• Pralin M

Förskola i Åby/Västerhaninge

Vi ska flytta till Åby mot slutet av året och jag vill såklart hitta det perfekta dagiset till min son som då kommer att vara 2½ år. Känner ingen med småbarn i området, så jag hoppas på tips här. Jag är tacksam för alla tips eller varningar!!

• Svar på tråden Förskola i Åby/Västerhaninge
  • Pralin M

Finns det ingen här på FL som har barn på förskola i detta område??

• gotland

Sök redan nu till Montessoriförskolan Igelkotten! Det bästa dagiset som finns, men det kan ta lång tid innan man får en plats där. Har inte direkt nåt dagis att rekommendera annars eftersom jag själv har jobbat på förskolor runtomkring och tycker det är fruktansvärt att det ska behöva vara som det är... 17-18 barn intryckta på en liten avdelning med 2 personal. Inget för mig...
    Har annars en kompis som har sina barn på Nytorps förskola(tror den fortfarande heter så...?). Hon är iofs nöjd men jag ser stor skillnad på hur det är där och hur det är på mina barns Montessoridagis...

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Levani

Hej!
    Mina tjejer går på Åbys förskola (även kallad Nallen). Jag har faktiskt inget att klaga på, för tillfället. Ett tag hade vi alldeles för många vikarier, men det verkade som att vi hamnat på den mest utsatta avd. just då.
    Nu låter det som att många föräldrar är nöjda. Mina tjejer bytte från småbarn innan jul, den nya personalen på småbarn var vekligen SUPER!! (mina barn vill in där varje gång jag hämtar, SUCK, men gulligt!

På storbarnsavd. har allt funkat jättebra! De är engagerade, har grupper för 4-åringar, 5-åringar osv. ÄR ALLTID UTE varje dag, oavsett väder!! Nästan alltid har mina tjejer saker, teckningar, pyssel med sig som de jobbat med under dagen!
    Jag märker STOR skillnad från småbarnsavd. tills idag!
    Folk sa till mig att jag skulle söka till Igelkotten. Jag hade då inte möjlighet att springa och städa på helgerna etc. Och deras uteplats går inte att jämföra med Åbys förskola ;)

• Pralin M

Levani: Tack för ditt inlägg! Jag har varit på studiebesök på Nytorp nu och det verkade bra där. Men det är ju så himla svårt att se från utsidan om man inte känner nån som har barn där...

De har ju fått en ny föreståndare på Nallen vad jag förstår, samma som varit på Nytorp ett tag. Jag har pratat med henne och vad jag förstår så verkade hon inne på att förbättra en hel del på Nallen. Men hon vill ju såklart göra reklam för sina förskolor

• gotland
    Levani skrev 2008-02-11 00:05:46 följande:
    Hej!Mina tjejer går på Åbys förskola (även kallad Nallen). Jag har faktiskt inget att klaga på, för tillfället. Ett tag hade vi alldeles för många vikarier, men det verkade som att vi hamnat på den mest utsatta avd. just då.Nu låter det som att många föräldrar är nöjda. Mina tjejer bytte från småbarn innan jul, den nya personalen på småbarn var vekligen SUPER!! (mina barn vill in där varje gång jag hämtar, SUCK, men gulligt!På storbarnsavd. har allt funkat jättebra! De är engagerade, har grupper för 4-åringar, 5-åringar osv. ÄR ALLTID UTE varje dag, oavsett väder!! Nästan alltid har mina tjejer saker, teckningar, pyssel med sig som de jobbat med under dagen!Jag märker STOR skillnad från småbarnsavd. tills idag! Folk sa till mig att jag skulle söka till Igelkotten. Jag hade då inte möjlighet att springa och städa på helgerna etc. Och deras uteplats går inte att jämföra med Åbys förskola ;)
    Min son gick också på Nallen innan han fick plats på Igelkotten. Han blev dock psykiskt kränkt (mobbad, psykiskt misshandlad...) av en i personalen på den avdelningen han gick på så vi var inte alls nöjda med Nallen. Även våra släktingars barn gick där och fick aldrig vara ute på vintern för att det tog för lång tid att klä på barnen mm. Men du verkar nöjd, så det är ju bra

