Inlägg från: Maddish |Visa alla inlägg
  • Maddish

pojke med klänning?????

Pejgan: Och hur skulle jag lära dom det om inte ens ämnet kommer upp? Dom har inte ens valet att ha klänning eftersom det inte finns någon i vårt hem...

• Maddish

JAG skulle aldrig köpa en klänning til mina söner.
    JAG skulle heller aldrig låta håret växa på dom och sätta rosetter.
    JAG skulle inte inreda deras rum i rosa eller köpa dockor och prinsessleksaker till dom.
    JAG skulle inte ens sätta på dom ett klädesplagg i rosa (möjligtvis en shorta)

Detta är MIN åsikt. Jag bryr mig inte om varför andra gör detta till sina barn för jag förstår inte det. Men jag accepterar det. Jag kommer aldrig att lära mina barn att det är fel att vara annorlunda.

Vaför är det så svårt för vissa att acceptera MIN åsikt? Jag tycker att pojkar ska kunna få vara pojkar och flickor ska kunna få vara flickor. Varför görs det så stor grej av att man inte låter sin pojke gå i klänning?

• Maddish
    Pejgan skrev 2008-02-07 08:53:02 följande:
    Ok vi omformulerar: Om du anser att det bara är ok att tillåta pojkar ha klänning när de är stora nog att förstå att det inte är vanligt så innebär det, antar jag, att du skulle säga nej om de vill ha klänning (ute bland folk) före det. Och då faller själva meningen med att låta dem välja att ha klänning om de vill det. Om en pojke aldrig uttrycker önskan om att ha klänning så gör han ju inte det. Då finns det ju inget att diskutera. Men om han nu GÖR det.  Som min gör.
    Och varifrån skulle han få ideen om jag inte gå och köper hem en till honom? Han kommer ju knappast att vilja ha mina klänningar. Lite stora kanske.
    Så länge han är liten så är det jag som bestämmer vad dom ska ha på sig. Vill han ha ett par byxor som jag inte tycker passar så säger jag också nej. Därför kommer det inte vara konstigare för honom än att mamma bestämmer. Hur skulle han kunna märka skillnaden på "nej du får inte ha klänning" och "nej du får inte ha dom byxorna" ??
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-07 08:58:03 följande:
    Mina tjejer har nog oftast "pojkiga" kläder (andras definition) får öra det även om de har klänning. Är inte mycket för rych-pych.. Men stora tjejen hade en ganska lång period där det bara var rosa och glitter som gällde, och då fick hon självklart ha det. Tror att de flesta föräldrar till pojkar som gillar att ha klänning inte har påverkat barnen (det handlar alltså INTE om föräldrarna) utan de har endast lyssnar på sitt barns önskningar. Vad är skillnaden på att en pojke har klänning/tunika och om en tjej har tex baggyjeans och tröja med traktor (eller nåt annat "pojkigt")?De ytterkläder jag köper till mina tjejer kommer alla ifrån de kollektioner som är riktade till pojkar.När min doter var mindre hade jag svårt att hitta bekväma kläder till henne, alla byxor var tajta coh låga i midjan så det blev pojkavdelningen. Varför är det inte ok att göra tvärtom?Om man som förälder tvigar på sina barnkläder det inte vill ha (kan handla om klännig på pojke eller rosa på en tjej, men inte nödvändiga kläder som ytterkläder) så tycker jag att man är helt fel ute.
    Men det är ingen som har sagt att det inte är ok för andra. Men vissa här skulle aldrig göra det själva.
  • Maddish
    Pejgan skrev 2008-02-07 09:03:29 följande:
    Men det är ju inte alls samma sak! Jag "låter" min pojke få vara "pojkig" OM HAN VILL DET! DU låter inte din pojke vara "opojkig" om han vill det. Acceptera i all ära, men nu är det här en diskussion. Då får man väl anta att folk kommer ha andra åsikter? Eller? Min bästa kompis kan då iaf diskutera det här utan att tro att jag tycker att hon är dum i huvudet bara för att vi har radikalt olika åsikter. Vi respekterar varandras val även om vi båda anser att den andra "gör fel".
    Men det är ju det jag säger. Men här verkar det som att man absolut inte kan acceptera att vissa inte köper klänningar till sina pojkar.
    Jag har dessutom sagt hela tiden att när pojkarna är stora nog att bestämma själva vilka kläder dom vill köpa, så är dom stora nog att förstå hur folk runt om kan reagera på deras val. Då får jag stötta dom i det. Dom är fortfarande för små och då är det jag som bestämmer. Det ser jag inget fel med.
  • Maddish
    Pejgan skrev 2008-02-07 09:05:24 följande:
    öhm nej jag tycker ju då att "nej du får inte ha de byxorna" är lika fel så länge du inte har en anledning som faktiskt är viktig. Som att man inte kan gå ut i baddräkt när det är 40 grader kallt för att man kommer frysa. "Mamma bestämmer" är väl inte riktigt min stil om vi säger så.JAG har inte köpt klänningar till min son heller, och han har ändå velat ha det. Han har sett sin systers, han har sett på dagis.
    Jag har inte lärt min äldste att det bara är flickor som har vissa kläder. Han vill ändå inte ha klänning. Ingen av dom är ett dugg intresserade av att bestämma vilka kläder dom vil ha. Kommer dom en dag och säger att dom vill ha klänning så får jag väl säga att vi inte har någon. Bra anledning tycker jag.
  • Maddish

