Inlägg från: Maddish |Visa alla inlägg
  • Maddish

pojke med klänning?????

Leeloo skrev 2008-02-07 13:25:29 följande:
    Det kanske finns en massa män därute som skulle vilja gå i klänning men inte vågar. Varför förutsätta att dom inte vill det för att dom aldrig gör det?
    varför förutsätta att dom vill?
  • Maddish

Det är väl ingen som förbjuder pojkarna att klä ut sig till prinsessa eller prova en klänning, men jag hade fortfarande inte gått och köpt en till dom.

• Maddish
    IlsaBlackWidow skrev 2008-02-07 13:51:25 följande:
    Jag skulle antagligen inte köpa en klänning till min son, möjligtvis en svart grovt tyg så han ser ut som en sci-fi-figur. Hm tanken fastnar allt mer, fan vad sött det skulle vara!Däremot förstår jag inte hur man kan uppröras till den grad att man nästan svimmar över att man ser en förälder köpa en klänning som sonen vill ha. Det känns... överdrivet. Jag menar, idag är det väl mycket som går långt utöver det traditionella.
    Vi är inte många här som inte skulle köpa klänning till en pojke och ingen av oss är upprörda över att det händer heller (tror jag). Vi förstår det kanske inte, men alla är vi olika.
    I denna trån verkar det mer upprörande att man inte köper en klänning till sonen...
  • Maddish
    SaddePadde skrev 2008-02-07 14:16:24 följande:
    Maddish:Kan bara tala för mig själv men... Det som upprör är väl inte att man inte köper klänning till pojkar. Folk får väl köpa vad de vill. Däremot resonemanget att "pojkar SKA inte ha klänning för att det är FLICKkläder" känns lite dumt. Says who?
    MINA pojkar ska inte ha klänning för att jag tycker inte att det passar dom. Flickkläder eller ej. Varför bry sig så mycket om anledningen? Folk är olika. Vill jag inte sätta på mina barn en viss tröja eller viss färg för att jag inte tycker om den så vad har andra människor med det att göra? Skadar det pojken att han inte får en klänning? Varför skulle det skada honom mer än att han inte får dom rutiga byxorna han vill ha?

Ingen mening med att bli upprörd över en annan människas åsikt så länge det inte skadar någon.
  • Maddish
    Epoc skrev 2008-02-07 14:28:07 följande:
    Hur skulle man reagera om en gubbe i 50-60 års åldern lätt överviktig med "manliga" bröst typ B kupa. (förstå mig rätt, som man ser på badstranden) Kommer med BH en kort klänning med stömpebyxor och klackar med ett barn/pojk i 4-5 års åldern med typ klännning och stömpebyxor han med.... mitt ute på stan.Hur skulle det kännas?
    Förstår vart du vill komma.. Flört
  • Maddish

Som sagt så har barn en egen vilja och vi har inte alltid något att säga till om. Det finns flickiga flickor som är så för att dom vill det, inte fr att deras mammor klädde dom i spetsklänning när dom var små. Likadant med pojkar. Nu är mina pojkar väldigt pojkiga och det är inget jag tänker försöka ändra på för att samhället ska förändras. Jag låter dom vara som dom är men dom får fortfarande inte göra allt dom vill..

• Maddish
    SaddePadde skrev 2008-02-07 14:52:47 följande:
    Men... JAG har inte på nåt sätt sagt att det skadar en pojke att inte få en klänning. Det som däremot "skadar" är väl att föräldrar överför till sina barn attityden att "du är konstig om du använder ett visst plagg för det får bara motsatta könet göra".Som du säger: folk är olika, och självklart får alla som vill utesluta allt "tjejigt" på sina killar göra det. Men det är trist att man ska ses som konstig så fort man sticker näsan utanför ramarna...
    Men det är väl ingen här som säger att dom kommer att lära sina pojkar att det är konstigt heller. Min åsikt och "attityd" håller jag långt från mina barn..
  • Maddish
    Epoc skrev 2008-02-07 15:07:58 följande:
    Alla i forumet diskuterar om vad "jag:et" vill.(mest kvinnor)Men vad säger din man/pappan om detta med klänning på en pojkHar någon diskuterat detta med sin man/pappan eller accepterar han det bara utan argumentation ?
    Det frågade jag med innan och fick nästan bara svar att han inte hade något emot det. Min sambo hade gått i taket. Lika så alla andra män i min närhet..
    SaddePadde skrev 2008-02-07 15:12:15 följande:
    Jo faktiskt. Flera har sagt att de inte skulle köpa ett visst plagg om sonen bad om det (eller var det i andra tråden? skitsamma, de lär finnas här också...). Man behöver inte säga ordet "konstig" rakt ut, ungar är inte dumma i huvet heller. Vill lille Nisse ha en klänning, och mamma/pappa säger nej samtidigt som alla andra ungar ser ut på ett visst sätt för att föräldrarna vill det fattar de nog ändå vad som är konstigt och inte. Attityden trycks på barnen från alla håll i samhället så vad man själv har för åsikt spelar tyvärr inte så stor roll. Men som sagt. Alla köper vad de vill till sina barn, men tyvärr kommer ju min son oavsett få höra att det han har på sig är fel så snart han är gammal att uppfatta samhällsnormen...
    Bara för att man säger nej till ett plagg betyder inte det att man själv tycker att det är konstigt. Finns många anledningar till varför man inte köper vissa kläder. Man behöver ju inte säga att "nej du får ingen klänning för det är bara konstiga pojkar som har klänning på sig". Man kan säga saker på ett sätt som inte för med sig en åsikt annat än att det t.ex är för dyrt etc etc.
  • Maddish

