• Boel1

Rör i öronen - någon som har gjort det på sitt barn!?

Vår lilla tjej som är ca 1,5 år ska få rör i öronen p.g.a återkommande öroninflammationer. Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta - fördelar/nackdelar m.m.!

• Svar på tråden Rör i öronen - någon som har gjort det på sitt barn!?
  • ploppviola

Vår son fick de efter åtskilliga öroninf.
    Bara fördelar kan jag säga.Slapp all pencillin.
    Vi väntade i delängsta o trodde de skulle gå över men de gjorde de aldrig.De enda vi ångrar är at vi inte gjorde de tidigare.Han var ca 2 år.
    Han fick från han var baby(öroninf)
    Lycka till

Den utan skuld kastar första stenen
  • Lorelei

Har inte varit med om det med eget barn. Men jag jobbar som audionom och stöter på en del barn med rör i öronen... Oftast fungerar rör riktigt bra både som hjälp mot öroninflammationerna och för att förbättra hörseln som ofta blir nedsatt i samband med inflammationerna. Det är ett enkelt ingrepp och barnet brukar inte bli särskilt påverkat efteråt...

• Boel1

Vår tjej fick sin första öroninflammation när hon var ca 6 månader. Det är lite underligt att läkaren vi varit mest hos har sagt när jag har frågat om rör att det sätter man bara in om det är vätska bakom trumhinnan. Hon hade öronkatarr just nu, vet inte om det påverkar att hon får rör, det är då skönt att hon ska få det!

• TiraMaria Lucinda

min dotter gjorde en sådan operation på båda öronen i september -07, hon hade öroninfl minst en gång per månad (sammanlagt kanske 10 st eller så) och nu har inte haft en enda sen dess... hon va 1,5 år när vi gjorde det och allt gick toppen, så vi har bara positiva upplevelser av detta

• ploppviola

Förresten så min ena syster son har oxå de o han pratade så orent innan o sen bara släppte allt på några veckor....(efter rören kom på plats)

Den utan skuld kastar första stenen
  • Zharmy

Tjena..

Jag och min sambo har båda rör i öronen själva. är ju 29 år nu och har aldrig haft öroninflammation sen jag opererades som 4-5 åring. :) skönt! Ser det bara som positivt, men kolla om det går o dyka osv nu. Både jag o sambon har svårt få dyka på djupare vatten dvs vi klarar ej trycket. jag vet ej hur tekniken idag är med rören, kanske bättre eller jaa...det var ju 20 år sen liksom.

kram

• Lorelei

Vätska är ju ofta förstadie eller resultat av öroninflammationen... Men man sätter absolut inte BARA rör vid vätska bakom trumhinnan. Tvärtom. Har man stark tendens att få öroninflammation så beror det ofta på det inte ventilerar normalt i mellanörat (p.g.a. trång örontrumpet) och att bakterier på det sättet lättare får fäste kan man säga... om man öppnar med rör så skapar det en bättre ventilation och det är inte lika lätt för bakterierna att växa till sig eftersom miljön inte blir lika gynsam...

• Boel1

Undrar om hon i alla fall har hört lite dåligt - hon säger inte så många ord än, fast jag jämför förståss med storasyster som var väldigt tidig på att prata...
    Ja, men nu blir det kanske bra då om hon får rör i öronen - hoppas på det!

• Lorelei

En öroninflammation kan dra ner hörseln ganska rejält om man har otur. Och många öroninflammationer med spräckta trumhinnor skapar goda förutsättningar för bestående hörselskador. Där är det absolut en klar fördel med rör som visserligen ger ett litet ärr, men dock under kontrollerade former och inte i samma antal som om man har otaliga öroninflammationer.

Jag tror det kommer gå jättebra för er!!

• Baammbbii

Min första son fick rör när han va 1,3 år o då hade han hunnit med 13 öroninflammationer.... rören ska trilla ut av sig själva när det är moget för det.... min son hade dom till runt 7 års åldern innan dom trilla ut.... Kan inte säga nåt negativt om rör!

• Boel1

Om hon skulle ha en öroninflammation när det är dags för operation måste man väl vänta? Vi har 2,5 timmes restid till lasarettet, så det kanske är idé att be vårdcentralen titta i öronen någon dag innan man ska åka!? Hon visar inte längre lika mycket när hon har inflammation - skriker inte lika häftigt på natten t.ex, det är därför jag tänker att man kanske ska kolla det för säkerhets skull...

Svar på tråden Rör i öronen - någon som har gjort det på sitt barn!?