Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

pojke med klänning?????

Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 12:49:51 följande:
    Ja, titta där! Fast just kilt tycker jag inte är jämförbart med klänning.Men fortfarande, så länge jag inte vill se min sambo i klänning tänker jag inte sätta klänning på mitt barn om jag får en son. Och tycker att det är fel att sätta klänning på ett barn som är för ung för att ha en egen åsikt.
    Kilt är en sorts kjol. Bara för att den kallas kilt blir den inte mer manlig Min poäng är att det finns modeller på klänningar/kjolar som är gjorda för män. (manskjolarna från den tyska sidan skulle thomas med GLÄDJE få ha på sig dagligen de är skitsexiga)
    Why are vampires always so stupid?
  • uniMog

men allvarligt vad spelar det för roll om det inte finns en enda vuxen man i hela världen som vill ha klänning om småpojkarna vill det? FÅR de inte identifiera sig med kvinnliga förebilder eller vad är problemet?

• uniMog
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 13:33:23 följande:
    Du skriver "om småpojkarna vill det?", men varför klär man sin son i klänning innan han själv säger att han vill ha det? Innan han själv står där i affären och säger "mamma, jag vill ha DEN HÄR!"? Då är det ju inte honom det handlar om, utan mammans vilja.
    Jag vet inte. Vem gör det? Jag har inte gjort det så jag kan inte svara på det. Men antagligen för att man tycker att det är fint, precis som om man köper en till en flicka.
  • uniMog
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 13:42:09 följande:
    Det är det jag tycker är fel. Även om jag själv inte skulle köpa en klänning till en son så kan jag till viss del förstå att det finns de som köper en klänning när sonen själv säger att han vill ha en.
    Fast de som köper klänning till sin pojke tycker ju, hoppas jag, att det är ett plagg som de vill att han ska bära. Och han lär ju inte lida av det? Eller skulle det påverka hans känsliga bebispsyke på något sätt?
  • uniMog

Men Lillstrumpa, för så små barn handlar det ju ALLTID om mammans vilja??

• uniMog
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 13:59:12 följande:
    Ja, självklart. Men det är ju inte ofta i såna här trådar där föräldrarnas anledning till att man köper en klänning till sin son är att dom vill det, utan det handlar om barnet. Läser du tillbaka i tråden så står det nog inte på många ställen att "jag vill klä min son i klänning", utan snarare "jag vill att min son ska få välja själv vad han ska ha på sig".
    JA absolut och jag personligen har ju inte satt på min son klänning innan han bett om det (men väl rosa tröjor eftersom jag tycker de är fina) men hur folk väljer att göra med sina bebisar skiter jag ganska grovt i men när de uttryckligen förbjuder barnen pga en, enligt mig, otroligt bakåtsträvande orsak så tycker jag det blir F.E.L.
  • uniMog
    Chizandra skrev 2008-02-08 07:21:48 följande:
    naturen är formad för oss och våra olikheter. Det ska vara skillnad mellan kvinnligt och manligt. Fysiskt, psykiskt, kläder sätt osv.Vi måste inte vara lika, vi är till för att komplitera varandra!!!!!
    MÄNNISKOR är olika. Män är inte på ett visst sätt och kvinnor på ett visst sätt. Vi är individer. Och det är ju DE olikheterna NI vill radera ut och göra folk till någon sorts enhetliga soldater i uniform.
  • uniMog
    Chizandra skrev 2008-02-08 07:58:18 följande:
    jag skulle vilja se när era söner kommer hem sminkade och tycker det är okej.
    Ja vet du VARFÖR skulle jag bry mig? Jag skiter väl i hur kan klär sig så länge han mår bra av det.

