Inlägg från: emcjoh |Visa alla inlägg
  • emcjoh

pojke med klänning?????

Tänker inte ändra mig o. köpa kläder i rosa för att det är pk, snarare tvärt om...
    Min son vill vara lik sin pappa o. han har aldrig kjol så varför skulle han öht vilja ha det?
    Hans lillasyster köper jag naturligtvis klänningar till, jag har ju det o. hon vill vara fin o. ha det precis som jag

• emcjoh

Frågade min son alldeles nyss om han skulle vilja ha klänning på sig.
    Som Nea?(lillasyster): Neeej!
    Skulle ni reta någon pojke som hade det på dagis?
    Neeej, vi får inte retas!

Klok pojke, utan fördomar vad det verkar, TROTS att jag aldrig skulle göra ngt sådant som att klä honom i klänning.
    Det har jag faktiskt två döttrar som kan ha, o. en 4årig prinsessa som älskar rosa
    Ytterkläder är en annan sak, har overaller som alla 3 haft (urspr. köpta till den största tjejen) de används t. de är utslitna, för både ekonomin o. miljöns skull!

• emcjoh

Får köpa kläder åt min man för att han inte skall gå omkring i trasiga. Intresserad av kläder? NOT!
    Sonen (5 snart 6år) gör som pappa, bryr sig inte, bara han inte fryser.
    Lilla dottern o. jag frossar i rosa, tyll, spets, rysch o pysch, hon är en riktig liten dam den o. vill bestämma själv(4år gammal)
    Den stora var heller inte så intresserad förrän hon blev tonåring o. bestämmer naturligtvis själv nu.

• emcjoh

Mephala the ranger skrev 2008-02-07 10:57:01 följande:

Det lustiga är att min sambo har inget emot att vår dotter har blå tutte, eller blåa kläder. Oftast har hon brunt och grönt för det är mammas favvofärger. Men skulle vi få en pojk och han skulle ha rosa napp och rosa kläder så skulle han dööö och tro att han blir homosexuell (vilket jag försöker förklara att man ÄR inte BLIR) =)
    Min man skulle reagera likadant o. varför riskera ngt?
    Vi kan ju inte vara säkra.
  • emcjoh

Ni får göra som ni vill, jag tänker inte köpa någon klänning till sonen. Så länge jag betalar, dvs. tills han blir tonåring o. får använda barnbidr. o. ev. intjänade egna pengar efter eget tycke. Då är han i mina ögon gammal nog att veta vad han själv vill ha. Innan dess varför utsätta barn för risken att bli mobbad, när man kan underlätta med att använda vanliga kläder?

VAD är det för fel att göra som man alltid har gjort?
    ÄR förändring A L L T I D av godo?

Nej, jeans använder jag helst inte, trivs inte i det ngt vidare för att återknyta t. tidigare inlägg OCH när lilltjejen tar över brorsans jeans broderar jag ngt el. sätter på en applikation så att de passar henne. Skadar det henne det med som många verkar tycka här att det gör om man inte klär pojkar i klänning.

• emcjoh
    Loreia skrev 2008-02-07 23:44:42 följande:
    Kjol och klänning är väl vanliga kläder? Varför lära sina barn att man måste följa strömmen för att passa in? För att inte bli mobbad? Är det någonting jag ALDRIG kommer lära mina barn så är det just det. De kommer få vara hur annorlunda de vill och jag kommer uppmuntra dem att vara precis som de vill vara! Det är de som mobbar det är fel på, inte mitt "annorlunda" barn.
    Svårt att förstå för den som inte blivit mobbad för just det!
    Om man säger så (diplomatiskt) hade min mamma en mycket egen stil på sitt klädval till mig, o. när jag själv började köpa "vanliga" kläder så upphörde mobbn.Bara så du förstår...
  • emcjoh
    Pejgan skrev 2008-02-08 08:10:15 följande:
    jag blev mobbad i många år, trots mina väldigt stereotypa kläder, och det har enbart gjort mig övertygad om att aldrig lära mina barn att anstränga sig för att passa in i mallar.
    OK, det är din slutsats, detta är min. För mig känns det helt enkelt rätt att försöka låta mina barn vara vanligt klädda så att de slipper bli mobbade åtminstonde för det.
    Låt oss bara komma överensom att vi i detta är oense så behövs ingen mer diskussion i ämnet
  • emcjoh

Nej, jag sade inte åt min stora dotter att läsa mindre läxor när andra retade henne för att hon var för bra i skolan. För min del har inte detta med kläddiskussionen att göra uta borde kske vara en helt ny tråd.
    Blev själv så sårad att jag iaf tänker göra allt för att skydda mina barn från "klädmobbning". Skulle inte vara ledsen iofs om man införde skoluniform. Skulle hjälpa många tror jag! OT, förlåt!