Det jag tycker är konstigt är att om min son frågar om vi kan köpa en klänning så är jag hemsk om jag säger nej, men det är ok om jag säger nej till en alldeles för dyr tröja. Vad är skillnaden? Jag säger ju inte "nej du får inte klänningen för att jag vill inte att du ska vara konstig". Hur kan då detta påverka honom så negativt och hemma hans utvecklig som vissa påstår?
    Andra människor får sätta på sina barn vilka kläder dom vill, det lägger jag mig inte i. Men tills mina barn är stora nog att bestämma själv vilka kläder som ska inhandlas så är det jag som bestämmer och jag går efter mitt tycke. Och JAG tycker att MINA pojkar ska ha pojkkläder som jag tycker är fina. Hade jag haft en flicka så hade hon haft flickkläder som JAG tyckte var fina.

• Maddish
    Pejgan skrev 2008-02-08 10:24:55 följande:
    Tja skillnaden är att du har ett praktiskt argument för tröjan: den är för dyr. Om du hade sagt nej till en tröja för att du tycker den är ful hade jag tyckt det var lika fel.
    Jag hade visst kunnat säga att den var ful. Det kan jag säga om klänningen med eftersom jag tycker att det är fult på mina killar. Eftersom dom inte är tillräckligt stora för att bestämma vilka kläder jag ska köpa till dom så är det jag som bestämmer. Dom har valmöjligheter ändå av det som finns i deras garderob och där tillkommer ingen klänning.
  • Maddish
    Magrat skrev 2008-02-08 10:35:08 följande:
    Maddish skrev 2008-02-08 10:14:16 följande: Vad skulle du ge för orsak då? Skulle du ljuga och påstå att klänningen var för dyr? Det vore ju att inte stå för dina åsikter? Jag kanske inte gillar alla kläder mitt barn vill ha. Men det är inte jag som ska ha det på mig. Jag menar inte att barn ska välja vartenda klädesplagg. Jag ser till exempel till att det finns en basgarderob men om det är något specifikt som önskas, ja då får jag se om jag kan tillgodogöra det önskemålet. Jag hatar rosa så jag har inte köpt så mycket med den färgen. I veckan sa min dotter att hon ville ha någonting i rosa. Inga problem, till helgen ska vi gå i affärer så ska hon få välja ut någonting i rosa.
    I vissa fall är det bättre att ljuga än att föra vidae en åsikt som kan påverka deras syn på andra.
  • Maddish
    emcjoh skrev 2008-02-08 13:00:18 följande:
    Lögner är aldrig bra!
    Man behöver ju inte säga hela sanningen heller...
  • Maddish
    Pejgan skrev 2008-02-08 13:31:42 följande:
    ja jag har förstått att du skulle kunna säga det. JAG skulle inte kunna säga det för jag anser inte att jag har med det att göra . Det är de som ska ha kläderna på sig.
    Så länge barnen är små så tycker jag att jag har med det att göra. När dom blir äldre kan dom få bestämma själva och som jag sagt tidigare så är dom också gamla nog att förstå hur andra människor kan reagera på deras val (nu gäller inte detta bara kläder). Vill dom ändå utmärka sig på något sätt så är det klart att jag stöttar dom. T.o.m om dom vill ha klänning.
Svar på tråden pojke med klänning?????