Inlägg från: Machapuchare |Visa alla inlägg
  • Machapuchare

pojke med klänning?????

Maddish skrev 2008-02-06 13:14:05 följande:
    Vilken värdering då? Att en kvinna ska få vara kvinna och kunna känna sig speciell med at klä upp sig i fin klänning, sminka sig snyggt och ha nagellack? Jag lär inte mina pojkar att det är fel att pojkar har dittan och dattan. Lär jag dom däremot att pojkar kan visst ha klänning och flätor i håret med rosett, så tror jag att dom kommer att få en del problem när dom blir äldre.
    Den enda anledningen till att de skulle få problem när de blir äldre skulle vara att det finns barn som har fått lära sig av sina föräldrar att "flickor har klänning och flätor med rosett och pojkar har inte det".
    För att hjälpa barnen att förstå att alla är lika värda räcker det inte att säga till dem att "alla är lika värda". Vi måste genom våra handlingar visa att det är så. Om man nekar sina barn att leka med dockor hemma, bära klänning, ha rosa väggar osv så betyder det att man förmedlar uppfattningen: "Det är fel på pojkar som leker med dockor/har klänning/gillar rosa".

Jag blir lite rädd och ledsen när jag tänker på att min son kommer att möta barn till föräldrar som har sådana värderingar.
  • Machapuchare
    Maddish skrev 2008-02-06 14:40:15 följande:
    Det är inte rätt att reta någon som är annorlunda. Det kan dom lära sig utan att jag köper klänningar till dom. Som jag sagt innan så får dom gärna lov att klä ut sig och leka med dockor när dom har tillgång till det.
    Men varför får de inte leka med dockor eller ha klänning hemma? Inte ens om de skulle be om det?

Jag säger inte att du lär dem att det är okej att retas! Men jag tror att man genom ett sådant förhållningssätt lär barnen att det finns "rätt" och "fel" sätt att se ut och vara. Enligt min mening finns det inte det. Alla människor skall respekteras och behandlas lika, oberoende av klädsel osv.
  • Machapuchare
    lövet2 skrev 2008-02-06 14:45:25 följande:
    Jag nekar min 3-åring att ha smink. Jag nekar min 8-åring att köra bil. Jag nekar min 13-åring att dricka alkohol. Jag nekar min son att gå till skolan i klänning. Jag nekar min dotter att få en moped osv osv.Jag förmedlar på intet sätt att de blir nekade för att det skulle vara något fel på att ha smink eller klänning, köra bil eller moppe. Däremot förmedlar jag att det inte är någonting för dem just nu. I framtiden när de blir äldre och väljer själva, så kan dessa saker vara alternativ för dem, men inte just nu.För övrigt tror jag också att barn i allmänhet mår bra av att inte alltid kunna peka på vad de vill ha och genast få det av sina tjänstvilliga föräldrar.
    Jag inser att jag skrev lite slarvigt. Jag menar om man nekar dem med motiveringen (uttalad eller underförstådd) att "det är inget för pojkar"/"det är bara flickor som gör så" eller liknande.
  • Machapuchare
    tessum skrev 2008-02-06 15:14:20 följande:
    jag är glad att min dotter vill vara tjejig och ha tjejiga saker. min kusin har alltid varit en pojkflicka och bara velat leka med bilar och sånnt, hon har vägrat att ha klänning. skulle själv bli lite deppig om min flicka blev sån.
    Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker. Jag önskar inget barn att de skall känna att "såhär måste jag göra för annars blir min mamma/mina föräldrar besvikna/deppiga".
  • Machapuchare

Varför är det så viktigt att dela in barnen i pojkar och flickor?
    Jag är övertygad om att det är större skillnad mellan olika individer än vad det är mellan pojkar och flickor som grupp.

• Machapuchare
    tessum skrev 2008-02-06 15:24:01 följande:
    varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
    Nej, jag tror säkert att din dotter klär sig "tjejigt" för att hon vill det!!
    Det var bara det att du själv skrev att du skulle blivit deppig om hon hade varit mer av en "pojkflicka". Det kan ju få konsekvenser i vad barnet väljer när föräldrarna känner på det viset. DÄrmed absolut inte sagt att det skulle vara så med din dotter.
    Jag tror att det är VÄLDIGT vanligt bland barn att vilja ha rosa och klänningar och princess-tema och så vidare under en period!
  • Machapuchare

Undrar hur många flickor som skulle komma på själva att de ville ha klänning om föräldrarna aldrig föreslog det och aldrig tog med dem till någon kläd-affär..

• Machapuchare
    tessum skrev 2008-02-06 15:38:10 följande:
    undrar hur många pojkar som skulle komma på att dom ville ha klänning
    Jag tror inte att något barn skulle komma på det själv. Men den situation som jag målade upp (föräldrarna föreslår det aldrig..) är den som många pojkar befinner sig i. Det tror jag är anledningen till att så få pojkar har klänning. Inte för att det skulle passa dem sämre än vad det passar flickorna.
  • Machapuchare
    Maddish skrev 2008-02-06 15:43:42 följande:
    Det är nog inte föräldrarnas fel alltid. Jag har inte hittat en enda sagoprinsessa som inte har en fin klänning på sig. Om jag haft en flicka och aldrig klätt henne i klänning så hade det kommit en dag då hon själv velat ha en. Flickor har klänningar överallt, i sagor, filmer, verkliga livet. Inte mycket att göra åt.
    Jag tror säkerligen att många flickor lär sig att flickor skall se ut på det viset genom att de läser böcker och ser filmer som handlar om prinsessor. Synd att det inte finns lite fler prinsess-böcker där prinsessorna är klädda som barn..
    Min son tycker mycket om prinsessan i Per Gustavssons "Så gör prinsessor". Självklart kommer han också en dag vilja klä ut sig till prinsessa och självklart kommer han då att få göra det.
  • Machapuchare
    Hannah76 skrev 2008-02-06 16:04:59 följande:
    Självklart ändrar man attityden hos barn genom att visa att saker är ok (inte bara säga det..). Det gäller ju massor med saker, som tex homosexualitet, andra kulturer osv osv osv
    Håller med!!!
  • Machapuchare
    Chizandra skrev 2008-02-08 07:21:48 följande:
    naturen är formad för oss och våra olikheter. Det ska vara skillnad mellan kvinnligt och manligt. Fysiskt, psykiskt, kläder sätt osv.Vi måste inte vara lika, vi är till för att komplitera varandra!!!!!
    Vem har bestämt att det skall vara skillnad på flickor och pojkars kläder?
    Vem har bestämt att det bara är flickor som kan ha klänningar?
    Ligger det i flickor och pojkars "natur"?
Svar på tråden pojke med klänning?????