Inlägg från: Bruden1 |Visa alla inlägg
  • Bruden1

Vi som väntar andra barnet i maj?!

Var på MVC idag, andra besöket efter inskrivningen.
    Allt var bra enligt BM!! Värdena o så...
    SF-mått: 25
    Fick lyssna på bebis hjärtljud för första gången!! Skrattande 144 slag/minut.
    Är i vecka 26 idag, (25+0)

Har en dotter sen innan Skrattande, Evelina, snart 2,5 år!

Vad tror ni det blir denna ggn?? Gissa gärna! Kyss

Har massor av magbilder i mitt galleri med!
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • Bruden1

Jag funderar på att köpa en begagnad syskonvagn på blocket.

Min dotter kommer va drygt 2,5 år när bebisen kommer i maj, är det någon idé med syskonvagn tycker ni??
    Hur länge kan man använda den egentligen, till dotter är 4, 5 år eller!?
    Så svårt detta ju!!
    Vill ju inte köpa nåt så dyrt i onödan! Tänkte lägga max 1000 spänn på en begagnad.

Vilken sort rekommenderar ni som vet!?
    Kan man använda den från start, när bebis bara är nån vecka??
    Eller ska jag bara köpa en ståpall för min stora tjej!?

Behöver massa råd från er!!!

PS: Vi bor på landet, på en bondgård, på Öland, kommer inte vara i stan speciellt mycket, och i sånna fall kommer jag nog inte åka dit själv med en bebis och en 2,5 åring!! utan då tar jag nog med mig sambon, mamma eller någon vän! Vi har idag som det är 2 vagnar, en Brio nova kombivagn o en emmaljunga scooter, så de kan åka i två separata vagnar när vi är två st! alternativt om man bara tar brion o låter Evelina stå på en åkbräda.

Vad tror ni om mina funderingar!?

Kan ju vara bra med en syskonvagn med när man är ute sena sommarkvällar o vill låta barnen sova i vagnen när man sitter ute o snackar, grillar etc...
    eller när man är i lagårn o mjölkar eller dylikt.

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • Bruden1
    hannamamma skrev 2008-02-22 09:56:56 följande:
    Bruden 1:Jag skulle inte köpa syskonvagn om jag var du, vänta med att köpa tills efter bebisen fötts isåfall, så ser du hur mkt storasyskonet vill åka vagn eller ej...Vår dotter kommer var 2 år och 8 månader i maj och vi tänker bara köra ståbräda...men vi bor inte på landet...så du kanske behöver något att dra omkring båda i i sommar men då skulle jag tipsa om en syskonsylky (modell äldre, beg.) så kan du ha minstingen i lift där i...för de hjulen brukar ju vara rejäla!
    jaha en syskonsulky!! Hur ser en sån ut? Kan man ha den från det att bebis är nyfödd??
  • Bruden1
    majflickan skrev 2008-02-22 09:36:37 följande:
    Nu kommer visserligen vår son vara 3 år när det e dags. Men även om bebisen skulle kommit vid jul när han va 2½ så vet ja inte om jag skulle skaffat en syskonvagn. Beror ju klart på hur mycket man e ute o går. Men e som jag tänkt nu att till o börja med kommer jag nog ändå inte åka ner till stan tex med båda barnen. Utan gör de isf när sambon e med oxå så vi kan ha varsin vagn. Sen ska vi köpa ståbräda oxå. Om man nu ska iväg o han blir trott i benen så får vi använda oss av det.behöver jag till stan så får jag passa på medans stora e på dagis!
    ja tål att funderas på!

Jag kan ju inte åka till stan medans dottern är på dagis, för det tar ju minst en timme dit så det är ju ingen idé lixom!! o i sommar ska hon va ledig i minst 2 månader.
  • Bruden1

En fråga till ang. syskonsulky, finns det sånna som är vända MOT mig för jag vill ju inte att bebis ska ligga åt andra hållet från början!!

• Bruden1

Nä visst, om jag inte köper en syskonvagn så blir det iaf en åkbräda, en åkbräda blir det i vilket fall som helst iaf!!
    Det är ett måste känner jag!

Men om vi är borta sena sommarkvällar så kan det ju vara bra att de kan somna i vagnen ute bredvid oss! Vi har ju två vagnar så det kanske räcker med att de har varsin då!?
    Men det känns ändå lättare o smidigare att bara ha en vagn att dra med!!

Eller vad tror ni??

