Levani skrev 2008-02-11 00:05:46 följande:
Hej!Mina tjejer går på Åbys förskola (även kallad Nallen). Jag har faktiskt inget att klaga på, för tillfället. Ett tag hade vi alldeles för många vikarier, men det verkade som att vi hamnat på den mest utsatta avd. just då.Nu låter det som att många föräldrar är nöjda. Mina tjejer bytte från småbarn innan jul, den nya personalen på småbarn var vekligen SUPER!! (mina barn vill in där varje gång jag hämtar, SUCK, men gulligt!På storbarnsavd. har allt funkat jättebra! De är engagerade, har grupper för 4-åringar, 5-åringar osv. ÄR ALLTID UTE varje dag, oavsett väder!! Nästan alltid har mina tjejer saker, teckningar, pyssel med sig som de jobbat med under dagen!Jag märker STOR skillnad från småbarnsavd. tills idag! Folk sa till mig att jag skulle söka till Igelkotten. Jag hade då inte möjlighet att springa och städa på helgerna etc. Och deras uteplats går inte att jämföra med Åbys förskola ;)
Min son gick också på Nallen innan han fick plats på Igelkotten. Han blev dock psykiskt kränkt (mobbad, psykiskt misshandlad...) av en i personalen på den avdelningen han gick på så vi var inte alls nöjda med Nallen. Även våra släktingars barn gick där och fick aldrig vara ute på vintern för att det tog för lång tid att klä på barnen mm. Men du verkar nöjd, så det är ju bra
Just det där med vikarier är ju nåt man slipper när barnen går på Igelkotten iom att de aldrig tar in vikarier i barngruppen utan pusslar med personal och övertider. Funkar jättebra där, har aldrig varit nån personalbrist
Dessutom är inte städningen så mycket som man tror. Det är oftast en helg och 1-2 onsdagar per termin. Om man är två stycken som städar så tar det ca 3 timmar. Inte så farligt tycker jag med tanke på hur min son hade det på Nallen.
Du har rätt i att Nallen har en jättefin uteplats, det var det första jag la märke till när vi var på besök där innan han började på Nallen. Men eftersom Igelkotten har lite mindre uteplats (dock lika mycket klätterställningar, gungor, kanor och uteleksaker mm) så går de till skogen en dag i veckan och teater med jämna mellanrum. De är också alltid ute minst 2 timmar i alla väder
Jag är nöjd med Igelkotten och tycker inte det går att jämföra med en kommunal förskola, dels pga pedagogiken och synen på barn och dels pga föräldrarna (Igelkotten är ju ett familjekoperativ så alla familjer är engagerade och har så bra gemenskap och sammanhållning, alla känner alla).