Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

pojke med klänning?????

Maddish skrev 2008-02-06 13:39:30 följande:
    Men bara för att man inte låter sina pojkar ha på sig klänning så kommer dom väl inte att växa upp och mobba andra för det. Där handlar det om uppfostran. Man måste lära barnen att alla är olika och det är inte rätt att skada eller att såra någon annan på något sätt. Det har inte att göra med vilka kläder man sätter på dom när dom är små.
    Nej men om man talar om för dem att det är fel och konstigt tt killar tex ar klänning eller leker med dockor, så kommer de att framföra dessa åsikter till sina kompisar..
  • Hannah76
    tessum skrev 2008-02-06 13:40:07 följande:
    mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
    Man har väl ytterkläder på sig ute?
    jag tycker klänning och strumbyxor är perfekt att ha nu på vintern. När de är ute så har hon flecce-dress över och sen ytterkläder.
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 13:50:21 följande:
    Det skulle jag aldrig få för mig att göra heller. Missade du resten av vad jag skrev?
    Jag tyckte att du skrivit att du aldrig skulle köpa dockor till dina pojkar eller att du trodde att de skulle få problem om du lärde dem att det är ok för pojkar att ha klänning och flätor? Jag kanske missförstod.
  • Hannah76
    lövet2 skrev 2008-02-06 14:45:25 följande:
    Jag nekar min 3-åring att ha smink. Jag nekar min 8-åring att köra bil. Jag nekar min 13-åring att dricka alkohol. Jag nekar min son att gå till skolan i klänning. Jag nekar min dotter att få en moped osv osv.Jag förmedlar på intet sätt att de blir nekade för att det skulle vara något fel på att ha smink eller klänning, köra bil eller moppe. Däremot förmedlar jag att det inte är någonting för dem just nu. I framtiden när de blir äldre och väljer själva, så kan dessa saker vara alternativ för dem, men inte just nu.För övrigt tror jag också att barn i allmänhet mår bra av att inte alltid kunna peka på vad de vill ha och genast få det av sina tjänstvilliga föräldrar.
    En fråga, när tycker du att barn är stora nog att välja kläder själva?
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:09:26 följande:
    Leoni: Hur lär dom sig vad som är onormalt och fel? inte av mig iallafall. Eftersom det är jag som köper mina barns kläder och dom är för små för att ha något att säga till om så lär jag inte hamna i den situationen på många år än om ens då. När dom är stora nog att bestämma själva så är dom också stora nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val. Då får dom fatta det beslutet själva och då får jag acceptera det.HelenaMaria: Hade någon köpt en docka till dom så hade dom fått behålla den. Hade någon köpt en klänning så hade jag lämnat tillbaka den. Jag klär dom inte i klänning, flätar deras hår eller köper dockor till dom för att dom är pojkar och jag tycker inte att dom klär i rosa..Jag accepterar andras åsikter och tycker att andra ska acceptera mina.Jag har däremot inte fått något svar på varför man skulle klä ett dagisbarn i klänning.Jag är själv inte särskillt feminin av mig och har ett manligt yrke. Klänningarna jag äger är så gott som oanvända. Men nån gång ibland så vill jag faktiskt känna mig extra fin och det gör jag i klänning, smink och nagellack. Hade sambon kommit likadant klädd hade jag inte kännt mig lika speciell längre. Där tycker jag finns en skillnad mellan könen. Men det är vad JAG tycker.
    Man klär ett dagisbarn i klänning för att barnet vill ha klänning. Inte mer komplicerat än så.
  • Hannah76

Konstigt att vissa saker är ok på vuxna men inte på barn. Jag tycker att det är skitsnyggt med kostym på både kvinnor och män, "gubbyxor" är klädsamt på en kvinna, likväl skjorta, sarong är läckert på män och jag tycker dt är fint med kilt och de "särkar" som används av en stor del av den manliga befolkningen i världen.

• Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:23:15 följande:
    Hade jag haft en flicka hade hon heller inte fått ha klänning på dagis eftersom det inte är praktiskt. Hon hade fått ha klänning vid speciella tillfällen som kalas och annat. Mina barn ska kläs praktiskt tycker jag. Hade min son velat ha sin pyjamas på sig på dagis hade jag också sagt nej...
    Jag tycker att det är praktiskt med en mjuk klänning/tunika och strumpbyxor/tights, ser inte det opraktiska i det alls.
    Min dotter hade en period där hon gärna ville gå till dagis i pyjamas då och då.. Och det fick hon göra..Det blev ganska snabbt "ospännande" och hon slutade med det.
  • Hannah76

Klänningar är inte dyrare än andra kläder. För mig är inte klänning finkläder, utan ett vanligt plagg.

Men det är väl fullt accepterat att vuxna kvinnor klär sig i kostym och skjort eller ett manligt arbetarplagg som tex jeans? Och att flera miljoner av världens män går klädda i klänning (särkar av olika slag)?

• Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:41:13 följande:

Varför låter man sina barn gå till dagis i pyjamas?"För att dom vill?"Är det inte väldigt att man som förälder säger att "Nej, pyjamas har man hemma på natten eller på kvällen i soffan, eller på morgonen hemma när man har vaknat?Jag förstår mig inte på det här grejen med att ungar ska få testa allt dom får för sig.Det är fullt naturligt att man som förälder förklarar för ett barn att man inte går till dagis i pyjamas.
    Jag tycker inte att det var så farligt, det var flera barn på hennes dagis om gjorde så i perioder. Jag väljer mina fajter. Tycker att det är bättre att låta dem testa och sen tröttna på det än att bråka om en så trival sak som kläder. Hon har fått välja fritt, men självklart finns det vissa regler. Som tex att man har ytterkläder på sig osv. Jag är ingen "slapp" eller släpphänt förälder, men jag uppmuntrar mina barn i deras egna idéer, fantasier osv. Vari ligger det hemsa o farliga med att gå till dagis i pyjamas o dyl?
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:44:14 följande:

Men ingen går till jobbet i pyjamas va?
    Men det är fritt att prova. *S*
Svar på tråden pojke med klänning?????