• Shyme

Ikeas madrass och spjälskydd i en säng som inte kommer från Ikea

Hur funkar det? Ikeas spjälsängar är ju något mindre än andra sängar.

Vi kommer att ärva en säng som är standard mått och därmed nån cm större än Ikeas och därför har jag i tanken valt bort ikeas madrass och spjälskydd.

Men nu pratade jag med en bekant som köpt madrass på Ikea till en gammal säng och började sen funder om det kanske går, det skulle ju bli lite billigare då...

Är det någon här som testat Ikeas madrass och spjälskydd i en annan säng? Hur funkar det, glappar det eller inte?

• Svar på tråden Ikeas madrass och spjälskydd i en säng som inte kommer från Ikea
  • ahlcec

När vi köpte spjäsläng och skulle köpa madrass och så till sa de på Ikea att deras grejer endast passar till deras sängar. Så vi fick köpa på babyproffsen istället.
    Jag tror det är ganska stor skillnad, att det kommer att glipa.

Fast prova, om inte annat kan du ju isåfall byta madrassen mot något annat på Ikea.

• molle76

Jag köpte också ikeas madrass till en gammal spjälsäng. (Vi ska ha den sambon låg i när han var bebis) Och den passade bra. Men ta måtten innan ni köper den för att vara säkra.

• Signatur

Vi köpte IKEAs grejor till en 70-tals säng. Den var mindre än IKEAs standardmått så det borde fungera tyckte vi. Det gjorde det inte...Värsta glappet mellan gaveln och spjälorna. Livsfarligt!

• Netrios

Vi hade fått en gammal spjälsäng från mina morföräldrar som mormor hade använt när hon var dagmamma nångång på 60-talet, och var rädd för att inte hitta en madrass som skulle passa. Men på Ikea hade dem rätt storlek som vi behövde. Tror dem allra flesta sängar görs i ett mått. Spälskyddet hittade vi också på Ikea och det passade toppen det med

• snart tre

Spjälskyddet är det nog inget problem med - vårt från Ikea var lite för stort för Ikea-sängen till och med så vi fick låta det lappa över lite. Men madrassan kanske är svårare - de har ju sina egna mått!

Svar på tråden Ikeas madrass och spjälskydd i en säng som inte kommer från Ikea