Inlägg från: Myrongen |Visa alla inlägg
  • Myrongen

pojke med klänning?????

Förstår inte problemet...

Om jag lyckas hitta en klänning utan massa volanger och rysch-pysch (vilket jag inte skulle köpa till en tjej heller för det är så j-a fult) kommer jag absolut köpa en klänning till sonen i sommar. Inte för att jag "försöker göra pojkar till flickor" utan för att det ju är jättepraktiskt när det är dags för potträning. Fast man vet ju inte, TÄNK om snorren ramlar av!

Samma sak med nattlinne. Också ett praktiskt plagg oavsett kön, mycket enklare att byta blöja på natten utan att krångla så man väcker barnet.

Enda vettiga anledningen till att ha kill-/tjejkläder är att vi med tiden får olika form. På barn spelar det väl ändå ingen roll?

• Myrongen

tessum:

Menar du att jag verit otrevlig på nåt sätt? Mitt inlägg var inte tänkt att vara hjälpsamt heller, men man kan väl ha en åsikt... Tycker jag att det är löjligt att dela in barnkläder efter kön så behöver du inte se det som ett personligt påhopp....

Var ser du att jag påstår att nån sagt nåt om att bli bög eller tappa snorren? 

Se det som ett symboliskt uttryck. Folk menar ju trots allt att man genom att använda klänning på en pojke försöker göra honom till tjej. Visst är det skillnader mellan könen. Skillnaderna sitter dock inte i kläder, färger osv. då detta är något som varierar med tiden, mellan kulturer osv. En gång i tiden var rosa en kilfärg, i vissa kulturer bär inte kvinnor kjol...

• Myrongen
    LyckaJones skrev 2008-02-06 12:47:06 följande:
    Min son klär sig inte i klänning för att va jämställd.
    He he...

Precis vad alla tror alltid. Fast det vore kul att sätta ett plakat i näven på sonen "upp till kamp!" bara för att störa folk
  • Myrongen
    Klicka för att visa Megabild! Klänning Apa dig Snoffs stl 92 *UTROP 1 KR*

Den här klänningen med ett par schyssta bruna PUMA-dojjor till. Min grabb skulle vara hur snygg som helst! Inte på något sätt ett "politiskt ställningstagande" utan fint och jäkligt praktiskt. Snorren kan dingla fritt och när det är dags för pottträning i sommar är det bara att snabbt lyfta upp lite tyg och ingen olycka skedd.

Den budar vi på :)
  • Myrongen

Min kille skulle säkert protestera lite. Det gjorde han mot den första rosa tröjan också, men nu har han vant sig och köper sånt själv till lillen. Dessutom köper jag oftast barnkläder eftersom det enda han tycker är kul att shoppa är dataspel :) och sitter man på pakethållarn utan att trampa får man banne mig inte vara med och styra heller  Flört.

• Myrongen

pezz: ja, det är sant. Det är väl inte den typiska "prinsess-klänningen" precis ;)  Jag tänker nog kanske mer på "enklare" klänningar bara för att jag själv aldrig skulle köpa plagg med rysch-pysch och volanger till ett barn oavsett kön. Bara för att jag tycker det är SÅ fult. Så länge de inte är gamla nog att själva önska det såklart, då får de välja själva.

• Myrongen
    Miniigirl skrev 2008-02-07 11:47:16 följande:
    Jag har inte läst tråden, men antar att många tycker det är helt ok...men jag svara på TS nu...förstår inte heller riktigt det där! Har sett mammor som lagt ut bilder på sina söner här på fl med klänningar på sig! tycker det är jättekonstigt! Är man så besatt av att ha en flicka borde man kanske adoptera istället? så man vet att man får en flicka som man vill ha!Kan inte helelr riktigt vförstå varför ma nska klä sin pojke med rosa kläder!Men det ser jag inte som lika konstit ändå! vissa tycker väl att det är en färg man kan ha på bvåde flickar o pojakr, precis som ajg tycker att rött går bra på både flicka å pojke!och det tycker väll anra är vansinnigt:) hur man kan ha rött på sin pojke!MEn igentligen är det ju lite konstigt, för på flickor passar ju allt!!!man kan ha en blå tröjja med en bil på, det ser jag inte alls som lika konstigt som att sätta på en pojke en rosa tröjja med en blomma på!!!
    Jag kan tänka mig klänning och jag har inga drömmar om en flicka. Jag har planerat att ha "knattarna", 3 grabbar ;)

Varför klä pojkar i rosa? undrar du. Varför inte. Det är en färg. Det finns inget som heter kill-färg eller tjejfärg i min värld. Jag tycker det är lika befängt som att påstå att banan är en tjejfrukt eller att nestlé är en killgröt. Det handlar om smak.
  • Myrongen

Magrat:

Varsågod, låna på du. Tänk vad smarta visdomar man kan fånga upp av att läsa serietidningar he he....

• Myrongen

Maddish:

Kan bara tala för mig själv men... Det som upprör är väl inte att man inte köper klänning till pojkar. Folk får väl köpa vad de vill. Däremot resonemanget att "pojkar SKA inte ha klänning för att det är FLICKkläder" känns lite dumt. Says who?

• Myrongen
    Maddish skrev 2008-02-07 14:27:43 följande:
    MINA pojkar ska inte ha klänning för att jag tycker inte att det passar dom. Flickkläder eller ej. Varför bry sig så mycket om anledningen? Folk är olika. Vill jag inte sätta på mina barn en viss tröja eller viss färg för att jag inte tycker om den så vad har andra människor med det att göra? Skadar det pojken att han inte får en klänning? Varför skulle det skada honom mer än att han inte får dom rutiga byxorna han vill ha?Ingen mening med att bli upprörd över en annan människas åsikt så länge det inte skadar någon.
    Men... JAG har inte på nåt sätt sagt att det skadar en pojke att inte få en klänning. Det som däremot "skadar" är väl att föräldrar överför till sina barn attityden att "du är konstig om du använder ett visst plagg för det får bara motsatta könet göra".

Som du säger: folk är olika, och självklart får alla som vill utesluta allt "tjejigt" på sina killar göra det. Men det är trist att man ska ses som konstig så fort man sticker näsan utanför ramarna...
  • Myrongen
    Maddish skrev 2008-02-07 15:00:17 följande:
    Men det är väl ingen här som säger att dom kommer att lära sina pojkar att det är konstigt heller. Min åsikt och "attityd" håller jag långt från mina barn..
    Jo faktiskt. Flera har sagt att de inte skulle köpa ett visst plagg om sonen bad om det (eller var det i andra tråden? skitsamma, de lär finnas här också...). Man behöver inte säga ordet "konstig" rakt ut, ungar är inte dumma i huvet heller. Vill lille Nisse ha en klänning, och mamma/pappa säger nej samtidigt som alla andra ungar ser ut på ett visst sätt för att föräldrarna vill det fattar de nog ändå vad som är konstigt och inte. Attityden trycks på barnen från alla håll i samhället så vad man själv har för åsikt spelar tyvärr inte så stor roll.

Men som sagt. Alla köper vad de vill till sina barn, men tyvärr kommer ju min son oavsett få höra att det han har på sig är fel så snart han är gammal att uppfatta samhällsnormen...
Svar på tråden pojke med klänning?????