• meh

Vi som väntar andra barnet i maj?!

Ankan77 skrev 2008-03-07 11:52:19 följande:
    Jahaa, kan man inte va d... Hmm, hur gör man då? Väljer att gå upp till 100% och sen gå med på sjukskrivning på 50? Jag som precis hade "bestämt" hur jag ska göra...
    Att gå upp till 100% är ju ett alternativ, då blir ju % rätt.
    Man kan ju bara välja att vara sjukskriven/föräldraledig och så på heltid, 1 fjärdedelsdag, halvdag eller 3 fjärdedelsdag. Det är ju försäkringskassan som har dom alternativen.
    ~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 4/6-08~
  • meh

Här har vi också fått en sjuk son
    På bara en timme sedan man kommit hem från dagis, börjar han hosta som bara den tills han kräks. Vet inte hur många handdukar som har använts hittills och det blir inte bättre av att han bara gråter heller, för att det gör ont i halsen när han hostar, stackarn

• meh
    Ankan77 skrev 2008-03-10 13:37:48 följande:
    Nu har jag en fråga ang sjukskrivning igen..Ska till läkaren för bedömning imorn, men förmodligen blir d 25% sjukskrivning. Men, hur gör man sen? Misstänker att man får ngt läkarintyg som ska skickas in till försäkringskassan. Men ska jag jobba som jag brukar fram till dess att f-kassan tagit ngt beslut, eller?Hoppas ngn kan hjälpa mig svara
    Du börjar jobba efter läkarintyget från det datumet som läkaren skriver på intyget, troligen i morgon eller dagen därpå. Försäkringskassan ska inte ha intyget förrän 15 dagar in i sjukskrivningen och det brukar vara arbetsgivaren som skickar in och anmäler det.
  • meh

Ankan - är så lite så . Arbetar ju på en personalavdelning med löner och annat, så jag har lite koll på vad som gäller

• meh

Man får ju vara sjuk i 1 vecka, innan man måste ha läkarintyg fr o m den 8:e dagen. Dom första 14 dagarna man är sjuk, är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen, dvs 80% av lönen och från den 15:e dagen tar försäkringskassan över och då ska arbetsgivaren ( i alla fall på mitt jobb) ringa och anmäla och skicka in org. läkarintyget. En del vill ha kopia på intyget och så får man skicka in det själv. Är ju så olika från arbetsgivare till arbetsgivare, hur dom vill ha det.

• meh
    Bruden1 skrev 2008-03-12 21:57:02 följande:
    Men om man bara är behovsanställd då?? Dvs hoppar in o jobbar dagar när det behövs! inget anställningavtal finns med ett exakt slutdatum.Hur blir det då om man behöver sjukskriva sig??
    Om du hoppar in när det behövs och inte är anställd, så är du väl arbetslös eller? I så fall är det ju på a-kassekortet du anger att du har varit sjuk.
  • meh
    Bruden1 skrev 2008-03-12 22:18:13 följande:
    Jag jobbar efter schema som är lagt fram till påsk, 4 dagar/vecka, sen jobbar jag framöver ca 4-5 dagar/vecka så länge jag orkar fram till BF. Hoppas jag kan jobba fram till 2 veckor innan iaf, det e lagom tycker jag!På mitt anställningsbevis står det "graviditeten avgör" på frågan: hur länge anställningen är. Det har vi kommit överrens om tillsammans, arbetsg. o jag.Jag menar då: Vem betalar ut sjuklönen vid eventuell sjukskrivning??
    Har du ett anställningsbevis och är anställd, så är det ju arbetsgivaren som betalar sjuklönen dom första 14 dagarna, tror jag i alla fall, men fråga arbetsgivaren eller fk för säkerhets skull.
  • meh

Här är allt hyfsat. Har börjat känna av rejäla förvärkar och fick sammandragningar i fredags, så vi åkte in på förlossningen igen för att kolla, men allt var som det skulle
    Blev fortsatt heltidssjukskriven ytterligare 1 vecka, till efter påsk.

I morgon ska jag till bm, så då får vi se om hon tycker jag kan börja jobba 50% efter påsk, som det var tänkt att jag skulle göra i morgon.

När det gäller BB-väskan har jag faktiskt det mesta packat, eftersom jag redan varit in 2 gånger. Kommer väl lägga ner en del sista saker när det blir dags att åka in på riktigt

• meh

Hemma efter ett besök på jobbet. Åkte direkt jag hade lämnat Erik på dagis, fikade och kollade mailen.
    Nu när jag kommit hem är det värk i rygg och mage som gäller, så det blir till att lägga sig i soffan och vila ordentligt.
    Hmmm....undrar just hur det ska gå att börja jobba 4 tim/dag på tisdag, när jag blir trött i ryggen efter 1 timme.

Jag kommer föda på Östersunds sjukhus, precis som förra gången. Finns ju inte så mycket att välja på här, om man inte vill åka 20 mil till Sundsvall
    Här på sjukhuset är alla barnmorskor jättetrevliga och även läkarna, har ju redan hunnit träffat några stycken.
    God mat och jag hoppas att man kan stanna ngn natt, men vet inte hur vi gör om maken också stannar eller om han åker hem till Erik.
    Åker han hem, vill nog jag också hem så fort som möjligt, även om det är jättebra på BB här. Blir det som sist, lågt blodvärde på bebisen med timmatning och blodvärdestester varannan timme, så blir vi kvar minst 2 dygn.

Hakar på listan

hannamamma BF 1 maj 08, dotter född -05
    meh BF 4 juni 08 (blir troligen i maj), son född -05

• meh

Blev ngt knas med listan, gör om den

BF-lista
    hannamamma BF 1 maj 08, dotter född -05
    meh BF 4 juni 08 (blir troligen i maj), son född -05

Svar på tråden Vi som väntar andra barnet i maj?!