Inlägg från: Mephala the ranger |Visa alla inlägg
  • Mephala the ranger

pojke med klänning?????

Hahahaha men herregud det är en klänning, vad tusan spelar det för roll. Överreaktion? Ohh yes..

Min lillebror ville gå i klänning när han var liten och tro mig, vi hade väldigt stereotypisk uppfostran. Ändå så såg han storasystrarna bli fina i klänning så han gick runt en jul i en grön en. Han målade även naglarna. Vad spelar det för roll? Idag går han runt i byxor precis som sina storasystrar. Men att begränsa barnen är ju bara idiotiskt, i alla fall när det gäller en sådan struntsak som ifall tyget är sytt som en byxa eller kjol. Sen behöver det inte betyda att ungen får göra som han vill i andra sammanhang. Lika lite som att man har fri uppfostran då man köper sin dotter en prinsessklänning som hon får springa runt i. Det är väl bra ifall de har testat att gå runt i klänning, både kille som tjej!

• Mephala the ranger

Bonanza den var ju hur snygg som helst! Min Siri skulle passa i den, hon är supersnygg i brunt :)

• Mephala the ranger

Det lustiga är att min sambo har inget emot att vår dotter har blå tutte, eller blåa kläder. Oftast har hon brunt och grönt för det är mammas favvofärger. Men skulle vi få en pojk och han skulle ha rosa napp och rosa kläder så skulle han dööö och tro att han blir homosexuell (vilket jag försöker förklara att man ÄR inte BLIR) =)

• Mephala the ranger

Det är ju det som det hanlar om. Att vara som en pojke är väldigt positivt. Men att vara som en tjej är något negatvit och nästan fult...ja om du inte är tjej själv så är det ok. Men det ses ändå ner på och det gör mig sååååååååå ARG!

pezz skrev 2008-02-07 11:03:51 följande:
    det är ju samma som att en pojkflicka är ju lite tuff men en flickpojke blir ju fjolla liksom det är ju lite konstigt det blir ju som att det manliga könet i sig är bättre typ
  • Mephala the ranger

Fast egentligen spelar det ju ingen roll. För jag klär min tjeja i myyycket brunt och grönt. Varför? För att jag tycker det är skitsnygga färger :D Sen har jag andra färger med eftersom jag kör mycket på ärvda kläder. Men det är ju föräldrarna som bestämmer. Probelmet är väl snarare om man tvingar på sin dotter rosa kläder senare i livet även om hon vill ha en svart tröja med rött tryck på.. :)

Mamma Anna skrev 2008-02-07 14:11:54 följande:

Jag tycker det är lika upprörande med mammor som väljer att enbart handla rosa klänningar till sina döttrar. Av min dotters kompisar är det väldigt många som alltid går klädda som små prinsessor. Är det föräldrarna eller barnen som bestämmer att det ska vara så??
  • Mephala the ranger

Så otroligt söt =)

Leeloo skrev 2008-02-07 14:21:24 följande:
    Detta är det min son envist krävde att han skulle få ha på sig på förskolans luciatåg. Glitter i håret, rosa prinsesskjol och top och militärfärgade strumpor.
  • Mephala the ranger

jo jag vet. Jag menade ju småbarn. Men vi överför ju hur vi än gör våra värderingar och normer till barnen. Jag skulle tippa att min dotter kommer att gilla bruna kläder...kanske hon inte gör det. Men om hon gör det så beror det nog mest på mig. Sen tycker jag det är hemskt att man är fastlåst i könsrollerna, men vissa vill tyvärr vara det och vad ska man göra? Det enda vi kan göra är att se till att våra barn är lite mera medvetna och att inte fösa in dom i ett litet hörn där de står med rosa kläder. Sen är det aldrig lätt att vara annorlunda. Men så länge folk går på det här med prinsess och hjälte rollerna, what to do?

Mamma Anna skrev 2008-02-07 14:30:01 följande:

Mephala the ranger:Problemet är väl att när tillräckligt många föräldrar klär sina barn likadant så överför de ju sina normer om hur flickor och pojkar ska se ut på barnen. Att min dotter var den enda flickan som inte var utklädd till prinsessa på förskolans maskeraddag säger ganska mycket om hur man ser på sina döttrar tycker jag. Man uppmuntrar vissa beteenden och trycker undan andra tills barnen blir som man vill ha dem.
  • Mephala the ranger

Tro mig. Man blir mobbad ändå. Jag bytte kläder och försökte passa in, ja då var det något annat som inte var bra med mig. Hur fan jag än gjorde och hur jag än försökte ändra mig så blev jag mobbad ändå och utfryst. Det är inte den mobbades fel utan det är ta mig fan bara mobbarna. Man ska inte behöva ändra på sig så som jag gjorde så många gånger utan folk ska bli accepterade som de är. Jag blir knäpp på de som tror att man blir mobbad pga kläderna....det ligger betydligt mycket mer bakom.

emcjoh skrev 2008-02-08 08:20:46 följande:
    OK, det är din slutsats, detta är min. För mig känns det helt enkelt rätt att försöka låta mina barn vara vanligt klädda så att de slipper bli mobbade åtminstonde för det.Låt oss bara komma överensom att vi i detta är oense så behövs ingen mer diskussion i ämnet
  • Mephala the ranger

Jag fattar å andra sidan inte klädhysterin. Vad spelar det för roll vad man har på sig? Tycker det är ganska sjukt hela grejjen. Bara man har kläder på kroppen som är hela och rena så vad spelar det för roll egentligen...

• Mephala the ranger

Jaaa. Lägger in länken igen :)menintime.de/05_start_en.php3

Blossi skrev 2008-02-08 10:53:14 följande:
    Ingen som gillar karlar i klänning? Själv älskar jag Dileva!
Svar på tråden pojke med klänning?????