Inlägg från: Lillstrumpa82 |Visa alla inlägg
  • Lillstrumpa82

pojke med klänning?????

Gäspan skrev 2008-02-07 11:58:17 följande:
    Jag hoppas att ni mammor som tycker att pojkar inte kan ha klänning själva inte ibland drar på er ett par jeans? Det vore ju okvinnligt. Som om ni hellre ville vara män - men ni är väl nöjda med att vara riktiga kvinnor?

Känns ju lite knasigt att jämföra jeans på kvinnor med klänningar på pojkar... Det finns ju tjejmodeller på jeans, men inte killmodeller på klänningar?

Att man klär sin son i ett rosa plagg kan jag väl till viss del förstå, och jag kan tycka att det är lite ok att köpa en klänning till sin son om han själv vill ha den(även om jag själv inte skulle göra det) men att klä sin son i klänning innan han ens själv kan ha någon åsikt om det har jag absolut ingen förståelse för!

Och om man vill ha en gemensam garderob till sina barn så är väl inte det så konstigt, men måste varenda litet plagg bäras av båda barnen eller man kanske då ska välja att köpa en söt liten tröja som båda kan ha istället för en klänning?

• Lillstrumpa82
    morotsland skrev 2008-02-07 12:19:48 följande:
    Killmodeller på klänning, vad menar ni? Finns det nåt med klänningar rent fysiskt som gör att killar inte kan ha dem? Fastnar de i snoppen? Klänning/tunika är bekvämt oavsett kön!
    Samma sak borde väl i så fall även gälla jeans? Varför finns det tjejmodeller och killmodeller?
  • Lillstrumpa82
    Leeloo skrev 2008-02-07 12:31:25 följande:
    Oftast för att vuxna killar och tjejer har olika kroppsformer kanske? Det kommer runt puberteten.

Fast diskussionen om jeans kom ju i ett inlägg om att vi mammor inte kan ha jeans på oss om vi inte låter en son ha klänning...

Alltså tycker jag inte att det har med saken att göra, eftersom jag använder tjejmodeller av jeans.

Jeans finns i killmodell och tjejmodell, klänningar finns bara i en modell och hänger på damavdelningarna, alltså borde klänningar vara ett tjejplagg. Jag vill inte att min sambo ha klänning på sig, så varför ska jag klä min son i det?

• Lillstrumpa82
    Pejgan skrev 2008-02-07 12:45:19 följande:
    Finns det inte??web.telia.com/~u31532661/bilder/storkilten.jp...www.menintime.de/05_start_en.php3www.utilikilts.com/index.php
    Ja, titta där! Fast just kilt tycker jag inte är jämförbart med klänning.

Men fortfarande, så länge jag inte vill se min sambo i klänning tänker jag inte sätta klänning på mitt barn om jag får en son. Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt.
  • Lillstrumpa82
    morotsland skrev 2008-02-07 12:51:12 följande:
    Lillstrumpa: "Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt."Gäller det även för tjejer? Att du inte sätter klänning på dem innan de har en egen åsikt alltså. Fö har min son en väldigt bestämd åsikt och det är att han gillar sin klänning.
    Har inte köpt en enda klänning åt min dotter, de få hon har är presenter. Tycker klänning är väldigt opraktiskt på ett så litet barn.
  • Lillstrumpa82
    Pejgan skrev 2008-02-07 13:30:13 följande:
    men allvarligt vad spelar det för roll om det inte finns en enda vuxen man i hela världen som vill ha klänning om småpojkarna vill det? FÅR de inte identifiera sig med kvinnliga förebilder eller vad är problemet?
    Du skriver "om småpojkarna vill det?", men varför klär man sin son i klänning innan han själv säger att han vill ha det? Innan han själv står där i affären och säger "mamma, jag vill ha DEN HÄR!"? Då är det ju inte honom det handlar om, utan mammans vilja.
  • Lillstrumpa82
    Pejgan skrev 2008-02-07 13:34:23 följande:
    Jag vet inte. Vem gör det? Jag har inte gjort det så jag kan inte svara på det. Men antagligen för att man tycker att det är fint, precis som om man köper en till en flicka.
    Det är det jag tycker är fel. Även om jag själv inte skulle köpa en klänning till en son så kan jag till viss del förstå att det finns de som köper en klänning när sonen själv säger att han vill ha en.
  • Lillstrumpa82

Jag anser ju att en klänning är ett tjejplagg, så därför har jag noll förståelse för varför man köper en klänning till en pojke som inte själv har bett om det.