Det _FINNS_ inga skillnader mellan könen som är generella och behöver förstärkas med kläder. Män har snopp, kvinnor har snippa. Män ÄR inte på ett speciellt sätt, de behöver inte ha byxor för att snoppen inte ska trilla av och de blir inte transvestiter för att de inte följer idiotiska normer.
  • uniMog
    emcjoh skrev 2008-02-08 08:06:34 följande:
    Svårt att förstå för den som inte blivit mobbad för just det!Om man säger så (diplomatiskt) hade min mamma en mycket egen stil på sitt klädval till mig, o. när jag själv började köpa "vanliga" kläder så upphörde mobbn.Bara så du förstår...
    jag blev mobbad i många år, trots mina väldigt stereotypa kläder, och det har enbart gjort mig övertygad om att aldrig lära mina barn att anstränga sig för att passa in i mallar.
  • uniMog
    emcjoh skrev 2008-02-08 08:20:46 följande:
    OK, det är din slutsats, detta är min. För mig känns det helt enkelt rätt att försöka låta mina barn vara vanligt klädda så att de slipper bli mobbade åtminstonde för det.Låt oss bara komma överensom att vi i detta är oense så behövs ingen mer diskussion i ämnet
    Alltså jag tror vi har lite olika syn på diskussion. En diskussion slutar inte bara för att man vet att man är oense. Jag är inte ute efter att frälsa världen, jag tycker bara att det här är ett intressant ämne som tål att diskuteras.

Och vad gör man om ens barn tex blir mobbade för att de är bra i skolan? Säger åt dem att plugga mindre? Om de blir mobbade för att de inte har storlek xsmall? Säger åt dem att banta? Hur långt ska man gå för att tvinga in barnen i någon mall BARA för att de ska slippa riskera att bli mobbade?

Helt ärligt tror jag att en stark kille som stöttats under sin uppväxt och därför vågar stå för den han är löper mycket mindre risk att bli mobbad (MOBBAD inte retad) än en kille som tvingats anpassa sig till omvärlden och förtränga sina egna önskningar.
  • uniMog
    emcjoh skrev 2008-02-08 08:39:09 följande:
    Nej, jag sade inte åt min stora dotter att läsa mindre läxor när andra retade henne för att hon var för bra i skolan. För min del har inte detta med kläddiskussionen att göra uta borde kske vara en helt ny tråd.Blev själv så sårad att jag iaf tänker göra allt för att skydda mina barn från "klädmobbning". Skulle inte vara ledsen iofs om man införde skoluniform. Skulle hjälpa många tror jag! OT, förlåt!
    Beklagar att det sårade dig så svårt! Och jag _FÖRSTÅR_ din inställning (väldigt väl, mobbing är helvetet på jorden) även om jag önskade att du inte hade valt den vägen.
  • uniMog
    Maddish skrev 2008-02-08 10:14:16 följande:
    Det jag tycker är konstigt är att om min son frågar om vi kan köpa en klänning så är jag hemsk om jag säger nej, men det är ok om jag säger nej till en alldeles för dyr tröja. Vad är skillnaden? Jag säger ju inte "nej du får inte klänningen för att jag vill inte att du ska vara konstig". Hur kan då detta påverka honom så negativt och hemma hans utvecklig som vissa påstår? Andra människor får sätta på sina barn vilka kläder dom vill, det lägger jag mig inte i. Men tills mina barn är stora nog att bestämma själv vilka kläder som ska inhandlas så är det jag som bestämmer och jag går efter mitt tycke. Och JAG tycker att MINA pojkar ska ha pojkkläder som jag tycker är fina. Hade jag haft en flicka så hade hon haft flickkläder som JAG tyckte var fina.
    Tja skillnaden är att du har ett praktiskt argument för tröjan: den är för dyr. Om du hade sagt nej till en tröja för att du tycker den är ful hade jag tyckt det var lika fel.
  • uniMog
    tessum skrev 2008-02-08 10:42:21 följande:
    Varför ska barnen få bestämma så mycket över sina kläder? det är väll vi vuxna som ska göra det? jag tycker inte att det är konstigare att säga till sin barn att jag bestämmer vilka kläder dom ska ha än att säga att det är jag som bestämmer vad vi ska äta till middag tex.Jag lyssnar på mitt barns åsikter och kan låta han/hon få som han/hon vill IBLAND, men jag tycker inte att man ska glömma att det faktiskt är vi vuxna som tar besluten
    jag förstår tvärtom inte varför vi vuxna ska bestämma över så jäkla mycket. Barn är individer och måste få uttrycka sig så mycket som möjligt i den mån det inte går ut över annat.

Varför ska jag bestämma vad de ska ha för kläder? Så länge det är helt, rent och passande för årstid och aktivitet.

Varför ska jag bestämma vad de ska äta? Så länge det är bra, nyttig mat och de äter grönsaker & frukt.