Pejgan skrev 2008-02-08 08:26:39 följande:
    Alltså jag tror vi har lite olika syn på diskussion. En diskussion slutar inte bara för att man vet att man är oense. Jag är inte ute efter att frälsa världen, jag tycker bara att det här är ett intressant ämne som tål att diskuteras.Och vad gör man om ens barn tex blir mobbade för att de är bra i skolan? Säger åt dem att plugga mindre? Om de blir mobbade för att de inte har storlek xsmall? Säger åt dem att banta? Hur långt ska man gå för att tvinga in barnen i någon mall BARA för att de ska slippa riskera att bli mobbade? Helt ärligt tror jag att en stark kille som stöttats under sin uppväxt och därför vågar stå för den han är löper mycket mindre risk att bli mobbad (MOBBAD inte retad) än en kille som tvingats anpassa sig till omvärlden och förtränga sina egna önskningar.
  • emcjoh

Mephala the Ranger: MIN erfarenhet är att det gick över då, ledsen att det inte hjälpte för dig!
    Mephala the ranger skrev 2008-02-08 08:33:06 följande:

Tro mig. Man blir mobbad ändå. Jag bytte kläder och försökte passa in, ja då var det något annat som inte var bra med mig. Hur fan jag än gjorde och hur jag än försökte ändra mig så blev jag mobbad ändå och utfryst. Det är inte den mobbades fel utan det är ta mig fan bara mobbarna. Man ska inte behöva ändra på sig så som jag gjorde så många gånger utan folk ska bli accepterade som de är. Jag blir knäpp på de som tror att man blir mobbad pga kläderna....det ligger betydligt mycket mer bakom.
  • emcjoh

Det som hände mig har gjort mig mycket försiktig vad det gäller kläder till mina barn. Oavsett vad ni tycker, kommer jag att klä mina barn som de flesta gör o. tror faktiskt inte att de tar skada av det heller.

Loreia skrev 2008-02-08 10:32:17 följande:
    Vad bra för dig att det slutade när du bytte kläder, verkligen. Det är inte min bild av hur mobbning fungerar, men jättebra för dig! Skulle min pojk bli mobbad för de kläderna han har är det helt upp till honom att byta om han vill det, och jag kommer fortsätta uppmuntra honom och förklara att det inte är honom det är fel på, utan de som mobbar. Kommer lära honom att inte vara rädd för att vara den han är, vilket ju innefattar att ha på sig precis det han vill. Hoppas då att han kan växa upp och tro på sig själv och känna sig stark i sina val, och att han inte ska behöva ändra på sig bara för att någon tycker att vissa saker inte passar om man är kille. Om fler föräldrar gjorde det, tror du inte då, ärligt, att det hade varit färre mobbare?
  • emcjoh
    tessum skrev 2008-02-08 10:42:21 följande:
    Varför ska barnen få bestämma så mycket över sina kläder? det är väll vi vuxna som ska göra det? jag tycker inte att det är konstigare att säga till sin barn att jag bestämmer vilka kläder dom ska ha än att säga att det är jag som bestämmer vad vi ska äta till middag tex.Jag lyssnar på mitt barns åsikter och kan låta han/hon få som han/hon vill IBLAND, men jag tycker inte att man ska glömma att det faktiskt är vi vuxna som tar besluten
    AMEN!
  • emcjoh
    Maddish skrev 2008-02-08 12:51:45 följande:
    I vissa fall är det bättre att ljuga än att föra vidae en åsikt som kan påverka deras syn på andra.
    Lögner är aldrig bra!
  • emcjoh

Har aldrig ljugit för mina barn utan kommer att fortsätta säga som det är. Även vita lögner "kommer fram" så småningom.

Magrat skrev 2008-02-08 13:08:17 följande:
    emcjoh skrev 2008-02-08 13:00:18 följande:
    Har du hört talas om vita lögner? Jag är rädd för spindlar. Jag skulle inte vilja ha en hemma, men om hon skulle vilja det skulle jag nog "ljuga" och hitta på en annan orsak än min fobi (i alla fall när hon är så ung som hon är) för att inte riskera att inspirera henne till en uppfattning som jag visserligen har men som jag logiskt sett inser är felaktig.
Svar på tråden pojke med klänning?????