Inlägg från: tessum |Visa alla inlägg
  • tessum

pojke med klänning?????

Miss Lau skrev 2008-02-06 13:35:35 följande:
    Men hela tråden handlar ju om barn som VILL ha klänning.
    mina barn vill också mycket, min fem åring vill ha klänning varje dag men eftersom det är 20 garder kallt ute så får hon inte det. visst kan jag ta på henne långärmad klänning och tjocka strumbyxor men jag vet att inget annat barn kommer att ha klänning på dagis så då får inte hon heller det. däremot får hon byta om till klänning när hon kommer hem från dagis.

min poäng: att barnen inte alltid kan få som dom vill men att man kan låta dom ha det dom själv vill hemma
  • tessum
    Magrat skrev 2008-02-06 13:43:57 följande:
    tessum skrev 2008-02-06 13:40:07 följande:
    Men varför får hon inte ha långärmad klänning på dagis? Det spelar väl ingen roll vad de andra barnen har eller inte har?
    därför att klänning passar inte på vintern. alla andra här där vi bor låter ju inte deras ungar springa i vad som helst, så varför skulle jag?
  • tessum
    sapau skrev 2008-02-06 14:53:57 följande:
    Ja, det gjorde jag med, han fick syrrornas gamla..När han hade haft gympa en gång (han är 7 år) så hade kompisarna sett det och skrattat åt honom..Jag låter honom numera ha långkalsonger istället...tycker det är så synd att hålla på sin rätt att vara anorlunda om barnet blir retad av det...Ibland så måste man anpassa sig efter hur världen ser ut..Jag tycker däremot inte att det spelar någon roll om barnet själv vill och att han/hon inte bryr sig, då är det ju ok.
    Ibland så måste man anpassa sig efter hur världen ser ut..... håller med dig till 100%
  • tessum

jag är glad att min dotter vill vara tjejig och ha tjejiga saker. min kusin har alltid varit en pojkflicka och bara velat leka med bilar och sånnt, hon har vägrat att ha klänning. skulle själv bli lite deppig om min flicka blev sån.

• tessum
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:17:25 följande:
    Då får vi innerligt hoppas att din dotter verkligen VILL vara "tjejig" och ha "tjejiga" saker. Jag önskar inget barn att de skall känna att "såhär måste jag göra för annars blir min mamma/mina föräldrar besvikna/deppiga".
    varfö skulle hon inte vela det? tror du att alla tjejer som är tjejiga gör det för föräldrarnas skull medans tjejiga pojkar bara är sig själva?
  • tessum
    Leonie skrev 2008-02-06 15:26:02 följande:
    Jag skulle bli deppig om min pojke blev olycklig för att han inte bekräftas som individ, utan utifrån vad han förväntas tycka om som kön.
    Jag tror seriöst inte att någon pojke blir obekräftad som individ för att han inte får ha klänning. det har ju fungerat bra tidigareoch jg har aldrig hört talas om någon som måste gå till psykolog i vuxen ålder för att mamman sa ifrån när han ville ha klänning.
    är det verkligen barnets kamp att få vara sig själva eller förälderns kamp att få allt att vara så jämställt som möjligt?
  • tessum
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:30:06 följande:
    Nej, jag tror säkert att din dotter klär sig "tjejigt" för att hon vill det!! Det var bara det att du själv skrev att du skulle blivit deppig om hon hade varit mer av en "pojkflicka". Det kan ju få konsekvenser i vad barnet väljer när föräldrarna känner på det viset. DÄrmed absolut inte sagt att det skulle vara så med din dotter. Jag tror att det är VÄLDIGT vanligt bland barn att vilja ha rosa och klänningar och princess-tema och så vidare under en period!
    oki =) men jag har alltid bara "pojkiga" pojkar, min dotters kompisar(pojkar) skulle ju skrika ihjäl sig om deras mammor köpt klänningar till dom. jag har riktigt svårt att förstå att det faktiskt finns pojkar som vill ha klänning.
  • tessum
    Machapuchare skrev 2008-02-06 15:35:26 följande:
    Undrar hur många flickor som skulle komma på själva att de ville ha klänning om föräldrarna aldrig föreslog det och aldrig tog med dem till någon kläd-affär..
    undrar hur många pojkar som skulle komma på att dom ville ha klänning
  • tessum
    Leonie skrev 2008-02-06 15:37:35 följande:
    Jag bemötte inte något av det du skriver här ovan, utan att du skriver att du skulle ha blivit DEPPIG om din dotter inte hade varit tjejig. Det betyder ju indirekt att du inte fullt ut hade accepterat henne som individ om hon hade valt att leka med bilar och aldrig ville ha klänning eller nagellack. Jag hade absolut inte blivit deppig om min son ville ha klänning, det finns värre saker att bli deprimerad över
    bara för att man accepterar något behöver man inte gilla det till 100%. jag hade inte älskat henne mindre för att hon var en pojkflicka, inte hade jag köpt prinsess barbien till henne om hon ville ha en spindelmannen dräkt. jag hade blivit deppig, men jag hade inte brytit ihop.
    tror det är lite tabu att prata om sånnt. ungefär som alla kvinnor som så hjärtligt önskar en dotter och så får dom bara söner.
  • tessum

