• Elovena

Hur gör man Lapskojs?

Med köttfärs? Skall det in i ugnen sen? Nån som har recept?

• Svar på tråden Hur gör man Lapskojs?
  • Verkligen

Köttfärs?

Jag brukar först göra mos, ha i purjolök och salta biten.. Sånt där kött i konserv.. Det är väl lapskojs det?

Kent 29/2 och Kent 21/3 2008!!!!
  • signaturbyte

ååh.! det åt jag när jag var liten, hos min norska kompis
    Blev nyfiken jag också. har du googlat?

• snowflake76

näää det är ju med renskav och potatismos som man blandar ihop med lite svartpeppar.så brukar vi göra i alla fall =)

• snowflake76

var för snabb =)
    den med köttfärs är ju mosaka eller hur det nu stavas

• Emmeli

I norrlan käkade vi det med mos å saltabiten de e lapskojs för mig det =)

• Elovena

I norra Finland gör vi det med köttfärs. Säkert en billigare variant Har frågat i "Österbottninska tråden" nu och väntar på svar där också.

• minignagarn

Enklaste tipset:
    Gör en påse pulvermos med lite mindre vätska än vad som står
    Rör i en burk "salta biten" (bara köttet)
    Häll i lite av det sparade spadet köttet låg i.. klart!!
    Lycka till!

• JennieL

När jag gick i skolan var lappskojs potatismos med typ corned beef, här där jag bor nu är det nån köttgryta tror jag...

• SweetStarAngel

Lappskojs för mig är: Potatismos, sylta och rödbetor

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns nanm är ristade i mitt hjärta för evigt
  • TuSSen09

jag brukar strimla skinka på burk i potatismos och sen rödbetor till *mumma*

• 174Livia

När jag gör lappkojs så köper jag en burk med kött som heter salta biten...finns i nästan alla mataffärer (på konservburk). Sen gör jag potatismos som vanligt,värmer köttet m spad i en kastrull...samtidigt som jag delar köttet,faller ihopa som strimlor jättelätt,sen tillsätter jag även lite av spadet i moset!! Jättegott och serverar med rödbetor och knäckebröd!!

Svar på tråden Hur gör man Lapskojs?