Inlägg från: Magrat |Visa alla inlägg
  • Magrat

pojke med klänning?????

Miss Lau skrev 2008-02-06 13:23:48 följande:
    Jag tror inte att någon vill att ens barn ska bli mobbat men jag skulle aldrig ändra på mitt barn i en sån situation. Personligen tror jag att det är förödande för självkänslan att indirekt säga till barnet att "du måste ändra på dig så att du inte blir mobbad" när det faktiskt är de andra som har fel.
    Håller med.
    Om mitt barn blev mobbat för en viss klädsel skulle inte JAG gå in och säga att hon inte fick ha den klädeln mer. Det vore ju att bekräfta att mobbarna har rätt!
    Men visst kan man informera barnet om man ser att h*n har en stil som man tror kan riskera felaktig uppmärksamhet (klänning på äldre pojke) om vad vissa personer kan tycka om det. Med betoning då på att sådana åsikter inte är det enda rätta och att inte alla klarar av att se det fina med sådant som inte är som normen.
  • Magrat

tessum skrev 2008-02-06 13:40:07 följande:

mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
    Men varför får hon inte ha långärmad klänning på dagis? Det spelar väl ingen roll vad de andra barnen har eller inte har?
  • Magrat

tessum skrev 2008-02-06 13:46:01 följande:

därför att klänning passar inte på vintern. alla andra här där vi bor låter ju inte deras ungar springa i vad som helst, så varför skulle jag?
    En långärmad klänning med strumpbyxor till passar väl lika bra på vintern som en tröja och ett par byxor? Såvida det inte är en modell som har groteskt mycket tyg i kjolen så det är svårt att få plats med i overallen, men det har inte alla klänningar.
    Min dotter har sällan klänning men vill hon ha det på vintern så får hon.
  • Magrat

tessum skrev 2008-02-06 15:24:01 följande:

varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
    Machapuchare skrev "Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker."
    Du hade skrivit att du skulle bli deppig om din dotter vägrade klänning. Tror du inte att du visar din dotter att du föredrar klänning till henne? Medvetet eller omedvetet.

En del tjejer gillar klänningar och rosa, en del gör det inte. Många tjejer blir influerade av sina föräldrar och släktingar som köper mycket klänningar och rosa, en del blir influerade av kamrater. Är det deras eget val eller ett sätt att passa in i normen? Det är svårt att veta säkert.

För de som INTE gillar klänningar och rosa (jag var en sådan flicka) så är det inte roligt att veta att släktingar sitter och ojar sig över att man har hål på jeansknäna, "kan mamman inte sätta på flickan en kjol i stället så hon blir söt". Det må vara halvt skämtsamt, det må vara allvarligt, men liknande kommentarer är ibland allt som behövs för att ett barn ska se att man inte passar in i folks åsikter om vad som är "rätt". Det kan få barn att skämmas över vad de själva trivs i.
    Detta hände mig vid något tillfälle. Det var lyckligtvis en släkting som jag inte stod så nära, så jag tog inte åt mig. Hade min mamma däremot visat en antydan till att ha samma åsikt hade jag nog känt en konstig skam över MIN EGEN SMAK?!
  • Magrat

Maddish skrev 2008-02-07 08:42:31 följande:

Då har jag nog missat det för jag har inte alls fått den uppfattningen. Det är inte det att pojkarna vill klä ut sig till just flicka. Kanske till prinsessa eller till mamma. Men jag tror inte att dom klär ut sig till flicka. Och att en flicka har en blå tröja på sig är inte samma sak. Hade jag haft en flicka så hade hon inte fått ha kalsonger på sig. Det finns typiska flick och pojkkläder. Varför är det så viktigt att blanda dessa?
    Jag har faktiskt sneglat på neutrala gråa/vita/svarta kalsonger ibland just för att jag blir sååå trött och irriterat på alla glittriga prinsessor och hundvalpar på flicktrosorna. Än har jag inte köpt några till dottern, men det är främst för att jag inte vet om modellen sitter lika bra. Men om hon skulle vilja ha kalsonger skulle jag köpa ett par så hon fick prova. Absolut!

VARFÖR finns det typiska flick- och pojkkläder?
    VARFÖR finns det typiska flick- och pojkleksaker?
    VARFÖR pratar många människor olika till flickor och till pojkar?
  • Magrat

Maddish skrev 2008-02-07 09:01:55 följande:

Och varifrån skulle han få ideen om jag inte gå och köper hem en till honom? Han kommer ju knappast att vilja ha mina klänningar. Lite stora kanske.Så länge han är liten så är det jag som bestämmer vad dom ska ha på sig. Vill han ha ett par byxor som jag inte tycker passar så säger jag också nej. Därför kommer det inte vara konstigare för honom än att mamma bestämmer. Hur skulle han kunna märka skillnaden på "nej du får inte ha klänning" och "nej du får inte ha dom byxorna" ??
    Varför skulle han inte vilja ha dina klänningar? Bara för att de är för stora? Barn är nyfikna på allt i sin omgivning. Min dotter ville absolut ha pappas skor härom veckan. Det klart att hon fick prova dem då.
    Och du är väl inte den enda i hans omgivning som har klänning?
    Jag bestämmer också ibland om vilka kläder som ska på. Men det har med praktiska detaljer att göra och jag försöker att aldrig säga "Nej du får inte." Hellre förklarar jag vad som kan vara bättre i stället. "Det är kallt ute, så du kommer bli kall om fötterna om du har sandaler idag. Har du dina vinterskor kan du springa och leka och hoppa i vattenpölar i stället."
  • Magrat

