Inlägg från: Leonie |Visa alla inlägg
  • Leonie

pojke med klänning?????

Maddish skrev 2008-02-06 12:38:30 följande:
    Har nog inte heller sett nån pojke med klänning vad jag vet. Har heller aldrig hört någon säga att det är klart att pojken ska få ha klänning om han vill. Jag bor i södra sverige så det kanske är vanligast mitt mellan oss då Jag förstår fortfarande inte anledningen till varför pojkar ska ha klänning. Ska dom få sminka sig och måla naglarna med?
    På min sons förskola finns en pojke (snart fyra år) som ofta har på sig en prinsessklänning, han älskar den och den är det finaste han vet. Jag tycker det är underbart att hans föräldrar inte förbjuder honom att ha på sig den, då skulle de bara bekräfta att hans tankar och åsikter är fel.
    Om min pojke skulle vilja måla naglarna (vilket han ofta gjorde förr innan "snälla" kompisar på förskolan klargjorde för honom att är man kille kan man minsann inte ha naggellack )
    Han tyckte att det var roligt/fint och varför i hela världen skulle jag neka honom på grund av att han är kille??
    I så fall tycker jag inte att tjejer heller ska få ha smink och naggellack när de är små, lika lite som killar, men det beror på att jag tycker att det hör till vuxenvärlden.
    Varför ska killar få experimentera mindre än tjejer?
    Eller är det en tjej-gen att vilja använda nagellack och smink och om en kille vill detsamma är han onormal?

• Leonie
    Maddish skrev 2008-02-06 12:46:45 följande:
    Jag skulle heller aldrig köpa en docka till dom,
    De barn som retade min pojke för att han ville ha nagellack är förmodligen också uppväxta med dessa värderingar *ryser*.
    Min gammelmorfar resonerade ungefär likadant. Jag vill så gärna tro att tiderna har förändrats, men sedan får jag bekräftat gång efter annan att så är inte fallet.
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 13:04:12 följande:
    Det måste ju kännas hemskt som mamma att barnet blir "retat" för att han gör något annorlunda.men om föräldern lärt barnet från början att inte ha "tjejgrejer" så hade han ju aldrig behövt bli utsatt för det.kan man inte då hellre låta pojken klä ut sig hemma, måla naglarna hemma osv och lära han att man inte går ut så. OBS: jag vill inte vara nedvärderande eller få tillbaka ett svar som att det är sånna som jag som gör det omöjligt för dom där pojkarna att få vara den dom är.
    VA???? Det är väl för fasen föräldrarna till ungarna som retas som ska lära sina barn att respekera alla oavsett olikheter
    Jag blir mörkrädd...
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 13:04:12 följande:
    Det måste ju kännas hemskt som mamma att barnet blir "retat" för att han gör något annorlunda.men om föräldern lärt barnet från början att inte ha "tjejgrejer" så hade han ju aldrig behövt bli utsatt för det.kan man inte då hellre låta pojken klä ut sig hemma, måla naglarna hemma osv och lära han att man inte går ut så. OBS: jag vill inte vara nedvärderande eller få tillbaka ett svar som att det är sånna som jag som gör det omöjligt för dom där pojkarna att få vara den dom är.
    Är du emot homosexualitet också?
  • Leonie
    Leonie skrev 2008-02-06 13:15:56 följande:
    Är du emot homosexualitet också?
    Förlåt, jag tar tillbaka den frågan, jag tänkte lite långsökt och det blir för OT.
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 13:18:29 följande:
    om min flicka blev retad för att hon har något speciellt på sig så skulle jag aldrig mer låta henne ha det specialla på sig.
    Ska man inte stötta och bekräfta sina barns åsikter i stället för att visa att de andra har "rätt"?
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 13:20:28 följande:
    ett barn är väll sällan homosexuell i den åldern vi pratar om här???jag stödjer homosexuella, och om mitt barn blev det så visst skulle jag älska h*n lika mycket.
    Ja, jag tog tillbaka frågan för att homosexualitet inte har någonting att göra med att en pojke känner sig fin i klänning. Mina funderingar hann skena i väg i så många led och den diskussionen jag var inne på är för irrelevant i denna fråga.
