Inlägg från: HelenaMaria |Visa alla inlägg
  • HelenaMaria

pojke med klänning?????

T.ex. nattlinne eller nattsärk var ju jättevanligt förr i tiden. Det är ett nytt påfund att pojkar och män inte kan ha dessa plagg.

Vad gäller klänning så kan det vara praktiskt på sommaren som någon sa. Jag är inte emot detta men en massa ryschpysch skulle jag varken sätta på en kille eller tjej.

• HelenaMaria

Fråga era sambos eller män så är det mycket möjligt att de hade nattlinne när de var små. Det hade i alla fall min sambo.

Kolla sedan in de kläder som småpojkar hade från sekelskiftet fram till 50-talet. Hur ser de ut?

• HelenaMaria

Maddish: Ja, han kommer nog att bryta ihop och få läggas in på Akutpsyk. *ironi* Tror du på allvar att han skulle bry sig?

• HelenaMaria

Hm... min son fick nyligen en docka med rosa klänning av sin mormor. Jättefin. Fast nu blir han nog gay eller vad tror ni?

• HelenaMaria

Gäspan: Otroligt bra skrivet! Håller med dig!

Det är en del av att skapa sin egen identitet, att vilja experimentera, vara fin, testa olika roller etc. Ingenting av detta är konstigt!

Sorgligt att så många har en stenålderssyn på detta...

• HelenaMaria

Jag var med om ett tråkigt scenario häromdagen. Var inne i en leksaksaffär för att köpa en CD till sonen. Plötsligt hör jag en pappa säga till sin son (som tydligen plockar lite i hyllorna): "Nej, det där är ju tjejgrejer!"

Jag blev förskräckt över att pappan hindrade sin son att överhuvudtaget titta på dessa saker. Vad spelar det för roll egentligen? Tycker det är så tråkigt med föräldrar som hämmar och hindrar sina barns fantasi och också utveckling.

• HelenaMaria

Maddish: Men om dina söner i framtiden vill sminka sig och måla naglarna? Vad händer då? Det är vanligt att många killar i tonåren gör detta. Ska du straffa dem då eller?

• HelenaMaria

Många småpojkar har ju klänning på dagis när de klär ut sig. Ni föräldrar som är emot klänning på pojkar, vad gör ni åt detta "problem"? Säger ni till personalen att de ska hindra era pojkar från att ta på sig klänning?

• HelenaMaria

Maddish: Varför inte dockor? Ska inte dina pojkar bli föräldrar? Det är ju det docklekandet handlar om om du inte visste det redan. En övning inför vuxenlivet. Om jag var som du så skulle jag noga tänka efter vilka värderingar du för vidare till dina barn..

• HelenaMaria

Maddish: Förklara för mig varför en liten pojke inte kan ha en "söt liten docka"?

• HelenaMaria

Sniglar och krut: Det låter sunt. Inte behöver man klä sin son i klänning för att förändra eller visa sin ståndpunkt. Huvudsaken är att man låter barnen få leka med alla möjliga leksaker, inte vara alltför begränsad vad gäller kläder osv. Att få klä sig i prinsessklänning hemma eller på dagis, leka med dockor etc. ska ju få vara en självklarhet både för pojkar och flickor!

• HelenaMaria

Sant, det är föräldrarna som bär ansvaret. Alltid.

• HelenaMaria

Man kan ju undra vilka det är som är föräldrar till mobbare...

• HelenaMaria

Ja, när man läser en del av inläggen här så kan man ju tro att man befinner sig i någon liten håla i USA:s sydstater. Ungefär lika trångsynt.

• HelenaMaria

Maddish: Du har fortfarande inte gett något riktigt giltigt skäl till varför dina söner inte får leka med dockor hemma. Om de fick dockor i present, vad skulle du då göra?

• HelenaMaria

SaddePadde: Den är jättesnygg! Kan abslout tänka mig den till min son. Håller med dig, verkligen perfekt vid potträning.

Maddish: Min sambo har säkert inget emot det. Sonen har rosa byxor, rosa napp m.m. och han tycker det är helt ok. Jag är så glad att min sambo inte har en stel syn på vilka färger som är ok, vilka leksaker som är ok etc.

• HelenaMaria

Mephala the ranger: Det är det som är så skumt. Flickor kan ha blått, brunt och grönt men pojkar kan inte ha rosa. En del tycker ju inte ens att de kan ha rött. Hur kommer det sig?

• HelenaMaria

pezz: Ja så är det ju. Kan inte folk tänka efter lite och försöka ändra på detta?

• HelenaMaria

Många föräldrar signalerar till sina barn att det som ses som lite feminint är fult, t.ex. att de inte kan få för sig att köpa rosa till sina pojkar. Medan de åt andra hållet kan köpa blått till flickorna...

Svar på tråden pojke med klänning?????