V.V.S-trådens profiler
Liten lista för att hålla ordning på oss
Lite privat
Diagnos
Sjuk sedan
Sjukhus
Så påverkas jag fysiskt
Så påverkas jag psykiskt
Behandling
Följdsjukdomar
Liten lista för att hålla ordning på oss
Lite privat
Diagnos
Sjuk sedan
Sjukhus
Så påverkas jag fysiskt
Så påverkas jag psykiskt
Behandling
Följdsjukdomar
Jag börjar
Lite privat:
Kvinna, född -70. Bor med man som har 2 barn och katt. Jag har inga egna. Jobbar heltid som operatör inom energibranschen, skiftarbete och veckopendling (så man räknas nästan som särbo ibland
) Gillar motorcyklar, resor, musik och trädgård.
Diagnos:
Mb Crohn
Sjuk sedan:
Blev dålig sommaren -84. Åkte in akut till Östra Gbg, på sportlovet -85, låg inne för utredning till påsk, fick diagnos Ulcerös colit. Vid nästa skov, nåt år senare, så ändrades det till crohns.
Sjukhus:
NÄL (har även gått på Östra i Gbg och KSS i Skövde)
Så påverkas jag fysiskt:
Ont ibland, lös ibland, grötig för det mesta, förträngning i ändtarmen
Så påverkas jag psykiskt:
Mer än jag trott
Behandling:
Just nu är det Folacin, B12, Pentasasuppar, Asacol
(Har historiskt provat det mesta: Prednisolon, Entocort, Imurel, Salazopyrin, Pentasa, Flagyl, järn, kalk, loperamid, osv osv)
Följdsjukdomar:
Inga direkta "sjukdomar", mer besvär...lite ledvärk ibland samt förträngningar efter alla inflammationer (i tunntarm o ändtarm) som om jag äter "fel" kan ge "stopp" och kramper och illamående och jätteont.
Lite privat:
Om Mamma.
Mamma till Jennifer 16 och Rebecca 14 jag är 35. Gift med Magnus sen två år nu på alla hjärtans dag, efter 17 års prövotid. Jobbar som bagare och kontorist i mitt eget företag. Har två hundar. Gillar campinglivet och umgänge med kompisar.
Om Rebecca.
Diagnos:
Ulcerös colit
Sjuk sedan.
Fick sin diagnos mars 2001. På Östra sjukhuset.
Sjukhus.
Drottning Silvias Barn och ungdoms sjukhust på östra
Så påverkas jag fysiskt.
Ont oftast strax innan toabesök. Lös ofta, sen mest grötig.
Så påverkas jag psykiskt.
Mamma: Ständigt orolig och rädd.
Rebecca: Väldigt orolig.
Behandling:
Asacol, azatioprin, folacin, kalcium, prednisolon, järn och flouxetin.
Följdsjukdommar.
Inga förrutom väldigt ont i lederna under tiden hon står på kortison.
Glömde skriva privat om Rebecca.
Går i skola ibland när magen tillåter. Hemundervisning from imorgon. Gillar att umgås med kompisar och vara på gården som mamma och några föräldrar har öppnat för ungdomarna. Älskar också campinglivet.
Lilloppan!
Lite privat
Född 1981. Kommer från gnällbältet - Örebro. Jobbar som sjuksköterska inom äldreomsorgen. Är sambo med den mest tålmodige mannen och vi har en liten kissekatt. Tycker om lugna vardagliga saker som tex blommor/trädgård, brodera, promenera och spelar lite gitarr och sjunger när jag känner för det. I nuläget planerar vi att utöka familjen.
Diagnos
80% Ulcerös Kolit och 20% Morbus Crohn.
Sjuk sedan
1997. Stod ut med sjukdomen tom 2001. Då inga beh fungerade valde jag själv att stomioperera mig. Hade ileostomi tom 2005, då de gjorde en IRA, vilket har fungerat bra tills nu. Har ett skov i nuläget, men är hoppfull att det går över med lite Prednisolonsuppar!
Sjukhus
USÖ - universitetssjukhuset i Örebro
Så påverkas jag fysiskt:
- Trööööött
- Kramper i ändtarmen
- Blodig avföring
- Ökad törst
- Torr hud
Så påverkas jag psykiskt
- Deppig då och då
- Negativ inställning
- Lättirriterad
- Extremt glad när jag får vara symtomfri
Behandling
- Började med Asacol 2005, men var allergisk mot denna. Fick då reda på att 10% är allergiska mot 5-ASA. Fick mer inflammationssymtom.
- Imurel: noll effekt av denna. Dock fick jag bukspottkörtelinflammation av denna...
- Något konstigt dropp, som jag inte kommer ihåg vad det hette... men det hade noll effekt.
- Prednisolontabltter i varierande dos under hela sjukdomstiden innan stomiop.
- Under stomiop: ingen kolitbeh.
- Efter IRA-op: Loperamid (Dimor mfl) och i dagsläget: Prednisolonsuppar i nedtrappning.