Just det där med vikarier är ju nåt man slipper när barnen går på Igelkotten iom att de aldrig tar in vikarier i barngruppen utan pusslar med personal och övertider. Funkar jättebra där, har aldrig varit nån personalbrist
    Dessutom är inte städningen så mycket som man tror. Det är oftast en helg och 1-2 onsdagar per termin. Om man är två stycken som städar så tar det ca 3 timmar. Inte så farligt tycker jag med tanke på hur min son hade det på Nallen.
    Du har rätt i att Nallen har en jättefin uteplats, det var det första jag la märke till när vi var på besök där innan han började på Nallen. Men eftersom Igelkotten har lite mindre uteplats (dock lika mycket klätterställningar, gungor, kanor och uteleksaker mm) så går de till skogen en dag i veckan och teater med jämna mellanrum. De är också alltid ute minst 2 timmar i alla väder

Jag är nöjd med Igelkotten och tycker inte det går att jämföra med en kommunal förskola, dels pga pedagogiken och synen på barn och dels pga föräldrarna (Igelkotten är ju ett familjekoperativ så alla familjer är engagerade och har så bra gemenskap och sammanhållning, alla känner alla).
  • Pralin M

gotland: Det där med Montessori-pedagogik låter väldigt intressant. Det som tar mig emot är just detta med familjekoperativ. Jag är rädd för att det ska bli tjafs om hur mycket man ska ställa upp osv. Jag ringde precis dit och fick då höra att man måste betala en avgift för att ens få ställa sig i kö.
    Min son går i en kommunal förskola just nu och där funkar det toppen! Han stormtrivs och personalen är väldigt engagerad och omtänksam. Men om det inte finns någon bra kommunal förskola i Åby så får vi tänka om. Jag ska hur som helst på studiebesök på Igelkotten i mars. Där fick man visst bara komma på en viss utsatt tid, till Nytorp fick jag komma samma vecka...

• gotland
    Pralin M skrev 2008-02-11 15:07:44 följande:
    gotland: Det där med Montessori-pedagogik låter väldigt intressant. Det som tar mig emot är just detta med familjekoperativ. Jag är rädd för att det ska bli tjafs om hur mycket man ska ställa upp osv. Jag ringde precis dit och fick då höra att man måste betala en avgift för att ens få ställa sig i kö. Min son går i en kommunal förskola just nu och där funkar det toppen! Han stormtrivs och personalen är väldigt engagerad och omtänksam. Men om det inte finns någon bra kommunal förskola i Åby så får vi tänka om. Jag ska hur som helst på studiebesök på Igelkotten i mars. Där fick man visst bara komma på en viss utsatt tid, till Nytorp fick jag komma samma vecka...
    Ibland kan man känna att det är lite orättvist om man har lagt ner fler timmar än vissa andra på städning tex, men det jämnar ut sig nästa termin då man får färre städpass istället Men visst kan jag tycka att vissa sliter mer än andra och det syns ju också i statistiken.
    Jag betalade också en avgift för att få ställa mig i kö och det kändes konstigt, men jag hade faktiskt glömt bort den där avgiften tills du nämnde den Man betalar dessutom 1800 kronor i nån slags depositionsavgift som man får tillbaka när barnen slutar på Igelkotten.
    Att man bara får komma på studiebesök en viss utsatt tid beror just på att det inte ska springa en massa olika okända människor bland barnen titt som tätt, utan de ordnar för det mesta gruppvisningar på kvällar istället. Av samma anledning tar de inte in vikarier. De vet att det kan vara känsligt för barn med många nya ansikten som de inte känner. På kommunala förskolor är det på tok för mycket vikarier (vilket iofs är till min fördel eftersom jag själv är en av de vikarierna) och jag märker att när jag kommer ny till ett ställe jag ska vara vikarie på så kan barnen reagera negativt på det.

