Inlägg från: Maddish |Visa alla inlägg
  • Maddish

pojke med klänning?????

Machapuchare skrev 2008-02-06 15:35:26 följande:
    Undrar hur många flickor som skulle komma på själva att de ville ha klänning om föräldrarna aldrig föreslog det och aldrig tog med dem till någon kläd-affär..
    Det är nog inte föräldrarnas fel alltid. Jag har inte hittat en enda sagoprinsessa som inte har en fin klänning på sig.
    Om jag haft en flicka och aldrig klätt henne i klänning så hade det kommit en dag då hon själv velat ha en. Flickor har klänningar överallt, i sagor, filmer, verkliga livet. Inte mycket att göra åt.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:43:14 följande:
    Klänningar är inte dyrare än andra kläder. För mig är inte klänning finkläder, utan ett vanligt plagg.Men det är väl fullt accepterat att vuxna kvinnor klär sig i kostym och skjort eller ett manligt arbetarplagg som tex jeans? Och att flera miljoner av världens män går klädda i klänning (särkar av olika slag)?
    Men vi är vuxna och gör våra egna val. Jag går själv i blåställ hela dagarna. Men jag kan säga att det är inte alla som accepterar det men det är mitt val och jag får ta dom reaktionerna.
    Små barn vet inget om omvärldens elakheter och behöver inte få uppleva det vid så låg ålder för att man låter dom få som dom vill.

För mig är klänning finkläder, Kostym är också finkläder. Och det är möjligt att klänningar är lika billigt som ett par mjukisbyxor, men jag tycker att mjukisbyxorna är mer praktiskt för barn som springer runt och klättrar och ramlar och smutsar ner sig.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:47:54 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:41:13 följande: Jag tycker inte att det var så farligt, det var flera barn på hennes dagis om gjorde så i perioder. Jag väljer mina fajter. Tycker att det är bättre att låta dem testa och sen tröttna på det än att bråka om en så trival sak som kläder. Hon har fått välja fritt, men självklart finns det vissa regler. Som tex att man har ytterkläder på sig osv. Jag är ingen "slapp" eller släpphänt förälder, men jag uppmuntrar mina barn i deras egna idéer, fantasier osv. Vari ligger det hemsa o farliga med att gå till dagis i pyjamas o dyl?
    Jag går inte runt i t-shirten jag sovit i för det är inte så himla fräscht. hade aldrig skickat barnen på dagis i pyjamas för på dagen har man kläder, på natten pyjamas och ute har man ytterkläder.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:57:01 följande:
    Elakheterna finns ju där för att barnen blir matade med att det är konstigt/fel/onaturligt osv. Det är ju barnen attityd vi kan förändra.
    Andra ändrar inte sitt sätt att uppfostra sina barn på bara för jag låter min son gå runt i klänning.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 16:04:59 följande:
    Självklart ändrar man attityden hos barn genom att visa att saker är ok (inte bara säga det..). Det gäller ju massor med saker, som tex homosexualitet, andra kulturer osv osv osv
    Jag tänker inte låta mina barn vara något experiment för att visa andra barn att det är ok att ha klänning. Andra föräldrar ändrar fortfarande inte sitt sätt att uppfostra sina barn på och då kommer det fortfarande att finas barn som är elaka.

Hur ska jag då lära dom att det är ok att vara homosexuell om jag inte bara kan prata med dom? Hångla med en annan tjej eller? Jag tänker heller inte gå runt med slöja för att visa att det är ok.
    Det är klart att man kan lära barn att vissa saker är ok genom att prata med dom.
  • Maddish

tessum: Hur gammal var pojken som du skrev om i TS?

• Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 16:34:46 följande:
    Nej du behöver inte hångla med en annan tjej (men gör det om du vill *L*). Det jag menar är att många säger till sina barn att det är ok/normalt eller dyl, men när de sen diskuterar med andra så har de andra uppfattningar (eller fäller komentare och "skämt"), och det hör och märker ju barnen.Man behöver inte vara som alla andra.. Vill man förändra något så får man ta ansvar för det själv, inte skylla på att man inte kan göra det för att andra inte gör det. Tror du alla positiva förändringar i attityder har uppkommit för att alla har ändrat sig på en och samma dag?
    Helt ärligt så tycker jag att det är bra som det är. Klänningar är för flickor. Vill någon pojke ha klänning så är det upp till dom. Jag förstår inte denna jämlikhetshysterin. Pojkar är pojkar och flickor är flickor. Varför ska man tvinga ihopa dessa. När barnen är stora nog att bestämma själva så är det klart att man ska stötta dom, men innan dess så är föräldrarnas uppgift att leda dom rätt i livet och skydda dom från allt ont.

Om du tänker efter så tycker vi lika dant, förutom att jag inte tänker låta ett litet barn som inte förstår vilka konsekvenser  det kan bli, bära klänning.
  • Maddish

Jag har aldrig aldrig sagt till mina pojkar att det bara är flickor som har klänning och jag frågade just min 2 1/2 åring om han ville ha en klänning eller en docka. Han svarade att han ville ha en dinusaur och klänning ville han absolut inte ha.

• Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 17:10:03 följande:
    Jag tror skillnaden ligger i att jag inte ser det som att det är föräldrarna som vill att pojken ska ha klänning utan att föräldrarna följer pojkens vilja. För mig har det inget med jämlikhet att göra, för jag vill hellre ha lika lön, rättigheter, vård mm än att vi ska se och bete oss lika. För mig har det inget med könskamp att göra, utan bara att man helt enkelt låter sitt barn prova på något det önskar. Så jag tror också att vi har en ganska lika syn på det. Sen tror jag att man är olika öppen, "slapphänt" eller bara har olika syn och metod när det gäller uppfostran. Jag tycker inte att alla pojkar ska ha klänning, bara de som själva vill.*L*
    Precis. Men dom ska vara tillräckligt gamla för att förstå vad dom gör. Det gäller med allt.
  • Maddish
    mmmao skrev 2008-02-07 07:54:54 följande:
    så många verkar tro att om pojken tar på sig en klänning så klär han ut sigtill flicka. Tror ni likadant om en flicka har en blåt tröja med en dinusarie på (sådant man endast finner på pojkavdelningarna). nej barn gillar att klä sig i sådant de tycker är fint/coolt.det får inte barnet att ändra kön.
    Då har jag nog missat det för jag har inte alls fått den uppfattningen. Det är inte det att pojkarna vill klä ut sig till just flicka. Kanske till prinsessa eller till mamma. Men jag tror inte att dom klär ut sig till flicka. Och att en flicka har en blå tröja på sig är inte samma sak. Hade jag haft en flicka så hade hon inte fått ha kalsonger på sig.
    Det finns typiska flick och pojkkläder. Varför är det så viktigt att blanda dessa?
Svar på tråden pojke med klänning?????