Jag är lite förvånad över att så många verkar tycka att det är okej om deras söner vill ha klänning. jag har frågat en massa av mina vänner om dom skulle tillåta det eller om dom ens sett någon kille som har det och alla mina vänner reagerade likadant, dom flesta hade inte hört talas om det och bara två (av ca 30) hade hört om det, ingen hade sett det i verkligheten. dessutom tyckte alla att det var sjukt.
    personligen tycker jag inte att det är sjukt... men jag tycker nog inte att det är riktigt rätt.

De flesta på FL verkar ju vara för det, många här har söner med klänning, men av dom jag frågat (ifrån hela sverige eftersom jag blev riktigt nyfiken på det här igår) så har ingen sett det i real life. många här på fl har ju hört talas om det men inte heller sett det.

vars bor alla ni som har söner som gillar klänning? är det många pojkar på samma dagis eller i samma stad som har klänning?

konstig fråga kanske, försöker bara lista ut om det är t ett speciellt område där det är mer accepterat

• tessum
    Magrat skrev 2008-02-07 08:49:44 följande:
    Maddish skrev 2008-02-07 08:42:31 följande:
    Jag har faktiskt sneglat på neutrala gråa/vita/svarta kalsonger ibland just för att jag blir sååå trött och irriterat på alla glittriga prinsessor och hundvalpar på flicktrosorna. Än har jag inte köpt några till dottern, men det är främst för att jag inte vet om modellen sitter lika bra. Men om hon skulle vilja ha kalsonger skulle jag köpa ett par så hon fick prova. Absolut! VARFÖR finns det typiska flick- och pojkkläder? VARFÖR finns det typiska flick- och pojkleksaker? VARFÖR pratar många människor olika till flickor och till pojkar?
    Jag brukar köpa graå,svarta och vita boxertroser till min blicka. det är ju som en kalsong men kanske lite mer passande för en flicka
  • tessum

Kör ni med fri uppfostran också?
    att så länge det inte skadar barnet så får h*n som h*n vill?

Det låter nämnligen så

• tessum
    tessum skrev 2008-02-07 09:07:41 följande:
    Kör ni med fri uppfostran också?att så länge det inte skadar barnet så får h*n som h*n vill?Det låter nämnligen så
    alltså ni som är för pojke med klänning =)
  • tessum
    Hannah76 skrev 2008-02-07 09:33:11 följande:
    Jag är nyfiken på när ni tycker att barn är gamla nog att få vara med och bestämma över sitt utseende? När släpper ni fram deras egna viljor i uttryck?
    Det beror väll helt på vad barnet vill. Mina barn ska vara 18 innan dom får bestämma allt själv, om ens då =)
    Om min son ville ha klänning så hade han fått låna syskonens klänningar HEMMA.
    Min 5 åring (flicka) får bestämma vad hon ska ha på sig på helgerna men inte på veckorna för då tar jag fram det som passar till dagis, men det beror mest på att hon alltid vill ha klänning med smala axelband och jag tycker att det är för kallt att gå till dagis i det.
    Min äldsta dotter vill även sminka sig och ha halsband varje dag men det får hon inte. fem åringar måste ju få testa på smink men absolut inte dagligen.
  • tessum
    Loreia skrev 2008-02-07 14:26:41 följande:
    Vad är det som är fel med det? Min pojk har klänning och han är 10 månader. Berätta för mig hur detta skadar honom. Jag köper kläder till honom som JAG tycker är fina. När han blir äldre får han säga till mig vad han tycker är fint så köper vi det. Du handlar väl också kläder till dina barn efter DIN vilja?
    okej det här är nog det knepigaste jag sett i den här tråden.
    Jag kan acceptera att andras söner har klänning, och om min son verkligen ville ha klänning så visst skulle han få ha det men bara hemma.
    varför tar man på en pojkbebis klänning? är inte det lite knäppt?
    vad är det för typ av klänningr han har ?(en del bruna tunikor passar ju båda könen)
  • tessum

Varför ska barnen få bestämma så mycket över sina kläder? det är väll vi vuxna som ska göra det?

jag tycker inte att det är konstigare att säga till sin barn att jag bestämmer vilka kläder dom ska ha än att säga att det är jag som bestämmer vad vi ska äta till middag tex.

Jag lyssnar på mitt barns åsikter och kan låta han/hon få som han/hon vill IBLAND, men jag tycker inte att man ska glömma att det faktiskt är vi vuxna som tar besluten

Svar på tråden pojke med klänning?????