• Baby Animal

Recept på rödalinser?

Något/några bra tips om matlagning med röda linser?

Jag tycker det är supergott men sambon gillart inte så det får bli jag som äter upp en burk med röda linser och en förp från go green :-/

Linssoppa är super gott vet jag, men finns det något annat?

Ett krav är att det är enkelt och inte kräver massa skumma ingredienser

• Svar på tråden Recept på rödalinser?
  • Annamaja

jag brukar göra vanliga grytor och ha i linser, jag använder nog det i allt typ köttfärssås. mrn tänk på att dom i bland kan behöva förkokas

• Pormoicheia

Baka bröd med  röda linser som bar (SKITGOTT)...

Bonusen och jag bakar den ibland ochdet är hans "favoritbröd" som han säger själv iallafall.

Kan klistra in recept om intresse finns

Apprentice Moraltant
  • lokisse

Ja snälla gjör det!!

Pormoicheia skrev 2008-02-06 12:55:13 följande:
    Baka bröd med  röda linser som bar (SKITGOTT)...Bonusen och jag bakar den ibland ochdet är hans "favoritbröd" som han säger själv iallafall.Kan klistra in recept om intresse finns
  • Mornie Alantie

Gryta som passar till pasta eller ris:

1 gul lök eller liten purjolök
    3 medelstora potatisar
    1.5 dl torra röda linser eller en burk färdigkokta
    500 g krossad tomat
    ett par matskedar olja
    salt, peppar, cayennepeppar, basilika, dragon, timjan efter smak.

Hacka löken och fräs den i oljan. Skär potatisen i små tärningar, ca 1/2 cm. Tillsätt potatisen till löken och krydda. Häll på vatten så att det täcker potatisen. Låt koka under lock tills potatisbitarna är mjuka.

Sjölj linserna i kallt vatten. Koka i ca 3 dl vatten tills det mesta av vattnet försvunnit. Om linserna fortfarande är hårda, tillsätt lite till vatten och fortsätt koka.

Blanda ner linserna i potatisröran och häll på krossad tomat. Smaka av med kryddor och låt röran puttra några minuter så att allt tar smak.

• Pormoicheia

Nu har jag 2 olika. Inte så olika iofs så det bara är jästen som skiljer. Men jag klistrar in båda så får man väl göra som man vill.
    Dom olika bönorna/linserna ska tydligen ge lite olika smak/sötma också men har själv bara gjort med röda linser än så länge.
    Köper man linser man måste förbereda själv så har jag för mej att man får ta bara hälften så mycket då vikten dubbleras när man tillsatt vattnet (och det kokats ihop). 

12 småbröd eller 2 st limpor
    250 g avrunna och sköljda linser (bruna eller röda ) ,kikärter eller sojabönor
    ca 4 1/2 dl vatten
    50 gr jäst
    2 tsk salt
    1 /2 dl rapsolja
    1 msk ljus brödsirap
    5 dl rågsikt
    7 -8 dl vetemjöl special

Gör så här:
    1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i en mixer tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det blir 7 dl degvätska.

2. Värm degvätskan till 37 grader.Blanda jäst och degvätska.

3. Tillsätt olja, sirap, salt rågsikt och 4 dl vetemjöl special.
    Arbeta degen väl tills den släpper från bunkens kanter .Låt jäsa övertäckt 30 min

4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda lätt. Dela den i 2 delar och rulla till längder. Skär varje längd till i 6 delar och rulla till 12 bullar och lägg dem plåtar . Jäs övertäckt i 30 min.

5 . Sätt ugnen på 250 grader

6. Grädda i ca 15 min mitt i ugnen. Limpor gräddas i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 25 min.

250 g kokta, avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor
    ca 4 1/2 dl vatten
    12 g (1 påse) torrjäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja
    1 msk ljus sirap
    5 dl rågsikt
    7-8 dl vetemjöl  special

Gör så här
    1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.

2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.

3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.

4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.

5. Sätt ugnen på 225°C.

6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.

Om du väljer att göra limpor forma degen till 2 limpor. Jäs övertäckta i 30 minuter. Grädda dem i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter.

Apprentice Moraltant
  • Baby Animal

Både brödet och grytan lät gott Ska nog göra grytan imorgon tror jag

• sydneygirl

Det här är riktigt gott:

Skiva aubergine och tomater till ca 1 cm tjocka skivor. Lägg aubergineskivorna i en smord ugnsform och pensla dem med en blandning av olivolja, vitlök, timjan, salt och peppar.

Lägg tomaterna ovanpå och häll sedan över röda linser (färdiga alltså). På med lite ost och gratinera 30 minuter i ugnen på 200 grader.

Servera med fläskkotletter och lite gröna bönor.

MUMS!

(tror jag hittade receptet på Tasteline, men bytte ut svarta mot röda linser)

If 50 million people say a foolish thing, it's still a foolish thing.
Svar på tråden Recept på rödalinser?