• Litheo

Viktväktarna, HJÄLP!

Jag har nu bestämt mig att börja med VV imorgon!
    Jag måste ner 4 kg till Bröllopet 3 Maj!
    Det var flera år sedan jag var seriös viktväktare och har glömt en del.

Jag vet att jag ska äta 22 p/dag men jag har lite frågor:

1.  Jag går snabbt varje dag, ca 45 min och tränar Friskis 3 dagar i veckan (har gjort det i flera år så inget jag börjar med nu i samband med VV) 
    Får jag äta för några av de pointsen som jag motionerar?
    Förr fick man äta för max 12 p per vecka men hur är det nu?

2.  Hur mycket pasta får jag äta? Förut var det 3 p för 2,5 dl eller 3 p för obegränsat är det lika nu?

3.  Hur många points per vecka får man spara? Förut var det 4p/dag och man var då tvungen att äta upp de innan veckans slut, lika nu?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Viktväktarna, HJÄLP!
  • 83Lovika

ett tips, gå in på viktväktarnas sida o fråga där, man brukar få hjälp jätte snabbt.

• Litheo

Jag var in o kollade men man måste vara medlem Jag kör hemma bara!

Någon som kan hjälpa mig?

• 83Lovika

Aha, men kan du inte registrera dig för forumet bara? Jag var med där förr o det kostar inget alls, precis som här.
    Fick svar nästan direkt på alla frågorna.
    Var ett tag sen jag var med så kan inte ge dig svar på frågorna tyvärr

• Julienne

Nu är det ett år sen jag var aktiv och gick på möten....

Men om jag inte minns fel: Du kan träna under veckan men max äta 12p av de intränade bonuspoängen. Men det är inget måste.

Sparar du points så är det max 4p/dag och de måste ätas upp innan din vecka är slut.

Pasta: 3p valfri mängd fullkornspasta, 4p valfri mängd vanlig pasta. 0,5 dl okokt fullkornsbulgur är 2p. Potatis valfritt 2p.

Det var senast jag var med lite annorlunda sätt att räkna ut pointsvärdet/dag. Man skulle svara på frågor och räkna ihop poängen;

Kvinna = 7
    Man = 15

Ålder;
    18-20 år = 5
    21-35 = 4
    36-50 =3
    51-65 =2
    över 65= 1

Vikt;
    Tag första siffran av din vikt om du har 2 siffrig vikt. De 2 första siffrorna om du har 3 siffrig vikt. Ex 84 kg= 8 points.

Längd;
    under 160 cm =1
    över 160 cm = 2

Aktivitet under dagen
    mest stillasittande = 0
    ibland sittande men står mest =2
    ständig rörelse = 4
    fysiskt hårt arbete = 6

Önskar du
    gå ner i vikt = 0
    bibehålla vikten = 4

Helamma = 10
    delamma = 5

Numera har VV helt ändrat sitt system till nåt de kallar DuoVal, men om det kan jag ingenting. Hoppas du fick någorlunda hjälp....

• Litheo

Tack, det var som förr

Ingen som vet hur DuoVal funkar och vad det är?

• m2rru

Jag har precis börjat och dom där pointsen i tidigare inlägg gäller inte riktigt.

Duo val går ut på att det finns vissa produkter man får äta valfri mängd av för viss antal points.

Var och vägde mig för andra gången förra måndagen och hade gått ner 2,6 kg.

Collie är som potatischips, tar man en måste man ha flera
  • m2rru

Pasta är 4 points oavsett om det är fullkorn eller vanlig.
    Potatis valfri mängd är också 4 points.
    Sen har det tillkommit ris, fullkornsflingor typ branflakes mm för 4 points.

Sen är en del värde 3 points.

• m2rru

Här kommer hela listan Duo val valfri mängd för 4 points:

Potatis
    Pasta, alla sorter
    Ris, alla sorter
    Basmusli (utan frukt, nötter och socker.
    Fullkornsflingor
    Havregryn, rågflingor
    Brö (bakat på rågmjöl och hela korn utan frö.

Valfri mängd för 3 points

Baljväxter
    Cottage cheese max 4% fett
    Kvarg, mager max 1 % fett
    Mjukost, naturell max 4% fett.
    Yoghurt och filmjölk naturell max 0,5 fett
    Vit fisk och skaldjur (ej fet fisk)
    Tonfisk i vatten
    Kyckling och kalkonkött, inget skinn
    Nötkött, magert
    Griskött magert
    Lammkött magert
    Magert pålägg ( skinka, saltkött.
    Quorn

• Litheo

Tack!
    Men kan man inte äta hur mycket potatis man vill längre för 2 p?
    Hur många p är det i 2 potatisar tex om man inte vill äta valfri Duomängd för 4?

• m2rru

Potatis 80 g, 1 points

• Julienne

Känns inte som om DuoVal är nåt för mig. Jag kör nog efter det gamla systemet ett tag till.

• m2rru

Jag kör också efter det gamla fast jag går där. Vem äter tex flingor över 60 gr. Eftersom 30 gr är 1,5 points. För att komma upp till 4 points, måste man ju äta ca 75 g flingor om man kör med Duo val där.

• Julienne

DuoVal är väl framtaget för att det ska bli mer fria mängder av olika basvaror. Kan tänka mig att det är en följd av alla dessa "ät-hur-mycket-du-vill-dieter" tex GI. Viktväktarna har ju annars varit "väg-varje-portion-metod" för viktminskning.

• Litheo
    Julienne skrev 2008-02-07 13:11:33 följande:
    DuoVal är väl framtaget för att det ska bli mer fria mängder av olika basvaror. Kan tänka mig att det är en följd av alla dessa "ät-hur-mycket-du-vill-dieter" tex GI. Viktväktarna har ju annars varit "väg-varje-portion-metod" för viktminskning.
    Ok men kan man fortfarande äta valfri mängs potatis för 2 p om man kör "det vanliga VV"?
  • m2rru

Ja, det kan du nog göra. Fast jag tror du inte kan kombinera dessa 2 program.

• presens konjunktiv

Men alltså, om man inte äter så mycket av det där, så kan man ju fortfarande räkna efter vikt eller styck. Ta till exempel kalkon som jag har på mackan. Det är fri mängd för 3 points, men jag äter bara två skivor, och skriver då in 0,5. Förstås.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • star2

Enligt det nya är 2 potatisar 2 points, allt över det är duoval 4 points.
    Om du är van vid det gamla så kör på det om du inte tänker gå på några möten. Blanda inte dessa 2. det nya är säkert bra och om man inte vill äta mycket av dom livsmedlen som det finns duo val till så kan man räkna mindre men det stämmer inte riktigt med det som var innan.

Svar på tråden Viktväktarna, HJÄLP!