• jag är fin

Ska ta snabbt beslut, tabletter eller skrapning??!! (ma)

Jag behöver ta ett snabbt beslut. Kan få komma in på skrapning på fredag redan, men tabletter först nästa vecka. (Har redan gått en vecka och vetat om att fostret är dött i v 9+0... jobbigt för jag mår apilla precis som att jag är gravid.)

Iaf, vilket ska jag ta!? Tabletter eller skrapning??
    För- och nackdelar?

• Svar på tråden Ska ta snabbt beslut, tabletter eller skrapning??!! (ma)
  • jag är fin

Någon som har erfarenhet...?

• Lilleskuttan

beklagar ditt ma. Jag har fått 4 ma och blivit skrapad varje gång, har fått valt ett par gånger men jag ville absolut inte at tabletter. Är rädd för att det ska göra såå ont och sen har jag en kompis som tog tabletter vid ett ma och det var ingen trevlig upplevelse enligt henne,(vill inte skrämma dig)
    Jag tyckte att det var skönta att få narkos och när man vaknade så var det klart

• jag är fin

Hur lång tid har du varit på sjukhuset när du gjort dina skrapningar?

• jag är fin

Jag har jobbåtagande från fredagkväll-söndag som jag inte vill ställa in av olika anledningar och därför tvekar jag om jag ska ta skrapningen på fredag. Jag kommer inte sova hemma den natten.

• Lilleskuttan

jag var på sjukhuset från 7- 14 . men man är ganska trött efter narkosen. Men man kan ju få lokalbedövning, men det hjälpte inte på mig. Tar man det så får man nog åka hem tidigare.

• jag är fin

Usch, nä jag vill va sövd!

• Lilleskuttan

ja det var första gången jag skulle skrapas som jag provade lokalbedövning och det känndes... inget kul att va vaken när man blir skrapad.. bättre att sova och inte veta vad dom gör.

• jag är fin

Ett utomkvedes, ett mf och nu ett ma... allt inom 7 månader... Missfallet gjorde jätteont fast det kom ut spontant rätt tidigt, typ v 6-7. Jag tvekar på tabletter för att jag har hört att det kan bli rätt långrandigt och göra ont. Tvekar på skrapning pga att jag är rädd att nåt ska bli fel, typ att jag inte ska bli gravid igen.

• Lilleskuttan

ja jag har oxå undrat alla gånger jag har blivit skrapad om det ska göra det svår att bli gravid igen, men mina läkare har sagt att det inte påverkar. Jag har blivit lätt gravid när min mens väl har blivit regelbunden.

• jag är fin

Ok det var ju skönt att höra. Att du behövt göra fyra stycken... stackare!
    Jag bestämde mig för att skrapas på fredag, det känns bra nu. Ska hämta ut lite tabletter om en stund.
    Tack för din hjälp!

• Lilleskuttan

det var så lite så.. ja det är ju ingen kul upplevelse precis. hoppas det går bra på fredag.

• Janssonkatten

Jag har tagit tabletter, och visst, det var inte roligt. Andra jag hört säger att det inte var så stor grej.

Fördelen med tabletter är väl att varje kirurgiskt ingrepp i livmodern innebär en risk för att minska fertiliteten. Av den anledningen fick jag piller, det ses som skonsammare för kroppen.

Jag tror att den psykiska upplevelsen är den värsta, och den får man med på köpet vilket alternativ man än väljer.

• mua76

Hej!
    Jag blev skrapad efter ett missfall i vecka 13, juni 06, för mig tog det lång tid innan kroppen blev normal efteråt, mellanblödningar och nästanmens lite då och då i ca tre månader efteråt innan det blev en tydlig mens. Sedan tog det ytterligare ett tag innan det kändes som kroppen var ok och igång, det tråkigaste med det hela var att det inte ville ta sig igen utan vi gjorde IVF i höstas 15 månader efter missfallet.

Tyvärr slutade det också i missfall vecka 15, men då blev det ingen skrapning utan det kroppen fick ha sitt "normala" förlopp om än med hjälp av tabletter i slutet. Efter ca fem veckor kom mensen och 14 dagar efter det min ägglossning... Så min upplevelse är att återställandet, fysiskt, gick snabbare denna gång. Det ser ju otroligt olika ut för olika människor men min egen teori är att det gick snabbare för mig att bli fysiskt återställd denna gång eftersom det fick följa en "naturlig" procedur, även om naturlig låter helt absurd i detta sammanhang.

Jag hoppas att det blir till det bästa hur du än gör.

• fruZ

Jag har skrapats två gånger efter MA. Första gången blödde jag i en vecka och fick mens efter ca 5 v. Andra gången blödde jag ut det mesta dagarna innan (aj, ont! gissar att det är så det känns med tabletter...), skrapades för att det snabbare skulle gå över, men det gjorde det inte. Jag har just slutat blöda efter 7 veckor.

Har båda gångerna gjort det i lokalbedövning, jag tycker det verkar läskigare att överlämna kontrollen till nån annan när man sövs. Första gången gjorde det rätt ont och fick jag rätt mycket lugnande och var trött efteråt, men jag jobbade dagen efter.
    Andra gången fick jag själv styra över mängden lugnande, det gjorde nästan inte alls ont och jag mådde bra nästan direkt. Var dock lite febrig dagen efter så gynekologen tyckte inte jag skulle jobba på några dagar.

Händer det igen kommer jag göra likadant, skrapning i lokalbedövning. Jag tror det är snällast mot min kropp och psyke. Men tycker man att gyn-us är obehagligt så är nog sövning bättre.

Hoppas det går bra för dig!

• jag är fin

Tack ska ni ha. Ja, av två onda ting valde jag att bli av med det så snart som möjligt... jag mår frukansvärt illa fortfarande och pallar inte det en vecka till psykiskt. Vill bara att det ska va över så jag kan gå vidare. Jag hoppas förstås allt går bra även om det känns lite läskigt...

• Janssonkatten

det kommer säkert att gå jättebra

• Milo och Elias mamma

Jag själv har gjort bägge delarna och tycker att skrapningen är det bästa.
    Men tabletterna kännde jag hur fostret vandrade genom livmodern och ut. och det var bland det värsta jag varit med om. Även mycket smärta och blod var det.
    Med skrapning så blör man mindre och får mindre ont. det har inte gjort mer ont än mensverk förutom direkt efter uppvakningen. men då får man hjälp på engång.
    Lycka till!

• Milo och Elias mamma

Jag själv har gjort bägge delarna och tycker att skrapningen är det bästa.
    Men tabletterna kännde jag hur fostret vandrade genom livmodern och ut. och det var bland det värsta jag varit med om. Även mycket smärta och blod var det.
    Med skrapning så blör man mindre och får mindre ont. det har inte gjort mer ont än mensverk förutom direkt efter uppvakningen. men då får man hjälp på engång.
    Lycka till!

Svar på tråden Ska ta snabbt beslut, tabletter eller skrapning??!! (ma)