Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

pojke med klänning?????

Hon hade säkert köpt det för att han skulle kunna klä ut sig i. Kan inte förstå vad som gått snett för den mamman annars Taskig barndom eller nåt. Nä allvarligt tror jag att hon nog inte mår bra om det var på riktigt och inte till utklädning. Kanske besvikelse över att det blev en pojk i stället. Att det finns vissa mammor som inte vill göra skillnader på tjejer och killar kan jag ändå förstå. Jag tycker inte så utan jag tycker att killar och tjejer är killar och tjejer men jag respekterar att andra klär sina barn könsneutralt. Men klänning, där går gränsen. Då tänker jag ärligt talat faktiskt att mamman inte mår bra.

• ludenben
    zandrha skrev 2008-02-06 12:35:58 följande:
    Hur är pojkar o flickor olika då? Förutom det uppenbara med snippan o snoppen? Förklara gärna det för mig, för jag tror att det är vi vuxna som gör barnen olika, det är ingenting de ÄR!!
    varför är det så fel med att vara olika? Kan det inte finnas fördelar?? jag ser det possitivt. Att vi som man och kvinna har olika egenskaper och vi kompleterar varandra. Ser livet alltid som två motpoler. Man och kvinna, gott och ont, dag och natt osv. Det borde vara possitivt att vara kvinna. Jag är stolt över att vara det. Jag är stolt över min son som är pojk. Jag tror inte på att skapa jämställdhet genom att gå klädda i motsatta könets kläder. Jag tror vi når jämställdhet genom att pusha fram kvinnan och hennes possitva sidor i ljuset. Lika lön för lika arbete osv kommer av att stärka kvinnans roll i samhället. Att klä sin lille pojk i klänning stärker inte kvinnans roll alls utan bara förlöljigar det stackars barnet som förmodligen kommer att skämmas ögonen ur sig när han blir tonnåring och minns tillbaka. Vad skulle vara värre för en tonnåring än att få en bild i klänning uthängd på sin studenskylt??
  • ludenben
    SaddePadde skrev 2008-02-06 12:50:02 följande:
    He he...Precis vad alla tror alltid. Fast det vore kul att sätta ett plakat i näven på sonen "upp till kamp!" bara för att störa folk
    därför att alla propagerar för att ungarna minsann ska gå klädda i motsatta könets kläder. Det dyker upp i trådar hela tiden. Det är inte ungarna som väljer kläderna utan mammaor eller pappor. Om en unge frågar om hon han får den eller det så har ju föräldern sista ordet. ja eller nej.Alltså är det inte ungarna som får för sig att det ska va jämställt med kläder utan föräldrarna som köper dom. Mitt barn på 5 år köper inte sina kläder, det gör jag. Alltså är det mina värderingar som styr, som sig bör eftersom han är barn och jag är vuxen. Vill han ha klänning svarar jag lugnt bara att han är pojk och det är inget för honom. Det kan han ha när han leker på dagis. så är det bra med det.
    sen citerade jag inte dig heller. utan en mamma som skrev att det är vi som gör de till olika. Då undrade jag ju vad som var så hemskt med det...
  • ludenben
    zandrha skrev 2008-02-06 12:53:42 följande:
    Alltså, jag är inte heller för kompensatorisk uppfostran eller vad det heter, Lilly har både flick o pojkkläder, fast neutrala, inte BARA pojkkläder, hon ska inte bli en man när hon växer upp, o mina framtida söner ska inte bli kvinnor heller. De ska bli hela, starka, säkra människor, o det tror jag att de blir om de får vara precis som de själva vill, utan att jag står i vägen o hindrar i såna fåniga situationer som klädval. Jag ser bara inte att det är så stor skillnad? Inte på mig i min sambo heller, inte något som har med könet att göra iaf? Bara för att man är kvinna har man ju inte samma egenskaper som alla andra kvinnor? Viär personer, människor, jag är inte BARA en kvinna liksom.. Att klä sin pojk stärker visst kvinnans roll i den pojkens ögon, för den får aldrig höra att det är fult med tjejsaker, som många andra barn får höra. De flesta barn idag får veta att det är ok att ha killsaker, även som flicka, men på pojkar är det otänkbart att ha tjejsaker till, med andra ord är tjejsaker en dålig grej. Om vi tillåter pojkar att använda tjejsaker så tar vi ju bort den dåliga statusen de har, eller hur?
    men om en tjej undviker att få höra att det är fult med tjejgrejer bara för att pojkar har det därför måste det va så... men det är ju vi vuxna som lär ut att det är fel med tjejgrejer. Det är fel på en pojk men inte på en tös... stärk tjejernas roller genom istället propagera för: vi är olika men vi är lika bra!!
Svar på tråden pojke med klänning?????