Sedan stomiop har jag stått på Folacin och Behepantabletter.
Följdsjukdomar
- Ledbesvär i fingrar, händer och axlar. Ibland i knäna.
(- Astma - finns inga belägg att det är en följdsjukdom, men det är ännu en autoimmun sjukdom iaf... )
Ojojoj,sådant här är inte alls lätt.... men jag gör ett försök.
lite privat
Kvinna född-74. Bor i Stockholm tillsammans med min man,vår son samt så väntar vi ett barn till med BF i slutet av Mars.
Studerar fn ekonomi och på min fritid hänger jag gärna i stallet då jag har två egna hästar.
Diagnos
ulcerös colit
Sjuk sedan
Hösten 2005 då jag blev riktigt dålig. trodde då att det bara var tillfälligt efter graviditet men ack så fel jag hade...
Därefter har det blivit några omgångar på sjukhus med dropp.
Sjukhus
Södersjukhuset (SÖS)
Så påverkas jag fysiskt
innan op: ständigt trött och deppad.
Efter op: Egentligen inte alls förutom på positivt vis för nu orkar jag leva igen.
Så påverkas jag psykiskt
innan op: Ledsen,lättirriterad och folkskygg
Efter Op: Gladare,piggare och mer social
Behandling
innan på som jag genomgick 2006 (tillfällig stomi)
- Asacol
- prednisolon
- Imurel
Nu efter Op:
- pentasasuppar
- Mitt val kvinna (för bebisens skull)
- Prednisolonsuppar (men bara tillfälligt)
Följdsjukdomar
Inga direkt uttalade förutom att jag kan känna av lederna lite ibland.
astma,icke allergisk men jag skriver liksom lilloppan att det inte behöver vara pga UC.
hänger oxå med här
Privat:
Kvinna född 1981, sambo/pojkvän (ekonom)sen snart 10år.Dotter på 19 mån. Bor i Strängnäs/södermanland. är förskollärare och arb med 3-5åringar.
Diagnos:
Har ingen diagnosän, är under utredning snart i 1år. De tror att det är gallan, hittar dockinga stenar. Har även ärftlig laktosintoleransoch ständig magkatarr!!
sjuk sedan:
har alltid haft probl m magen. magkatarr sedan 1998 i omgångar. gallstensanfall under grav i v 23 , feb 2006. (kramper i hö sida vid bröstrevbenen komme ri intervaller, kan göra att jag kräks av smärtan. Dålig avföring gul ooljig flyter på vattnet som en hinna..
sjukhus:
Mälarsjukhuset i eskilstuna
så påverkas jag fyskiskt/psykiskt:
Trött i hela kroppen, lätt irreterad ständigt sur
svårt att koncentrera mig okomma ihåg saker.
behandling:
gjort laktosprov, gastoskopi, massormed prover, röntgen och ul. skanu om 2 v göra koloskopi.
brist på b12
äter nexium ofta
papverin
följdsjukdomar:
??
Lite privat: Kvinna född-85 Bor i Frillesås som ligger ca 5 mil söder om Göteborg. Sambo med Joakim född-81 tillsammans har vi en dotter Lowa född i maj -06 Eftersom jag har varit föräldrarledig och sjukskriven är jag på väg ut i arbetslivet igen jobbar lite kvällar och helger nu men väntar på en ledig tjänst på ett företag som motör så håll tummarna för mig
Diagnos: Ulserös colit
Sjuk sedan: dignos sen juli 06 men fick redan många symptom under tidig gravidetet med dottern. Men läkarna bara skyfflade bort mig då.
Sjukhus: Sjukhuset i Varberg
Så påverkas jag fysiskt: Innan stomi op: Täta tobabesök med slemmiga och blodiga diarer. Värk i lederna, kramper och trötthet.
Efter stomi op: Slem och blod från stumpen men inget som jag inte kan överleva.
Så påverkas jag psykiskt: innan stomi op: Rädsla, trötthet ingen livsglädje.
Efter stomi op: Jag skulle inte kunna må bättre
Behandling: Innan stomi op: Asacol, remicade, imurel, prednisolon, Pred clysma, asacol i clysma form, pentasasuppar, colifome, vernofen. Men inget funkade.
Efter stomi op: Pentasasuppar.
Följdsjukdomar: Värk i ledern men det till hör ju själva sjukdomen
hej
Hänger med här.
Privat: heter Anna, född -80, bor i Göteborg med min 8-årige son och min särbo. Jobbar som elevassistent än så länge bara 50%.
Diagnos: Ulcerös Colit.
Sjuk sedan: våren 2002.
Sjukhus: Östra i Göteborg.
Fysiskt: Kramper, diarrér, blod, ledvärk, feber toppar, trötthet.
Psykiskt: Oftast någorlunda, men ibland känns det som om livet pissar på mig.
Behandling: Pentasa, asacol suppar, kortison, Imurel, Puri-nethol men inget har varit bra. Så nu ska jag förhoppningsvis få Remicade.
Följdsjukdomar: järnbrist.