• mammaspyre

Lågt placerat huvud=snabbare förlossning??

jag börjar få panik!!
    jag är gravid i v 34+2 och har hela grav varit orolig att inte hinna in till förlossningen i tid, (min förra förlossning gick ruskigt fort)och min barn borska säger att allt talar för att det kommer gå ännu fortare denna gång

nu var jag på undersökning hos BM i går och hon blev förvånad över hur långt ner (djupt) huvudet var placerat i bäckenet hon fick känna flera gånger för att hon var så "förvånad"

så nu undrar jag efter en sömnlös natt av oro

-kan huvudets låga placering göra att förlossningen går ännu fortare??

och/eller

-kan det tyda på att förlossningen ev startar tidigare??

tack på förhand

• Svar på tråden Lågt placerat huvud=snabbare förlossning??
  • Friiidaa

Min dotter var liksom din bebis och långt ner i bäcknet några veckor före förlossningen, och min förlossning gick på en timme från första värken (förstföderska)....

Så jag tror absolut att det påskyndar förloppet. Har du långt till BB?

• mammaspyre

ja, det tar ca 40 min att köra till förlossningen!!
    jag funderar på att ringa BM i dag å prata mer om min oro efter i går och fråga om man kan få planerad igångsättning pga av oro

• Rosen 80

Min bebis ligger också mycket djupt i bäcknet och har roterat sig ner. Varit så sen v 32 (bf igår) Min bm sa att jag nog inte ska vänta hemma för länge (även tredje barnet och tätt) för det KAN gå fort. Men det behöver inte. Hon sa att det har visats vetenskapligt, men hennes 13 års erfarenhet säger att det OFTAST går fortare när bebis är djupt nere i bäcknet.

Ring bm och prata om du är orolig...

Lycka till !!!

• amasonas

Min bebis i magen "ramlade" ner långt ner i bäckenet redan i v.28 magen bara ramlade ner en dag liksom.....varför vet jag inte, kan vara för att det är mitt tredje barn & "plats finnes" liksom....

Dock är han inte fixerad eller nått sånt än, min bm sa att det behöver inte alls betyda att det blir tidigare eller snabbare förlossning pga detta, barnet kunde få för sig att hoppa upp igen (vilket han inte gjort...) hon menade på att nästan alla barn är ju långt nere i bäckenet när det väl var dags för förlossning & det är ju sant! & alla föder ju inte på en timme....

bara att vissa ligger där lite tidigare än andra (nere i bäckenet alltså)

lycka till & hoppas att allt går bra (& i lagom taktGlad)

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • Chs88

hej...har också fått info om att bebisens huvud e lågt placerad..e i vecka 39..uh o börjar bli lite nervös..bebisen har varit fixerad i 3 veckor.men att förlossningen skulle gå snabbare vet jag inte..hm det märker man då..men har 4 mil till sjukhuset så det gör ju inte saken bättre...lycka till med dej..du har några veckor kvar.. det går nog bra..!!!!!!!!!

• spallen

Jag var hos bm idag och hon sa åxå att huvudet var väldigt långt nere. Fast jag skulle bara tycka att det var skönt med en snabb förlossning, finns ju inget värre än att ligga där o ha piss-ont!!!

• mammaspyre

oj!! glömde skriva vad BM sa!! - sorry

hon var oxå oroad för att jag skulle hinna in till förlossningen, för det kan gå mkt fortare när huvudet ligger långt nere så nu har jag fått en tid för igångsättning den 10/3 (v38+6)! så jag hoppas att den lilla krabateb stannar där inne tills dess
    men nu känner jag mig mkt lugnare iallafall och det är så skönt med en BM som man kan prata med och som förstår enns oro

• only Gizmo

min son låg jätte lågt i bäcknet det tog ändå 16 timmar från vattnet gick.
    men då va jag förstföderska.

• VeronikaK

Min son låg långt ner i bäckenet de sista veckorna. BM var också förvånad över hur långt ner han låg. Jag fick tom göra ett ultraljud för att titta efter. Förlossningen gick fort också - knappt fyra timmar från första lilla känning och ca 3,5 timmar från första riktiga värken. Första barnet.

Svar på tråden Lågt placerat huvud=snabbare förlossning??