• PerG

Lergryta

Jag har länge funderat på att köpa en lergryta. Jag minns att vi lagade mat i lergryta när vi var små och att i minnet blev det iallafall väldigt gott.

Är det värt att köpa en och var kan man få tag på en i västsverige (Göteborg) till ett vettigt pris?

• Svar på tråden Lergryta
  • Mozarts Nachtmusik

brukar finnas på clas ohlsson. visserligen inte märkesgrytor, men de har funkat

julmust is the shit!
  • Kryddburken

Gå in på närmsta second hand eller röda korset så får du ett gediget exemplar, inarbetad och klar!

De enda du behöver tänka på är att "vattna" lergrytan samt locket en stund före den ska in i ugnen och aLLTID in i kall ugn! Det blir så gott med mat i lergryta! Grytor, soppor, bröd, färsrätter, gratänger etc etc...

Vart du får tag på en "NY" lergryta har jag inte en susning om, den jag använder i dag är en ärvd fem-generations-gryta! Så jag tror på nostalgin i den varan!

• Rapunzella

Kyckling i lergryta med sojasås och wokgrönsaker är supergott! Allt blir så saftigt! Tror att du kan hitta en lergryta i princip var som helst - tror att jag sett dem på typ ICA Maxi eller Coop Forum.

Men lägg i blöt 10-15 min innan och kall ugn!

• msbrownie

en ny lergryta finns att köpa för 189 kr på IKEA! ;) hat nyss köpt en där och har oxå vatt på jakt efter en ett bra tag!

• Sommarbebis

Jag har en lergryta hemma, men den är knappt använd för jag vet inte hur jag ska göra.
    Någon som har recept/förslag på vad man kan göra.

Jag hörde någon någongång som sa att de stoppade både kyckling och ris i och lät det bli klart samtidigt. Men hur gör man då?

• ellinorsmama

Vill också ha recept

• PerG

Ha!.. Jag var på Duka och såg att de hade Schlemmel-topf-lergryta. Men innan jag köpte (den kostade mycket.. 399 så tänkte jag att jag ringer min mamma från affären och kollar lite om hur ofta hon använde sin lergryta på 80-talet för att se om det är värt det.. då visar det sig att hon har sin kvar i ett skåp och inte har använt den på jättelänge, så nu ska jag låna den istället....

Undrar hur många lergrytor som står oanvända i skåp runt om i Sverige.. ;)

• sallybuse

Jag andvänder min lergryta rätt så ofta.Brukar göra kalops i den.Blir jätte gott.Man kan också göra stek i den.Man lägger allt i den som man ska ha och sen låter man den stå inne i ugnen i ca 1½ timme.Och all smak finns i den.Gott e de.

• pajas01

vi gör alltid våran kycklign i lergryta.. den blir såå saftig å god.. bara att lägga grytan i glöt krydda å in i ugnen.. blir alrig bränd utan bara fin fint brunt med massa goda kryddor.. sen göra en god curry sås på skyn..

• Rapunzella

Jag penslar en hel kyckling kanske 1 dl kinesisk soja blandat med salt, peppar och timjan. Efter ca 30 min häller jag på frysta wokgrönsaker som får ligga och gotta sig tillsammans med kycklingen i sojasåsen i ytterligare ca 30 min. Sen ut ur ugnen och det är klart - saftigt och fettsnålt! Sköter sig själv!

• lillstrumpan81
    Svar på #10
    Läste om din kyckling i lergryta. Skulle gärna vilja börja använda min och ditt recept lätt jätte gott. Men jag undrar bara hur många grader det ska vara på ugnen.???
Svar på tråden Lergryta