jag kan säga att mina pojkar är väldigt pojkiga och vill dom nu vara flickiga när dom blir så pass gamla att dom bryr sig så fine with me. Jag låter dom vara som dom vill och styr dom absolut inte.

• Maddish
    Magrat skrev 2008-02-07 09:14:08 följande:
    Maddish skrev 2008-02-07 09:01:55 följande: Varför skulle han inte vilja ha dina klänningar? Bara för att de är för stora? Barn är nyfikna på allt i sin omgivning. Min dotter ville absolut ha pappas skor härom veckan. Det klart att hon fick prova dem då. Och du är väl inte den enda i hans omgivning som har klänning? Jag bestämmer också ibland om vilka kläder som ska på. Men det har med praktiska detaljer att göra och jag försöker att aldrig säga "Nej du får inte." Hellre förklarar jag vad som kan vara bättre i stället. "Det är kallt ute, så du kommer bli kall om fötterna om du har sandaler idag. Har du dina vinterskor kan du springa och leka och hoppa i vattenpölar i stället."
    Dom kan visst få prova mina klänningar men dom får ju knappast gå ut i dom...
    Mina pojkar har inte intresset av att välja kläder själva. Ska vi bort så kan jag ta fram ett par alternativ till dom, men annars bryr dom sig inte. Det finns viktigare saker för dom än kläder.
  • Maddish

jag är inte mer annorlunda än andra. Vi uppfostrar våra barn på ett väldigt fritt och öppet sätt. Vi har absolut regler och dom ska följas, men dom får själva fatta beslut och lösa problem och konflikter. Vi finns där för dom hela tiden och uppmuntrar dom i deras intressen.
    Pojkarna är väldigt aktiva och så länge dom inte gör något direkt livsfarligt så lägger jag mig inte i. Dom kommer att slå sig många gånger om och dom får lära sig av sina misstag. Vissa tycker att vi gör ett bra jobb, andra tycker att vi borde styra dom mer.

Saken är den att alla gör olika och alla tycker olika. Våra barn är egna små personer med egna viljor som vi inte alltid kan påverka. Men samtidigt måste dom ha gränser och lära sig vad som är rätt och fel.

Det är viktigt, inte om dom har på sig en klänning eller inte...

• Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-07 09:33:11 följande:
    Jag är nyfiken på när ni tycker att barn är gamla nog att få vara med och bestämma över sitt utseende? När släpper ni fram deras egna viljor i uttryck?
    Som tessum sa så beror det på barnens intresse. Dom kan visst få välja själva nu med men det är jag som lägger fram alternativen. När dom är i skolåldern så kan dom få vara med och bestämma vilka kläder som ska inhandlas men det är jag som har sista ordet. Där beror det på pris och hur praktiska plaggen är. Vill dom ha något annat utöver det så får dom spara sina pengar och köpa det själva.
Svar på tråden pojke med klänning?????