Bara för att jag bara har negativa erfarenheter av kommunal förskola betyder ju inte det att det inte passar er. Jag vet de som har sina barn på förskolor här i Åby som är jättenöjda, men de har å andra sidan inte Igelkotten att jämföra med så de vet ju inget annat...
    Men det är ju bra att du får gå och kolla på lite olika förskolor så kanske du fastnar för nån. Jag har inte hört nåt negativt om Nytorps förskola, så det kanske är ett bra dagis
  • Levani

Har inte heller hört något negativt om Nytorps förskola. Men vår förskola, Nallen och Nytorp ligger ju väldigt nära varann. De samkör semestrar t.ex. Någon av förskolorna har alltid öppet och samlar då alla barn på den förskolan.
    Nu finns inga som helst vikarier hos oss, alltid samma personal, jätteskönt! Inte heller har jag sett några hittills på vår gamla avdelning. Jag tror att finns det bara en rimlig chans att samla bra personal så löser det sig!

Tror också att igelkotten kan vara bra, om man har tid och pengar, lite som Alliansen tycker ;) Mina flickor har utvecklats OTROLIGT under de sista månaderna. Har ingen misstro alls till deras pedagogik eller engagemang!

• MatsMats

Hej Pralin,

Välkommen till Västerhaninge, hoppas att du kommer att trivas.

Jag har tre barn, 8, 6 och 1.5 år gamla. Det första barnet gick först hos dagmamma, sen två veckor på Park (som då hette Karusellen) innan hon fick plats på Igelkotten. 6-åringen gick ett år på Karusellen innan han också fick plats på Igelkotten. 1.5 åringen har just börjat på Igelkotten.

Jag kan bara sälla mig till gotlands hyllningar av Igelkotten. Vi har nog aldrig fattat ett bättre beslut rörande våra barn än när vi valde Igelkotten. Jag minns fortfarande hur jag lämnade Karusellen med en klump i magen efter att ha försökt övertyga min äldsta om att ?det skulle säkert bli jättekul?, när jag hörde ljudnivån, insåg att det bara fanns två (varav en vikarie som tydligen behövde röka 15 min/timme) som skulle ta hand om 24 barn.

När jag lämnade min näst äldste på en småbarnsavdelning på Karusellen var det alltid 2-3 barn som satt hos fröknarna och grät. ?Man får räkna med att det skriks en hel del på en småbarnsavdelning?, berättade en ur personalen för mig. På Igelkotten har jag aldrig varit med om att något barn skrikit annat än om de slagit sig. Det är lugnt, stilla, barnen stortrivs. Hela atmosfären andas harmoni.

Häng inte upp dig på att du får betala en kö-avgift eller att du inte får komma och titta samma dag du ringer. Det borde snarare dra till sig ditt intresse. Personalen månar om barnen. De vill ha dit motiverade föräldrar och de vill inte ha en massa spring från okända i tid och otid. Jag tror inte en förskola är bättre för barnen bara för att okända får komma och besöka den när de vill.

Den usla upplevelsen på Karusellen förstärktes när jag läste Temos undersökning som gjordes 2004 på uppdrag av Bris. Undersökningen gällde kvalitén på förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola i landets 290 kommuner. Bland de faktorer som mättes var antalet barn/elever per avdelning/skola, antalet barn/elever per anställd/lärare och antagningsantalet till gymnasiet. Haninge placerade sig på 290:de plats! Det kommunala alternativet var alltså 2004 sämst i Sverige. ( svt.se/svt/play/video.jsp )

Anmäl ditt barn till Igelkotten. Om du får plats, ta den. Du kan alltid byta till det kommunala alternativet om du tycker att du valt fel. Däremot är det svårt att göra tvärtom. Igelkotten är jättepopulärt och det finns tyvärr inte många platser.

