• CathrinS

Mat till 1-åring

Nu har min dotter fyllt ett år och ska börja på dagis om ngr månader. Känner att jag vill sluta med burkmat och vänja henne vid vanligt mat.. Nu är dte bara så att jag är fruktansvärt dålig på att laga mat och vill därför ha recept och förslag på vad jag kan laga för mat!! :)

Vill även veta vad man inte får ge till en ettåring, vad man ska undvika..

Tackar!!

• Svar på tråden Mat till 1-åring
  • CathrinS

Jo men jag vill ha tips på bra recept...

Sen så är det juh fortfarande vissa livsmedel man ska akta sig för...tex spenat för att det är för hög natriumhalt i, jordnötter osv....

• Majan78

Min 1-åring gillar sånt han kan äta själv med händerna, typ makaroner och korv, pannkaka, pytt i panna. Koka torsk, potatis och lite grönsaker är ju rätt lätt. Omelett är en enkel lunch, med lite skinka och ärtor kanske...
    Annars håller jag med ovanstående att ge henne det ni äter till middag, skär det i mindre bitar bara. Hon kan äta allting som ni äter.
    Ett tips är att kolla på innehållet i barnmatsburkarna och försöka göra det själv!

• Chaam

Kycklinggryta för hela familjen

2 gula lökar
    2 paprikor, gärna i olika färger
    4 kycklingfiléer
    4 dl creme fraiche
    curry
    ketchup
    senap

Tärna kycklingen i små bitar och bryn den lätt i en gryta (gärna av gjutjärn) tillsammans med hackad gul lök, tärnad paprika samt 1 tsk curry. Rör ner creme fraiche, 1 msk ketchup och 1 msk senap. Koka några minuter. Skär man allt i små tärningar från början så blir grytan barnvänlig direkt, men man kan ju naturligtvis göra större bitar om man vill och sedan dela i mindre till barnet.

Ta undan 1 portion (1-1½ dl) till barnet. Krydda sedan med mer ketchup och senap tills lagom sälta för den vuxna smaken erhållits. Smaka gärna av med mer curry.

Servera till kokt ris och någon färsk grönsak, samt ev bröd.

Smaskens tycker både vi o vår snart 1 åriga kille...

• Chaam

Kasslergryta med ananas för hela familjen

1 gul lök
    1 röd paprika
    500 gram kassler
    1 msk vetemjöl
    1 dl vatten
    2½ dl matlagningsgrädde
    1 syrligt äpple
    1 liten burk ananas (4 ringar, alternativt krossad ananas)
    chilisås

Hacka löken, tärna paprikan, äpplet och kasslern i små bitar, skär ananasen i mindre bitar eller använd krossad ananas. Spara spadet!. Bryn löken tillsammans med paprikan. Lägg i kasslertärningarna. Rör ner mjölet och tillsätt vattnet, grädden och 1 msk chilisås. Lägg ner äppelbitarna och anansen. Låt koka en liten stund så att äpplet mjuknar. Smaka eventuellt av med ananas-spadet om mer sötma önskas. Smaka av med mer chilisås efter att barnets mat tagits undan (ca 1-1½ dl).

Servera med kokt ris och någon färsk grönsak samt ev bröd.

• Chaam

Jag har som du dålig fantasi och har aldrig varit en mästare på matlagning.. Jag har sökt mycket på nätet.. hittade mycket bra på www.recepten.se ..har även sökt på google.se efter barnmat..

Fiskbullar på burk i dillsås och potatis är oxo en favorit hemma...

Vad mer..... pasta carbonara är poppis oxo!!

Lycka till!!

• CathrinS

Tackar så mkt för dina förslag!!!! :)

• Blondie 68

Min dotter är 14 månader och hon får både burk och vanlig mat. Så du behöver inte sluta med burkarna...

• Duckan74

Är ni lite försiktigare med salt eller går det nu bra att laga maten precis som vanligt och ge barnet?

• CathrinS

Vad jag har förstått så ska man vara försiktig med salt ett tag till iom att njurarana inte är fullt utvecklade. Därför ska man även vara försiktig m bla spenat som har hög natriumhalt.

tror även jag hört att man ska undvika bla jordnötter och rotmos...

Det var lite det jag ville ha reda på i denna tråd, vad för livsmedel de ännu inte får äta..men det verkar inte som ngn vet...

• Duckan74

Som jag anade då. Vi saltar nog rätt mycket och därför har jag inte velat ge henne så mycket av vår mat.
    Spenat har jag också hört att det inte är bra, men trodde det var före ett år, liksom honung.

• CathrinS

Det är mkt möjligt att det är före ettårs ålder....

men jordnötter är väl iaf fortfarande ngt man ska undvika har jag för mig...

Svar på tråden Mat till 1-åring