• Bruden1
    Ankan77 skrev 2008-02-22 18:41:23 följande:
    Bruden1: Näe, d är svårt... Vi har faktiskt funderat på o ev köpa en billig syskonvagn just för att min sambo jobbar mkt. Och ibland vill jag gå hem till kompisar o grilla o så på sommarkvällarna...E brukar somna då, och då är d smidigt o rulla hem henne i en vagn. Men nu på senaste tiden funderar jag starkt på o skippa syskonvagn just därför att hon blir faktiskt 3,5 och skulle d va så kan säkert våra kompisar hjälpa mig hem med barnen.. Hur långt kan ni tänka er att köra för att titta/köpa en vagn? Jag bor i Karlskrona, och det brukar finnas rätt mkt vagnar ute på blocket här i blekinge tycker jag :)
    Ja, jag vill nog inte köra längre än 10 mil, max 12 och då är det ju till Kalmar o sen på sin höjd 3 mil till!

Min sambo jobbar med jämt!! Han e bonde o jobbar som det är just nu mer än ofta!! Varje dag, sju dagar i veckan, från halv 5-5 på morgonen till 18-19.30 på kvällen! Inte kul kan jag säga!! Förvånad Gråter
  • Bruden1
    jenn79 skrev 2008-02-22 21:53:56 följande:
    Bruden: Då min dotter kommer vara ungefär lika gammal som din (född dec 05) så har jag samma funderingar.Men vi har beslutat att vänta till bebisen föds, har Emma ett behov av att åka vagn, ja då köper vi en.Därermot har vi tänkt köpa en beg tvillingsulky (careena har en bra) fast det är ju inte så stor hjul om man bor på landet... Men det är bara frammåt som gäller (tyvärr) Gillar inte heller att ha barnet frammåt, men vi ska ha den i närområdet där vi bor (handling, till och från ÖF) och då möter man inet så många iaf. Då känns det ok att ha bebisen frammåt. Och när de är pytte och bara ligger ner spelar det ju eg ingen roll om de är frammåt/bakåt.Men vi vil ha en vagn på kvällen osv när man är borta, precis som du/ni resonerar
    Tack för tipset om denna!
    Jaha, careenas tvillingsulky, vad kostar den då? och kan man ha den från att bebis är nyfödd? med en lift i då eller?
  • Bruden1
    hannamamma skrev 2008-02-23 10:37:50 följande:
    Bruden 1:Jag menade en sådan "dubbelsulky" som många dagis har... typ en sån här www.blocket.se/vi/15270859.htmändbar med delade sitsar...de brukar gå att hitta både äldre och nyare beg.Emmaljunga twin cerox finns det nån som heter för att ge dig ännu ett exempel, fast den är rätt ny och kostar 3000 + oftast...men det finns säkert äldre också Vi har vänner som köpte en sån här likn. www.blocket.se/vi/15224367.htm när de fick sitt andra (men de fick tätt, 1,5 år mellan) men de körde den framåt med lift i först (tror inte den gick att vända) och de bor "på landet"...Jag resonerar som så att på dagarna när dottern är på dagis kommer jag ta mina promenader med kotten, sen får man helt enkelt klara sig med stårbrädan, och gå lite långsammare (när det ska plockas pinnar etc )I sommar när vi är lediga får vi väl se hur vi gör...hon blir trots allt 3 i september och jag tycker inte man ska låta de åka vagn för mkt och för länge, de behöver ju motionen! Jag räknar ändå med att inte kunna gå några längre sträckor med båda barnen som man gjorde förra gången Jag får lämna de hemma till maken på kvällarna och traska på egen hand för att röra på fläsket
    Ja en som blå som var från länken på blocket vore ju perfekt!!! Billig med, 400 kr!!
    Men sån tur har man väl inte att man hittar en sån fin o billig här runtomkring där jag bor, på landet... omsättningen är ju dessvärre inte så stor...
    Får hoppas!
  • Bruden1
    cillaallic skrev 2008-03-03 10:23:28 följande:
    Majflickan, jag förstår hur du har det. Har också en nattvandrande son, även om han faktiskt inte kom in förrän vid 6-snåret i morse.Men det där med krampen - det gör så förbaskat ont! Har inte kommit på nåot bra sätt att undvika det. Någon som har bra tips??Annars känner jag som Mydream, att det är totalt overkligt att vi snart ska ha två små därhemma...
    Grape tonic hjälper mot kramp! iaf mig drick 1/2-1 flaska om dagen.
Svar på tråden Vi som väntar andra barnet i maj?!