  • Leonie
    Mamasnest skrev 2008-02-06 13:24:47 följande:
    Jag tycker inte att man ska begränsa barn, men informera dem om samhällets referensramar. Om det skulle vara viktigt för mig att sätta på min 11-årige pojke en ballerinakjol till skolan så skulle jag även informera honom om att omgivningen kan reagera. Ett barn ska inte behöva bli utskrattat och hånat pga föräldrarnas liberala syn på barnkläder.
    Men nu handlar det väl om att förbjuda sitt barn att ha på sig kläder som barnet SJÄLVT vill ha, inte att man själv tar på det något för att göra ett statement...?
  • Leonie
    Machapuchare skrev 2008-02-06 14:30:13 följande:
    Den enda anledningen till att de skulle få problem när de blir äldre skulle vara att det finns barn som har fått lära sig av sina föräldrar att "flickor har klänning och flätor med rosett och pojkar har inte det". För att hjälpa barnen att förstå att alla är lika värda räcker det inte att säga till dem att "alla är lika värda". Vi måste genom våra handlingar visa att det är så. Om man nekar sina barn att leka med dockor hemma, bära klänning, ha rosa väggar osv så betyder det att man förmedlar uppfattningen: "Det är fel på pojkar som leker med dockor/har klänning/gillar rosa". Jag blir lite rädd och ledsen när jag tänker på att min son kommer att möta barn till föräldrar som har sådana värderingar.
    Jag instämmer helt och hållet och vill också inflika att en pojke som vill ha klänning förmodligen vill ha det för att han också känner sig fin och speciell i den, precis som en flicka!

Och det där med att "känna sig som en kvinna"...Jag vet flera kvinnor som aldrig skulle använda smink eller nagellack eller högklackade skor. Är de mindre kvinnor då? Eller är de rent av maskulina?
  • Leonie
    Leonie skrev 2008-02-06 14:38:43 följande:
    Jag instämmer helt och hållet och vill också inflika att en pojke som vill ha klänning förmodligen vill ha det för att han också känner sig fin och speciell i den, precis som en flicka!
    Menar alltså att han känner sig fin och speciell, precis som en flicka GÖR, inte att han känner sig som en flicka!
  • Leonie
    Maddish skrev 2008-02-06 14:40:15 följande:
    Det är inte rätt att reta någon som är annorlunda. Det kan dom lära sig utan att jag köper klänningar till dom. Som jag sagt innan så får dom gärna lov att klä ut sig och leka med dockor när dom har tillgång till det.
    (Nej, de kanske inte retas, men de kommer kanske heller aldrig att vilja leka med någon som inte ser ut som stereotypen för att de lärt sig att det är onormalt och fel. Också en slags mobbing.)
  • Leonie
    Maddish skrev 2008-02-06 14:44:32 följande:
    Alla människor är olika och det är ingen som sagt att man är mindre kvinnlig för att man inte klär sig feminint. Varför är det så fel att inte låta sina pojkar ha på sig klänning annat än i utklädningssyfte?
    Men om man inte är mindre kvinnlig för att man inte klär sig feminint, hur kan det gå i hop med att man förbjuder sin pojke att ha klänning för att det är feminint? Varför gäller det inte åt båda hållen? Han är väl inte mindre pojke för att han känner sig fin i klänning/nagellack/whatever?
  • Leonie
    lövet2 skrev 2008-02-06 14:45:25 följande:
    För övrigt tror jag också att barn i allmänhet mår bra av att inte alltid kunna peka på vad de vill ha och genast få det av sina tjänstvilliga föräldrar.
    Det instämmer jag helt i, men det har ju ingenting med diskussionen att göra. Frågan är VARFÖR man nekar. Skulle du neka din dotter att ha klänning också kan jag köpa argumentet, men inte om du nekar din pojke bara för att han har snopp.
  • Leonie
    lövet2 skrev 2008-02-06 15:00:03 följande:
    Frågan kommer inte upp överhuvudtaget. Jag köper hans kläder och jag köper inga klänningar åt honom. Visst finns det klänningar i huset, men det är inte hans klänningar. Skulle han av någon outgrundlig anledning vilja ha sina systrars kläder, så kan han glömma det. Varför skulle han få ha sin systers kläder i stl 150 om han själv drar stl 110 t ex?
