
Inte konstigare än att kalsongerna sitter på killar och trosor på flickor.
Varför kan det inte få vara så?
Vad är det farliga i att ha kläder som riktas mot bara ett kön? -
Hannah76 skrev 2008-02-06 11:28:01 följande:Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:Vad är det för roller en pojke utforskar om han går i klänning till dagis när han är två år?
Varför bgränsa just en sån sak? Barnet har väl rätt att utforska sin och andras roller? -
Min son skulle få klä ut sig i klänning hur mycket han ville.
Men jag skulle inte köpa en klänning för att han så gärna skulle vilja ha en.
Jag skulle helt enkelt säga "Nej, det där är tjejkläder."
Jag ser inte att jag begränsar den lilla pojkens förmåga att växa och utforska, bejaka sig själv och sin omgivning för att han inte får ha klänning på dagis eller i skolan.
Kommer han hem som tonåring och berättar att han vill klä sig som kvinna och är transa, så varsågod.
Mamma älskar dig, mamma är jordens stoltaste transammamma.
Klä dig hur du vill, älskade son.
Då har han medvetet valt att klä sig i tjejkläder. -
Det är inte ett dugg jobbigt? ger jag sken av att det skulle vara så jäkla JOBBIGT?
Nej, det enda som är jobbigt med den här diskussionen är folk som drabbats av tvångssyndrom i könsdebatten och tvunget måste sudda ut alla gränser till ingen nytta alls.
viseversa skrev 2008-02-06 11:32:10 följande:men vad är det som är så jobbigt med en sån situation! jag tror ju knappast att den lilla pojken kommer ha klänning hela livet! Tycker han det är fint och vill ha klänning när han är två så varför inte? Det kommer ju knappast skada honnom för livet.Låt barn vara barn och leka som dom vill.Så länge man inte skadar andra så är väl en klänning på en liten pojke inte hela världen eller? Finns värre saker att oroa sig för tycker jag än att "Linus" har klänning på dagis!Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:28:57 följande: -
Mitt "Nej till pojkar i klänning", handlar inte om att jag är rädd för att min son ska bli bög, transa, eller nån annan idiotisk rädsla som knappast orsakas av någon klänning.
Blir min son gay eller transa så är jag jordens stoltaste mamma för det.
Mitt nej handlar om att jag inte förstår att man inte kan acceptera att det finns pojk och flickkläder.
Jag kan acceptera det, och kommer därför inte klä min son i flickkläder om jag får en son en vacker dag.
Jag tror absolut att pojkar och flickor är olika, sen sitter det inte i kläderna.
En pojke kan såklart tycka att en rosa klänning ser fin ut och vilja ha den på sig. Men jag tror inte för en sekund att jag på nåt sätt hämmar min son för att han inte får ha klänning i mer än utklädnadssyfte.
Min son skulle kanske tycka att min spets-bh är jättefin. Han skulle inte få gå till dagis med den över tröjan för det.
Jag ser inget som helst fel i att klä en pojke i typiska pojkkläder, och tvärtom.
Jag tror inte att jag kväver hans utveckling.
Min son kommer att se ut som en pojke tills den dagen han själv får bestämma hur han vill se ut. Kommer han då fram till i tonåren att han vill ha läppstift och klänning så får han ha det. Då är hans sexualitet inblandad och den tänker jag inte lägga mig i för en sekund.
Tills dess att han bestämmer själv så bestämmer jag att klänning är ett flickplagg som inte passar honom när han går till dagis.
Om andra föräldrar vill klä sina söner i klänning så lägger jag mig inte i den saken.
För mig handlar det inte om hurvida det är rätt eller fel att klä pojkar i klänning. För mig handlar det om min rätt att säga nej, och din rätt att säga ja, utan att nån av oss vill våra barn mer illa än någon annan. -
Mitt nej till klänning stannar vid just det.
Jag skulle ALDRIG hindra min son från att leka med dockor eller andra "typiska tjejlekar". -
Varför låter man sina barn gå till dagis i pyjamas?Hannah76 skrev 2008-02-06 15:26:54 följande:Jag tycker att det är praktiskt med en mjuk klänning/tunika och strumpbyxor/tights, ser inte det opraktiska i det alls.Min dotter hade en period där hon gärna ville gå till dagis i pyjamas då och då.. Och det fick hon göra..Det blev ganska snabbt "ospännande" och hon slutade med det.
"För att dom vill?"
Är det inte väldigt att man som förälder säger att "Nej, pyjamas har man hemma på natten eller på kvällen i soffan, eller på morgonen hemma när man har vaknat?
Jag förstår mig inte på det här grejen med att ungar ska få testa allt dom får för sig.
Det är fullt naturligt att man som förälder förklarar för ett barn att man inte går till dagis i pyjamas. -
Men ingen går till jobbet i pyjamas va?Hannah76 skrev 2008-02-06 15:43:14 följande:Klänningar är inte dyrare än andra kläder. För mig är inte klänning finkläder, utan ett vanligt plagg.Men det är väl fullt accepterat att vuxna kvinnor klär sig i kostym och skjort eller ett manligt arbetarplagg som tex jeans? Och att flera miljoner av världens män går klädda i klänning (särkar av olika slag)? -
Hannah76 skrev 2008-02-06 15:47:54 följande:Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:41:13 följande:Varför skulle jag tycka att det är hemskt eller farligt?
Jag tycker inte att det var så farligt, det var flera barn på hennes dagis om gjorde så i perioder. Jag väljer mina fajter. Tycker att det är bättre att låta dem testa och sen tröttna på det än att bråka om en så trival sak som kläder. Hon har fått välja fritt, men självklart finns det vissa regler. Som tex att man har ytterkläder på sig osv. Jag är ingen "slapp" eller släpphänt förälder, men jag uppmuntrar mina barn i deras egna idéer, fantasier osv. Vari ligger det hemsa o farliga med att gå till dagis i pyjamas o dyl?
Det är knappast hemskt. Hemskt är det när föräldrar mördar eller slår sina barn, inte när de låter ungarna gå i pyjamas till dagis.
Farligt är det när föräldrar låter sina ungar leka med motorsågen, inte när de låter ungarna gå till dagis i pyjamas.
Men, jo, jag tycker att det är slappt att inte orka/vilja ta den fighten.
Du skriver att du väljer dina fighter.
För mig är det naturligt att man inte går till dagis med ungarna i pyjamas, sen får det bli jordens fight om den saken, jag skulle inte ge mig.
Det är av ren princip. Man har inte pyjamas på dagiis, i skolan, på jobbet.
Plättlätt.