Då tycker jag varken att det handlar om barnets vilja/självständighet/jämnställdhet/eller-vad-man-nu-vill, utan då handlar det om vad mamman vill.

Men nej, jag tror inte barnet lider av det i den åldern, och han lär ju knappast bli mobbad av andra bebisar Men bara för det så tycker jag inte att det är rätt att klä en så liten pojke i klänning.

• Lillstrumpa82
    morotsland skrev 2008-02-07 13:45:38 följande:
    Är det fel att köpa klänningar till flickor också om de inte uttryckligen bett om det?
    Nej, jag tycker inte att det är fel iom att jag anser att klänning är ett tjejplagg. Men, som jag skrev tidigare, däremot tycker  jag att klänning är ett väldigt opraktiskt plagg på ett litet barn.
  • Lillstrumpa82
    Pejgan skrev 2008-02-07 13:53:36 följande:
    Men Lillstrumpa, för så små barn handlar det ju ALLTID om mammans vilja??
    Ja, självklart.
    Men det är ju inte ofta i såna här trådar där föräldrarnas anledning till att man köper en klänning till sin son är att dom vill det, utan det handlar om barnet. Läser du tillbaka i tråden så står det nog inte på många ställen att "jag vill klä min son i klänning", utan snarare "jag vill att min son ska få välja själv vad han ska ha på sig".
  • Lillstrumpa82
    Pejgan skrev 2008-02-07 14:01:03 följande:
    JA absolut och jag personligen har ju inte satt på min son klänning innan han bett om det (men väl rosa tröjor eftersom jag tycker de är fina) men hur folk väljer att göra med sina bebisar skiter jag ganska grovt i men när de uttryckligen förbjuder barnen pga en, enligt mig, otroligt bakåtsträvande orsak så tycker jag det blir F.E.L.
    Jag tycker att det är fel att klä små pojkbebisar i klänning, men däremot är det inget jag skulle kommentera eller egentligen bry mig om speciellt mycket. Och skulle inte förbjuda min son att ha klänning om han ville ha det, men jag skulle ändå ha en åsikt om när det skulle vara ok att använda den.
  • Lillstrumpa82
    Loreia skrev 2008-02-07 14:26:41 följande:
    Vad är det som är fel med det? Min pojk har klänning och han är 10 månader. Berätta för mig hur detta skadar honom. Jag köper kläder till honom som JAG tycker är fina. När han blir äldre får han säga till mig vad han tycker är fint så köper vi det. Du handlar väl också kläder till dina barn efter DIN vilja?
    Jag har väl inte påstått att man skadar barnet? Men eftersom jag anser att klänning är ett tjejplagg så tycker jag att det är fel så länge barnet inte själv ber om det.

Som Leeloos son som verkar vara ha väldigt bestämda åsikter om vad han ska ha på sig, då tycker jag att det är en helt annan diskussion än när man klär sin 10 månaders son i en klänning.
  • Lillstrumpa82
    Loreia skrev 2008-02-07 14:57:28 följande:
    Men om det inte skadar barnet, vad är då problemet? Exakt VAD är problemet med att JAG sätter klänning på min 10 månaders pojk? Vad? Sticker det i DINA ögon eller? Jag bryr mig om en enda sak och det är min pojkes välbefinnande. Sålänge han inte mår dåligt av någonting jag väljer så fattar jag verkligen inte problemet.
    Skriver det igen då... Jag tycker att det är fel eftersom jag anser att en klänning är ett tjejplagg, och kan ha förståelse för det först när sonen själv ber om det. Och nej, det sticker inte i mina ögon, jag har bara ingen förståelse för varför man gör det. Men förstår inte varför du blir så upprörd för att jag har en annan åsikt än vad du har?
  • Lillstrumpa82
    Loreia skrev 2008-02-07 15:23:14 följande:
    Det är en VÄLDIG skillnad på att inte ha förståelse för vad någon annan gör och säga att denne gör FEL. Jag blir upprörd för att du säger att jag gör fel när jag väljer kläder jag tycker är fina till min pojk. Hade du bara sagt att du inte hade förståelse för det hade det varit en annan femma. Du kan svara på varför du inte sätter "flickkläder" på din pojk, men inte varför du tycker det är fel att andra gör det. Om min son inte skadas av det, vad är då problemet? Vem har ont av att han har klänning på sig? Om ingen skadas av det, varför är det då fel? Du kan ju inte förklara det för mig.
    Det är inte krångligare än att jag tycker att det är fel att klä en pojke i ett tjejplagg(min åsikt) när han inte själv har bett om det.
Svar på tråden pojke med klänning?????