tessum skrev 2008-02-08 10:42:21 följande:
Varför ska barnen få bestämma så mycket över sina kläder? det är väll vi vuxna som ska göra det? jag tycker inte att det är konstigare att säga till sin barn att jag bestämmer vilka kläder dom ska ha än att säga att det är jag som bestämmer vad vi ska äta till middag tex.Jag lyssnar på mitt barns åsikter och kan låta han/hon få som han/hon vill IBLAND, men jag tycker inte att man ska glömma att det faktiskt är vi vuxna som tar besluten
jag förstår tvärtom inte varför vi vuxna ska bestämma över så jäkla mycket. Barn är individer och måste få uttrycka sig så mycket som möjligt i den mån det inte går ut över annat.
Varför ska jag bestämma vad de ska ha för kläder? Så länge det är helt, rent och passande för årstid och aktivitet.
Varför ska jag bestämma vad de ska äta? Så länge det är bra, nyttig mat och de äter grönsaker & frukt.
Jag som vuxen tar de viktiga, nödvändiga besluten men jag är inte envåldshärskare. Vill min dotter jättejättegärna ha kyckling istället för fisk så lagar vi väl kyckling istället för fisk. Eftersom vi är 4 st i familjen kan inte alla bestämma alla dagar men vi LYSSNAR på alla och sen kommer vi överens.