Inlägg från: Sasson |Visa alla inlägg
  • Sasson

pojke med klänning?????

Vet ni vad? Det finns vuxna män som använder kjol. För några år sedan var det väldigt inne, och jag har flera kompisar, väldigt manliga, heterosexuella män, som kan ha kjol på fest. Deras kjolar är sydda för män och det är ruggigt snyggt faktiskt. De ser väldigt manliga ut. Det blir dessutom vanligare och vanligare med arbetarkjolar, alltså kjolar med plats för hammare och allt sånt, även de sydda för män (självklart finns det för kvinnor oxå, fast annan modell), hantverkare som tycker det är skönt på sommaren.

Och om vuxna män kan ha kjol, varför skulle inte en liten kille ha klänning?

• Sasson

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:46:53 följande:

jag skulle så aldig tända på att min eller en man över huvudtaget skulle använda klänning eller kjol.Så är det bara. Mår illa av tanken på att min sambo ska ha kjol.
    Fast nu var det ju knappast frågan om att "tända på". Vill du att ngn ska tända på din son?

Intressant att man kan må illa av ett klädesplagg.
  • Sasson

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:55:43 följande:

JAg pratade inte om min son utan min sambo i det inlägget.Och varför ska många här på FL förvränga allt man säger?Ha på era barn vad ni vill men JAG kommer aldrig sätta på min son en klänning.Orka bråka i sånna trådar,inte jag iaf,har bättre saker för mig. Men lycka till i ert prat om att killar skall se ut som tjejr å tvärtom,ska ni inte börja me string på era pojkar snart?eller bikini?
    Jag tycker att du är skojig jag!
  • Sasson

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:55:43 följande:

JAg pratade inte om min son utan min sambo i det inlägget.Och varför ska många här på FL förvränga allt man säger?Ha på era barn vad ni vill men JAG kommer aldrig sätta på min son en klänning.Orka bråka i sånna trådar,inte jag iaf,har bättre saker för mig. Men lycka till i ert prat om att killar skall se ut som tjejr å tvärtom,ska ni inte börja me string på era pojkar snart?eller bikini?
    Men varför ska killars kläder vara till för att tända tjejer? Hade det varit tvärtom hade det blivit ramaskri. Som om jag inte skulle få ha ex jeans för att killar inte tänder på det? Helt vansinnigt!

Jag tycker mest att det är roligt, för jag trodde knappt ngn resoneradfe så på 2000-talet. Endast på FL ska "killar vara killaroch tjejer vara killar" och avviker de på minsta sätt kan man lika gärna sätta på killarna stringtrosa med en gång.
  • Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:06:59 följande:
    det var det jag funderade över också. jag trodde att mamman till pojken jag såg, hade önskat sig en dotter istället för son =)försöker ta reda på lite mer om det här eftersom det kom som en stor chock att 2000-talets pojkar blir flickor
    Äh! Det är på 1900-talet som pojkar plötsligt "blev pojkar" och inte kunde ha kjol eller klänningsliknande plagg, och detta endast i västvärlden. Fortfarande på 50-talet hade små pojkar kolt, vilket ju är väldigt likt klänning. Så risken att våra pojkar skulle bli flickor för att de tar på sig ngt som pojkar i många hundra år kunnat ha utan att bli flickor tror jag är betydligt överdriven.
  • Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:12:41 följande:
    självklart inte. det var ett sätt att förklara hur jag tänkte. vad alla på FL tar allt ordagrant
    Men hur tänkte du då?
  • Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:15:37 följande:
    Men om det här nu handlar om jämdställdheten, som det verkar att dom flesta tycker, så borde ni väll även tycka att vuxna män ska kunna ha klänning när dom känner för det? jag har till och med svårt för män som sminkar sig =/eller handlar det om att barn ska vara barn och då har könet ingen betydelse? men när är det då dags att lära pojken att bli en man?
    Jag tycker inte det handlar om jämställdheten (mer än att män lika lite som kvinnor ska behöva klä sig för att tända det motsatta könet), jag tycker det handlar om att de ska kunna få ha klänning om de tycker det är fint och bekvämt. Jag ser inte det som ett hot mot manligheten, eftersom jag inte tror den sitter i kläderna (och ser man bakåt i historien ser man att den verkligen inte gör det!).

Men det här är ju exakt samma diskussion som när kvinnor började använda byxor. Och där har vi ju resultatet. Har kvinnor blivit män för att vi använder byxor? Borde vi INTE använda byxor, och på så sätt bejaka vår kvinnlighet?

Och ja, för min del få män gärna ha klänning och kjol.
  • Sasson
    tessum skrev 2008-02-06 12:17:16 följande:
    att alla barn blir ett kön, att pojkarna blir lika mycket flicka som flickorna är nu, dvs ha tjejiga kläder, rosa tapeter, dockor istället för bilar osv. förstår du hur jag menar?
    Ja då förstår jag. Och jag förstår oxå att vi aldrig kan tycka lika. Jag är nämligen inte heller av den åsikten att flickor ska ha rosa tapeter, dockor osv för att vara flickor. Jag tycker att barn leker med det de tycker är roligt, pojkar som flickor, och väljer de färger de tycker om. Personligen har jag aldrig lekt med dockor och alltid hatat rosa, det blev kvinna av mig ändå
Svar på tråden pojke med klänning?????