Jag som vuxen tar de viktiga, nödvändiga besluten men jag är inte envåldshärskare. Vill min dotter jättejättegärna ha kyckling istället för fisk så lagar vi väl kyckling istället för fisk. Eftersom vi är 4 st i familjen kan inte alla bestämma alla dagar men vi LYSSNAR på alla och sen kommer vi överens.
  • uniMog
    Maddish skrev 2008-02-08 12:50:22 följande:
    Jag hade visst kunnat säga att den var ful. Det kan jag säga om klänningen med eftersom jag tycker att det är fult på mina killar. Eftersom dom inte är tillräckligt stora för att bestämma vilka kläder jag ska köpa till dom så är det jag som bestämmer. Dom har valmöjligheter ändå av det som finns i deras garderob och där tillkommer ingen klänning.
    ja jag har förstått att du skulle kunna säga det. JAG skulle inte kunna säga det för jag anser inte att jag har med det att göra . Det är de som ska ha kläderna på sig.
  • uniMog
    Yori skrev 2008-02-13 12:02:34 följande:
    om vi inte vänder på hela historien.. då är det juhe mamman som igentligen som vill ha en flicka.. eller hur?
    Jaha. så alla mammor som inte klär ut sina flickor till bakelser vill eg ha pojkar? Så jävla korkat skrivet.
  • uniMog
    bizzy skrev 2008-03-06 09:35:54 följande:
    det är när jag ser och läser sonna här trodar jag blir so glad att jag bor i spanien och inte i sverige. det är so typiskt svenskt att "barnen moste fo bestämma, de är ju egna individer, jag lägger mig inte i" bla bla, sen är det ju nite konstigt att det är so monga vilsna ungsomar i sverige! med allt vad det for för följder. här är det föräldrarna som bestämmer tills barnen flyttar hemifron, och det märks po barn och ungdomar här att de är so mkt tryggare och säkrare sen.
    Det var ett argument som kom upp när vi förbjöd barnaga också... att barnen blev SÅ trygga och säkra när de blev slagna. Ja tjena.

De föräldrar som inte lyckas fostra sina barn till trygga individer säkra på sin könsidentitet _utan_ att tvinga på dem könsroller kanske borde gå en kurs.
  • uniMog
    bizzy skrev 2008-03-06 10:25:00 följande:
    självklart skulle det bli ett liv av att jag inte vill ha klánning po min son, det är ju ockso helt knäppt. jag tycker föráldrar ska va till för att vägleda sina barn, inte att barnen ska visa föräldrarna hur det ska vara. läste i en svensk mammatidning om en mamma som sa "mina barn vill gärna hänga i taklampan po kvällen, so do far dom det!" eeehh va? man vill väl lära sina barn att man inte gör vissa saker (sen att de gör det iaf är ju en annan sak) tex inte äta snö, inte hoppa i sängen, inte ha klänning om man är kille.. jag skulle iaf inte veta vad jag skulle säga till min son i framtiden om han frogade "hur kunde du lota mig fo i klánning när jag var liten? sog ju helt crazy ut" ja-för att du ville, eller?
    Ja? För att du ville är väl ett aldeles ypperligt svar.
    Hänga i takkronan kan både vara farligt och kostsamt, där har du en anledning att säga nej. Jag låter inte mina barn leka med farliga saker, ha sönder saker, göra levande saker illa etc etc men totalt harmlösa saker får de SJÄLVKLART göra även om det skulle strida mot gängse normer eller t.o.m min egen åsikt (tex prinsessklänningar som gör mig kräkfärdig, nina får ha dem ändå om hon vill)
  • uniMog
    bizzy skrev 2008-03-06 11:23:31 följande:
    ja, jag tycker oxo att det är trist att killkläderna är so OTROLIGT killiga och tjejsakerna so tjejiga, skulle vilja hitta en fin rosa skjorta till min son, men skippar gärna dem med minnie pigg och massa volanger. hade jag en dotter skulle jag inte klä henne i dessa superkilliga kläder heller. är jag helt extrem do eller?
    efter att faktiskt ha sett utbudet i vissa spanska affärer så är jag ganska övertygad om att du inte är extremare än de flesta spanjorer. Och många svenskar tycker ju likadant. Sen var jag tycker i frågan är väl ganska uppenbart.
Svar på tråden pojke med klänning?????