Inlägg från: mmmao |Visa alla inlägg
  • mmmao

pojke med klänning?????

han ville väl ha en klänning.
    jag anser mig inte ha rätt att begränsa någon och skulle aldrig begränsa mina barn.

jag tycker det är praktiskt med byxor så sålänga jag valde så köpte jag det till både flicka och pojk. men självklart bestämmer individen vad denne vill ha på sig och trivs i.

• mmmao

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 11:20:17 följande:

Klart som tusan man har rätt att begränsa sina barn, annars kunde vi lägga ner allt vad barnuppfostran heter.En viktig del i barnuppfostran är att man som förälder sätter just gränser, alltså begränsar sina barn ibland.Nu är inte kjol eller klänning något som man MÅSTE begränsa om man har en son, han växer knappast upp och blir en knäppgök om han har fått bära klänning.MEN, _varför_ är det så fel att säga till sin son:"Nej, vi köper ingen klänning, det är för flickor" ?
    det är skillnad på att sätta gränser och att begränsa någons person. Och nej det har jag inte rätt till.

eftersom klänningar inte*är* för flickor. Det är bara vissa som *tycker* det.
  • mmmao

men att en pojke sätter på sig klänning betyder inte för barnet att han blir/är en tjej. han kanske intye klär ut sig utan är sig själv men han tycker det är praktiskt eller fint med klänning.

• mmmao
    tessum skrev 2008-02-06 11:25:25 följande:
    klänningar har väll alltid varit för flickor? varför ska det ändras nu?jag skulle också låta min son (om jag hade en) klä ut sig om han ville, men jag skulle ALDRIG köpa en klänning till en pojke.
    nej, vi här i sverige idag använder mest den typen av plagg på flickor. Men så länge de fyller sin funktion (dvs skyddar och värmer) så spelrat det ingen roll.
    byxor därimot har väl under långa tider varit enbart för pojkar och män. Varför skall flickor få ha det?
  • mmmao

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:41:29 följande:

Jag skulle aldrig köpa en klänning till min son.För JAG anser att klänningarär för tjejer. samma med kjolar.Men om han skulle vilja ha en rosa tröjja så visst.Men det måste väll finnas gränser.
    varför skall det finnas gränser i vad man får ha på sig (så länge det inte skadar någon)
  • mmmao

Madeleine 89 skrev 2008-02-06 11:44:55 följande:

För att jag tycker det. Det är min åsikt.Är jag kanske en taskig mamma om jag säger nej om nu min son någon gång skulle fråga mig om ja kan köpa en klänning till han?Det tycker inte jag.
    bara av ren prinsip alltså. du kan inte förklara varför?
    du vill bara begränsa för att begränsa?
  • mmmao
    shqiperi82 skrev 2008-02-06 12:02:36 följande:
    Jag skulle ALDRIG sätta på min son en klänning och ingen annan skulle få göra det heller!!!En pojk ska vara en pojk och en flicka ska vara en flicka!!!! Och ha passande kläder!!
    en pojke blir inte flicka för att han har klänning och en flicka blir inte pojke för att hon har byxor.
    det sitter lite djupare än så och det är inget du kan påverka.
  • mmmao

så många verkar tro att om pojken tar på sig en klänning så klär han ut sigtill flicka. Tror ni likadant om en flicka har en blåt tröja med en dinusarie på (sådant man endast finner på pojkavdelningarna). nej barn gillar att klä sig i sådant de tycker är fint/coolt.
    det får inte barnet att ändra kön.

• mmmao
    Maddish skrev 2008-02-07 08:42:31 följande:
    Då har jag nog missat det för jag har inte alls fått den uppfattningen. Det är inte det att pojkarna vill klä ut sig till just flicka. Kanske till prinsessa eller till mamma. Men jag tror inte att dom klär ut sig till flicka. Och att en flicka har en blå tröja på sig är inte samma sak. Hade jag haft en flicka så hade hon inte fått ha kalsonger på sig. Det finns typiska flick och pojkkläder. Varför är det så viktigt att blanda dessa?
    prinsessor och mammor *är* flickor.
    men här gäller det att vara riktigt tydlig.
    pojkar klär inte ut sig för att de klär sig i klänning. de klär sig bara som de vill. de gör sig fina.
    precis som om de klär på sig ett par byxor. barn påverkas och influeras av allt runtomkring dem. Pojkar och flickor ser samma saker. varför skulle de inte vilja ha eller får ha samma saker. Varför skall pojkarna begränsas?
  • mmmao

Carola Carro skrev 2008-02-07 23:46:51 följande:

Min son skulle aldrig få sätta på sig varken klänning eller kjol
    jo, då! trots att han har en förälder som tror att hon är barnets allsmäktiga härskare som styr barnet. Så kommer han att bli fri från henne en dag om inte tidigare så vid 18 års ålder.
Svar på tråden pojke med klänning?????