• Sencha

Bestämd form plural av "smiley" - på svenska?

Ja, vad ska/bör det heta?

Väntar tillökning i juli
  • Svar på tråden Bestämd form plural av "smiley" - på svenska?
  • Sencha
    Ceropegia021 skrev 2008-02-06 11:51:33 följande:
    smileysarna kanske
    Ja, det är vad jag spontant skriver. Men är det accepterat?
    Väntar tillökning i juli
  • Ceropegia021

ingen aning.. Säkert inte det, men man vet ja vad du menar iaf. Ordet använder man kanske inte i sammanhang dör det ska skrivas profsigt heller, som i domstolsärenden eller anställningsbevis tex. Har nog ingen större betydelse hur det ordet stavas tror jag. Men finns det ett ord på svenska så vill jag med veta. Förtsätter följa tråden..

Sencha skrev 2008-02-06 11:52:36 följande:
    Ja, det är vad jag spontant skriver. Men är det accepterat?
  • giftgrodan

Vad ska man på svenska kalla de små glada och ledsna gubbarna man skickar i mejl och sms?
    svar
    Vi rekommenderar smilis som vardaglig variant, och humörsymbol som mer övergripande, formell motsvarighet till engelskans emoticon.

Smilis är en svensk motsvarighet till engelskans smiley, som anknyter till smil och är oproblematisk att böja. Smilis kan liksom engelskans smiley användas även om ledsna eller arga figurer.

Engelskans emoticon (som ofta försvenskas till emotikon) är en sammandragning av emotion ?känsla? och icon i betydelsen ?symboltecken?. På svenska är humörsymbol en lämplig, lättbegriplig benämning.

• signaturbyte

allt ska då låta fult och se fult ut på svenska..

giftgrodan skrev 2008-02-08 03:15:46 följande:
    Vad ska man på svenska kalla de små glada och ledsna gubbarna man skickar i mejl och sms?svarVi rekommenderar smilis som vardaglig variant, och humörsymbol som mer övergripande, formell motsvarighet till engelskans emoticon.Smilis är en svensk motsvarighet till engelskans smiley, som anknyter till smil och är oproblematisk att böja. Smilis kan liksom engelskans smiley användas även om ledsna eller arga figurer.Engelskans emoticon (som ofta försvenskas till emotikon) är en sammandragning av emotion ?känsla? och icon i betydelsen ?symboltecken?. På svenska är humörsymbol en lämplig, lättbegriplig benämning.
  • giftgrodan

Shittelitt: det står dig fritt att hitta på ett bättre ord! (jag tycker inte heller att smilis är särskilt snyggt...)

Svar på tråden Bestämd form plural av "smiley" - på svenska?