Läs mer om Igelkotten: www.mfigelkotten.se
    /Mats

• Levani

Skönt att höra i alla fall, att vårt dagis Nallen (Åby Förskola) inte hamnade i Syndafloden!

Vi trivs utmärkt!!

• Kaos

Mina barn går på Nytorps fsk och jag har inget att klaga på, tvärtom! Vi hade dåliga erfarenheter från tidigare förskolor men på Nytorp blev barnen verkligen sedda, det är lugnt och tyst, springer är något man gör ute, de lär sig respektera varandra och personalen är fantastisk tycker jag, de är väldigt duktiga pedagoger. Min yngsta son har utvecklats något otroligt sen han bytte förskola, personalen (från månen, gladan och nu måsen) har lirkat med honom för att få honom att öppna upp sig och deras arbete börjar ge resultat nu. Jag är supernöjd.

• Pralin M

MatsMats: Tack för ditt långa inlägg! Och tack så mycket för länken, den hade jag faktiskt inte sett tidigare. Nästa vecka ska vi till Igelkotten på studiebesök, det ska bli mycket spännande. Jag förstår självklart varför det är speciella besökstider och har full respekt för detta. Det var nog mest att den personen jag pratade med i telefon inte var hälften så trevlig och tillmötesgående som föreståndaren på Nytorp. Vilket jag egentligen inte hänger upp mig på. Som du säger har de ju lång kötid och behöver inte vara trevliga mot folk som ringer ;)

Kaos: Skönt att höra en till som är nöjd med Nytorp!

• Pralin M

Mats: Vill bara tillägga att jag är verkligen ledsen för er skull att ni fick en sån dålig upplevelse på "Karusellen". Det är fruktansvärt att det får vara på det viset! På den kommunala förskola där min son går nu är de 3 personal på 14 barn. Ibland ser jag barn som är ledsna vid lämning (nyinskolade eller efter semestertider), men jag har aldrig sett barn som gråter på andra tider eller är ledsna en längre stund. Just därför känns det också tråkigt att behöva ta bort honom därifrån. Han stormtrivs och personalen bryr sig verkligen. Vi diskuterar hans utveckling ofta och de talar tex om ifall han varit kall i sina vantar och behöver nya osv.
    Jag är lite tveksam till Igelkotten också eftersom de har så få utbildade förskollärare, på samma sätt är jag tveksam till Nytorp eftersom jag tycker de är för få personal på för många barn. Egentligen är det personalen på förskolan som är vikgigast, hur motiverade och engagerade de är. Därför kommer jag i slutändan att gå på magkänlsa.

• gotland

Pralin:

Tänkte bara säga att det är en förskollärare på varje avdelning på Igelkotten precis som "kravet" är.
    Målet är att det inom kommunala förskolor ska finnas iallafall en förskollärare på varje avdelning, men på många förskolor i Haninge Kommun uppfylls inte kravet. Det gör det alltså på Igelkotten
    Jag är inte missnöjd med någon ur personalen på Igelkotten. Tycker alla är väldigt kompetenta och bra med barn. Det viktigaste för mig är inte att alla ska vara utbildade till förskollärare utan jag tycker det är viktigare att de är bra på "sitt jobb" och att personligheten och erfarenheten spelar en större roll än vilken utbildning de har. Det finns förskollärare som inte är bra även fast de gått utbildningen

• Ällvira

Hej, var inne och kollade Igelkotten för mitt barn ska ju in på dagis till hösten. Igelkotten verkar vara bra, men synd att de bara har öppet till 17.00 och 16,30 på fredagar. Inte för att min son kommer att få så långa dagar de första åren, men sen kanske...Hm, svårt det där med dagis.

Svar på tråden Förskola i Åby/Västerhaninge