• elva

Problem att teckna barnförsäkring?

Efter en långdragen förlossning förlöstes min son med sugklocka. Eftersom han svalde en del fostervatten hamnade han på neonalt i ett par dagar för övervakning. Han fick ingen infektion utan mådde bra och vi fick åka hem. Efter detta har han varit frisk och kry.
    Jag ansökte om en barn försäkring hos Trygg Hansa (hade Vänta barn försäkring där) och har fått ett brev om att de ska beställa våra journaler och för bedömming av försäkringsrisken. Är det någon som har varit med om liknande? Vad tror ni om mina chanser att få teckan en försäkring? Är det någon som vet om något av de andra försäkringsbolagen försäkrar även om förlossningen var komplicerad eller friskriver de sig från mycket?
    Hälsningar
    Anna

• Svar på tråden Problem att teckna barnförsäkring?
  • Lilla K

Det är vanligt att de gör så, när det varit nåt avvikande i samband med förlossning eller barnets första tid/ev sjukdomar.

Vår tös låg på Neo och hade andningsuppehåll (mkt vanligt hos prematurer) och får bara teckna olycksfallsförsäkring, inte sjukförsäkring hos Länsförsäkringar. TryggHansa har jag hört är "snällare" i sin bedömning, så vi har skickat papper dit med.

Är rätt säker på att alla försäkringsbolag gör en bedömning, men de har säkert olika kriterier för att få försäkring eller ej.

• Justess

Vi väntade lite (för länge ) med att försäkra sonen. Han hade hunnit göra BOEL-testet, vilket han inte svarade klockrent på. Försäkringsbolaget nekade då oss försäkring tills hans hörsel hade kollats upp på sjukhuset. Vi som föräldrar var inte ett dugg oroliga för hörseln, vi visste att anledningen till att han inte "hörde" bjällrorna på Boel-testet var att han helt enkelt var för upptagen och nyfiken på andra saker.

Hur som helst, efter hörselkontrollen fick vi i alla fall till slut vår försäkring. För det var ju så klart inget fel på hans hörsel. Men försäkringsbolagen är nog livrädda för att försäkra ett barn som eventuellt kan komma att få problem om det finns minsta lilla indikation på detta vid försäkringstillfället.

Du ska se att ni får er försäkring när de kollat journalerna och inser att han är frisk. Om ni mot förmodan nekas, gå till ett annat bolag. Alla bolag gör inte samma bedömning.

• Viran

Vi fick inte försäkring till någon av våra flickor hos trygghansa..så jag vet inte vad vi skall göra är så besviken!!

• Alvi

Viran: Vi har inte heller fått igenom nån försäkring... var ute för sent...
    Klumpfot är ju ingen "riskgrej" som kan förvärras men det tycker tydligen dem (tre ställen)... och BOELtestet kuggade hon med...
    Plus att hon ska på barnhabilitering nu med sjukgymnaster o sånt.. Hon kommer aldrig att få igenom nån försäkring känns det som...

Jävla snåljåpar!!!

• kissemjao

Det verkar som om TryggHansa bara försäkrar "A-barn". Min dotter har problem med en torr fot (represalier efter att hon haft en rubbning i talgkörtelproduktionen från födseln... seborreiskt eksem). Hon är allergitestad och har varken astma eller allergi. Hennes åkomma är heller inte relaterad till astma och allergi såsom atopiskt eksem är. Ändå ska det krånglas. Det är under utredning nu och får jag hem en till begäran om komplettering så kommer jag att bojkotta trygghansa och berätta högt för hela världen.

• Forellen

När jag tecknade försäkring fick jag dem att lova att inte gå in i BVC-journalen efter alla diskussioner som varit kring detta och det var inga problem alls, jag har precis fått försäkringen godkänd och de begärde aldrig heller BVC-journalen.
    På försäkringsbolaget sa de att de hade ändrat sin policy gällande detta och numer endast beställde kopior på läkarjournaler, kan ju vara bra att veta för andra tänkte jag...

• meya

Vår lilla kille har en tracheostomi(andas genom ett rör i halsen). Han var svullen efter ett ingrepp i halsen och fick svårt att andas, därför satte man en track. Den kommer han att få ta bort inom två år. Han är fullt frisk, men har helt enkelt näsan en bit längre ner än andra. Ändå är det inte klart om vi ska få teckna försäkring hos Trygg Hansa. Blir så ledsen... Tänk om det händer nåt!

• mariemamma

Vi ansökte om försäkring så tidigt som möjligt innan massor av "fel" skulle hittas. Var då inga problem med försäkring.

• Fialoppan

Vi har ansökt ÖVERALLT men får bara teckna olycksfallsförsäkring. Vår son hade svårt för att andas när han föddes och fick en infektion. Efter en vecka var han helt frisk och han fick inga men enligt EEG men ändå får vi avslag överallt.
    Trygghansa skulle göra en ny bedömning när han är 18 månader, hos Länsförsäkringar var vi välkomna tillbaka när han fyllt 5 (!!!!!!!) år! Eeee, nej jag tror inte det....

• Lilla K

mariemamma: fast i TS fall spelade det ju ingen roll hur tidigt hon sökte, pojken hamnade ju på Neo efter förlossningen. "Skadan" var ju redan skedd..

Svar på tråden Problem att teckna barnförsäkring?