Pejgan skrev 2008-02-07 09:15:37 följande:

Det beror på vad du menar med fri uppfostran? Jag försöker bara ha regler som jag anser fyller en väsentlig funktion men därifrån till att inte ha regler alls är steget väldigt långt.
    What she said.
  • Magrat

SaddePadde skrev 2008-02-07 10:56:40 följande:

och sitter man på pakethållarn utan att trampa får man banne mig inte vara med och styra heller  .
    Underbart!
    Är det okej om jag lånar detta citat vid lämpliga tillfällen?
  • Magrat

Miniigirl skrev 2008-02-07 12:14:27 följande:

Men...vi lever väll nu? inte för 50 år sedan?????
    Att förändra stela tankebanor kan väl göras oavsett när man lever.
    Åsikten att man inte kan sätta på sina pojkar klänning idag är ju ungefär samma inställning som att kvinnor absolut inte kunde ha byxor på sig för 100 (eller 50) år sedan.
    Tack vare en mängd modiga kvinnor (och män) så kan vi kvinnor nu ha på oss nästan vad som helst idag. Vilken tur vi har!
    Om vi hjälper till kanske våra söner kommer kunna ha på sig vad som helst när de växer upp - eller i alla fall generationen efter dem...
  • Magrat

Maddish skrev 2008-02-08 10:14:16 följande:

Det jag tycker är konstigt är att om min son frågar om vi kan köpa en klänning så är jag hemsk om jag säger nej, men det är ok om jag säger nej till en alldeles för dyr tröja. Vad är skillnaden? Jag säger ju inte "nej du får inte klänningen för att jag vill inte att du ska vara konstig". Hur kan då detta påverka honom så negativt och hemma hans utvecklig som vissa påstår?
    Vad skulle du ge för orsak då?
    Skulle du ljuga och påstå att klänningen var för dyr? Det vore ju att inte stå för dina åsikter?

Jag kanske inte gillar alla kläder mitt barn vill ha. Men det är inte jag som ska ha det på mig. Jag menar inte att barn ska välja vartenda klädesplagg. Jag ser till exempel till att det finns en basgarderob men om det är något specifikt som önskas, ja då får jag se om jag kan tillgodogöra det önskemålet.
    Jag hatar rosa så jag har inte köpt så mycket med den färgen. I veckan sa min dotter att hon ville ha någonting i rosa. Inga problem, till helgen ska vi gå i affärer så ska hon få välja ut någonting i rosa.
  • Magrat

tessum skrev 2008-02-08 10:42:21 följande:

Varför ska barnen få bestämma så mycket över sina kläder? det är väll vi vuxna som ska göra det? jag tycker inte att det är konstigare att säga till sin barn att jag bestämmer vilka kläder dom ska ha än att säga att det är jag som bestämmer vad vi ska äta till middag tex.Jag lyssnar på mitt barns åsikter och kan låta han/hon få som han/hon vill IBLAND, men jag tycker inte att man ska glömma att det faktiskt är vi vuxna som tar besluten
    Jag lyssnar på mitt barn om hon absolut vill ha en speciell måltid. Precis som jag lyssnar om hon absolut vill ha ett speciellt klädesplagg, eller leksak, eller något annat.
    Jag som förälder tar de stora och övergripande besluten. Men jag lyssnar gärna om det kommer specifika önskemål. Finns det inga hinder att uppfylla dem, varför skulle jag inte göra det?
  • Magrat

emcjoh skrev 2008-02-08 13:00:18 följande:

Lögner är aldrig bra!
    Har du hört talas om vita lögner?
    Jag är rädd för spindlar. Jag skulle inte vilja ha en hemma, men om hon skulle vilja det skulle jag nog "ljuga" och hitta på en annan orsak än min fobi (i alla fall när hon är så ung som hon är) för att inte riskera att inspirera henne till en uppfattning som jag visserligen har men som jag logiskt sett inser är felaktig.
  • Magrat

Magrat skrev 2008-02-08 13:08:17 följande:

emcjoh skrev 2008-02-08 13:00:18 följande:
    Har du hört talas om vita lögner? Jag är rädd för spindlar. Jag skulle inte vilja ha en hemma, men om hon skulle vilja det skulle jag nog "ljuga" och hitta på en annan orsak än min fobi (i alla fall när hon är så ung som hon är) för att inte riskera att inspirera henne till en uppfattning som jag visserligen har men som jag logiskt sett inser är felaktig.
    "hon" i fallet ovan är dottern.
Svar på tråden pojke med klänning?????