    Visst, så är det hos oss också. Jag köper inte klänning till mina söner heller och de skulle inte få ha gympadojor när det är minusgrader. Men om vi är på BR och min son säger att han vill ha en docka skulle jag aldrig neka honom det på grund av att han är pojke. Skulle han vara med i butiken när vi handlar och han absolut skulle vilja ha en bomullsklänning (vilket han förmodligen inte skulle vilja ha, men det är en annan sak) i stället för en svart tröja med dinosaurier på så har jag svårt att se att jag skulle neka honom det med argumentet att han inte kan få det för att han är pojke.
  • Leonie
    Maddish skrev 2008-02-06 15:09:26 följande:
    Leoni: Hur lär dom sig vad som är onormalt och fel? inte av mig iallafall. Eftersom det är jag som köper mina barns kläder och dom är för små för att ha något att säga till om så lär jag inte hamna i den situationen på många år än om ens då. När dom är stora nog att bestämma själva så är dom också stora nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val. Då får dom fatta det beslutet själva och då får jag acceptera det.HelenaMaria: Hade någon köpt en docka till dom så hade dom fått behålla den. Hade någon köpt en klänning så hade jag lämnat tillbaka den. Jag klär dom inte i klänning, flätar deras hår eller köper dockor till dom för att dom är pojkar och jag tycker inte att dom klär i rosa..Jag accepterar andras åsikter och tycker att andra ska acceptera mina.Jag har däremot inte fått något svar på varför man skulle klä ett dagisbarn i klänning.Jag är själv inte särskillt feminin av mig och har ett manligt yrke. Klänningarna jag äger är så gott som oanvända. Men nån gång ibland så vill jag faktiskt känna mig extra fin och det gör jag i klänning, smink och nagellack. Hade sambon kommit likadant klädd hade jag inte kännt mig lika speciell längre. Där tycker jag finns en skillnad mellan könen. Men det är vad JAG tycker.
    Jag har inte uppfattat diskussionen som att den gäller att man som förälder går och köper kläder till sitt barn för att göra ett statement, utan om man skulle neka sina barn att ha kläder som de själva vill ha. Stor skillnad. Som jag nyss skrev så köper inte jag heller klänningar till min son. Skulle situationen uppkomma att han själv väldigt gärna vill ha det är det annorlunda. Jag ser personligen inte så fruktansvärt stor skillnad på en bomullsklänning/tunika eller vad det nu kan vara och en tröja, annat än att klänningen är längre.
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 15:14:20 följande:
    jag är glad att min dotter vill vara tjejig och ha tjejiga saker. min kusin har alltid varit en pojkflicka och bara velat leka med bilar och sånnt, hon har vägrat att ha klänning. skulle själv bli lite deppig om min flicka blev sån.
    Jag skulle bli deppig om min pojke blev olycklig för att han inte bekräftas som individ, utan utifrån vad han förväntas tycka om som kön.
  • Leonie
    tessum skrev 2008-02-06 15:30:27 följande:
    Jag tror seriöst inte att någon pojke blir obekräftad som individ för att han inte får ha klänning. det har ju fungerat bra tidigareoch jg har aldrig hört talas om någon som måste gå till psykolog i vuxen ålder för att mamman sa ifrån när han ville ha klänning.är det verkligen barnets kamp att få vara sig själva eller förälderns kamp att få allt att vara så jämställt som möjligt?
    Jag bemötte inte något av det du skriver här ovan, utan att du skriver att du skulle ha blivit DEPPIG om din dotter inte hade varit tjejig. Det betyder ju indirekt att du inte fullt ut hade accepterat henne som individ om hon hade valt att leka med bilar och aldrig ville ha klänning eller nagellack. Jag hade absolut inte blivit deppig om min son ville ha klänning, det finns värre saker att bli deprimerad över
  • Leonie
    SaddePadde skrev 2008-02-07 10:49:47 följande:
    Den här klänningen med ett par schyssta bruna PUMA-dojjor till. Min grabb skulle vara hur snygg som helst! Inte på något sätt ett "politiskt ställningstagande" utan fint och jäkligt praktiskt. Snorren kan dingla fritt och när det är dags för pottträning i sommar är det bara att snabbt lyfta upp lite tyg och ingen olycka skedd.Den budar vi på :)
    Skitsnygg!!
Svar på tråden pojke med klänning?????